Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Na podstawie Sonetu 90 opisz, jakie wspomnienie Laury pojawia się w umyśle zakochanego mężczyzny.

Francesco Petrarca Sonet 90

Były to włosy złote, rozpuszczone
W tysiącu słodkich loków, krętych, jasnych,
Światło wspaniałe drgało rozelśnione
W oczach przepięknych, które dziś przygasły.

Twarz była pełna współczucia; czy szczera?
Twarz się zmieniła w barwie; czy być może?
Cóż więc dziwnego w tym, że gdy otwieram
Powieki, czuję nagle w piersiach pożar?

Stąpanie jej nie było rzeczą ziemską,
Lecz anielskiego ducha, a jej słowa
Brzmiały inaczej niźli ludzka mowa.

To blask niebiański, to słońce zwycięskie –
Tak ją widziałem. I choć tak dziś nie jest,
Gdy łuk oddalą, rana nie zdrowieje.

sonet90 Źródło: Francesco Petrarca, Sonet 90, [w:] tegoż,  Wybór pism , tłum. J. Kurek, wybór W. Morawski, Wrocław 1982, s. 10.
RqnJpYMVOJW50
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Laura stała się wzorem pani anielskiej (wł. donna angelicata), która przywodziła na myśl istotę nie z tego świata. Obejrzyj galerię obrazów i wskaż ten, który mógłby być ilustracją Sonetu 90. Uzasadnij swój wybór, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.

Laura stała się wzorem pani anielskiej (wł. donna angelicata), która przywodziła na myśl istotę nie z tego świata. Zapoznaj się z opisami do galerii obrazów i wskaż ten, który mógłby być ilustracją Sonetu 90. Uzasadnij swój wybór, przytaczając odpowiednie cytaty z wiersza.

RmRuZAgXiO8kA
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z twierdzeniem, że w Sonecie 157 Laura została przedstawiona jako „słodka nieprzyjaciółka”. Zgromadź co najmniej trzy argumenty, które poprzez cytatami z tekstu.

Francesco Petrarca  Sonet 157 

Ten dzień, jak zawsze gorzki, lecz szczęśliwy,
W sercu wycisnął jej żywe oblicze,
Którego nigdy nie oddam prawdziwie;
Jak często dzień ten wspominam, nie zliczę.

Mogła iść w parze z najszlachetniejszymi.
Gdy raz westchnienie z ust jej usłyszałem,
Czy śmiertelniczka – pytam – czy bogini
Wypogodziła niebo w kręgu całym?

Twarz – śnieg gorący, włosy – czyste złoto,
Rzęsy jak heban, oczy zaś – dwie gwiazdy,
Skąd miłość wszystkich celnie rani oto.

Perły – zęby, a róże purpurowe –
Wargi, w których brzmiał bólem wyraz każdy;
westchnienie – płomień, łzy – kryształ u powiek.

sonet157 Źródło: Francesco Petrarca,  Sonet 157 , [w:] tegoż,  Wybór pism , tłum. J. Kurek, wybór W. Morawski, Wrocław 1982, s. 17.
R1XPjHFHvlEtl
Argument 1. (Uzupełnij). Argument 2. (Uzupełnij). Argument 3. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Wskaż środek stylistyczny, za pomocą którego w Sonecie 157 Petrarca przedstawia paradoksy miłości. Podaj przykład z tekstu.

R1OxJryFCW1l1
Nazwa środka stylistycznego (Uzupełnij). Przykłady z tekstu (Uzupełnij).
Francesco Petrarca  Sonet 132 

Jeśli to nie jest miłość – cóż ja czuję?
A jeśli miłość – co to jest takiego?
Jeśli rzecz dobra – skąd gorycz, co truje?
Gdy zła – skąd słodycz cierpienia każdego?

Jeśli z mej woli płonę – czemu płaczę?
Jeśli wbrew woli – cóż pomoże lament?
O śmierci żywa, radosna rozpaczy,
Jaką nade mną masz moc! Oto zamęt.

Żeglarz, ciśnięty złym wodom dla żeru,
W burzy znalazłem się, podarłszy żagle,
Na pełnym morzu, samotny, bez steru.

W lekkiej od szaleństw, w ciężkiej od win łodzi
Płynę, nie wiedząc już sam, czego pragnę,
W zimie żar pali, w lecie mróz mnie chłodzi.lekkiej od szaleństw, w ciężkiej od win łodzi\ Płynę, nie wiedząc już sam, czego pragnę,\ W zimie żar pali, w lecie mróz mnie chłodzi.\\

sonet132 Źródło: Francesco Petrarca,  Sonet 132 , [w:] tegoż,  Wybór pism , tłum. J. Kurek, wybór W. Morawski, Wrocław 1982, s. 13–14.
211
Ćwiczenie 5

Francesco Petrarca „Sonet 132”

  1. Jeśli to nie jest miłość – cóż ja czuję?\ A jeśli miłość – co to jest takiego?\ Jeśli rzecz dobra – skąd gorycz, co truje?\ Gdy zła – skąd słodycz cierpienia każdego?\\

  2. Jeśli z mej woli płonę – czemu płaczę?\ Jeśli wbrew woli – cóż pomoże lament?\ O śmierci żywa, radosna rozpaczy,\ Jaką nade mną masz moc! Oto zamęt.\\

  3. Żeglarz, ciśnięty złym wodom dla żeru,\ W burzy znalazłem się, podarłszy żagle,\ Na pełnym morzu, samotny, bez steru.\\

  4. W lekkiej od szaleństw, w ciężkiej od win łodzi\ Płynę, nie wiedząc już sam, czego pragnę,\ W zimie żar pali, w lecie mróz mnie chłodzi.\\

RYe2gtkYVwBCP
Zbadaj budowę Sonetu 132 liczba strof (Uzupełnij). liczba wersów (Uzupełnij). liczba wersów w pierwszej i drugiej strofie (Uzupełnij). liczba wersów w trzeciej i czwartej strofie (Uzupełnij). układ rymów w pierwszej i drugiej strofie (Uzupełnij). układ rymów w trzeciej i czwartej strofie (Uzupełnij).
RXcXNqmx12V7c2
Ćwiczenie 6
Interpretując wiersz, należy zacząć od określenia sytuacji lirycznej. Uzupełnij poniższy tekst, który ci w tym pomoże. Sonet 132 jest przykładem liryki 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie, ponieważ podmiot liryczny wypowiada się, używając czasowników w 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie, np. 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie. W tekście pojawiają się również charakterystyczne dla tego typu liryki 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie, np. 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie. Treścią 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie lirycznego są przeżycia wewnętrzne 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie, których doświadcza w związku z 1. zaimki, 2. miłością, uczuciem miłości, 3. „mej”, „mną”, „mnie”, 4. kobietą, 5. bezpośredniej osobistej, 6. monologu, 7. przyimki, 8. „czuję”, „płonę”, „znalazłem się”, „płynę”, 9. dialogu, 10. podmiotu lirycznego; osoby mówiącej, 11. pośredniej, 12. pierwszej osobie liczby pojedynczej, 13. poety, Petrarki, 14. drugiej osobie.
21
Ćwiczenie 7

Określ, jaką funkcję pełnią w wierszu pytania retoryczne. Zastanów się, dlaczego w Sonecie 132 jest to dominujący składniowy środek stylistyczny.

Rg7Oi4XQKrkt1
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Określ, jakie funkcje w Sonecie 132 pełnią anafory, antytezy i oksymorony.

R3XmR0FZfbpuj
Anafora. Przykład z "Sonetu 132" (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Antyteza. Przykład z "Sonetu 132" (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij). Oksymoron. Przykład z "Sonetu 132" (Uzupełnij). Funkcja (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9
Zapoznaj się z tekstem, a następnie odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z opinią, że Sonety do Laury Francesca Petrarki są przykładem apoteozy miłości ziemskiej?
Zapoznaj się z tekstem, a następnie odpowiedz na pytanie, czy zgadzasz się z opinią, że Sonety do Laury Francesca Petrarki są przykładem apoteozy miłości ziemskiej?
RnKHveuNv5cZp
(Uzupełnij).
Eliza Krzyńska-Nawrocka  Petrarka: sztuka kochania, sztuka istnienia 

Petrarka tworzy hermetycznehermetycznehermetyczne terytorium miłości, do którego dostęp mają ci, którzy poznali kiedykolwiek ból i szczęście zakochania. Kreuje poetycką wizję, w której absolutyzacjaabsolutyzacjaabsolutyzacja uczucia wiąże się ze zmysłowym doznaniem drugiej osoby, jej spotkaniem, zobaczeniem. Łączy ujęcie ukochanej jako świętej, to co duchowe, z jej fizycznym pojmowaniem. SakralnesakralnySakralne odczuwanie Laury idzie w parze z pożądaniem jej ciała. A wszystko to zamknięte w małą przestrzeń pomiędzy dwojgiem ludzi – patrzącym i widzianym; opisującym i wspominanym.

cw8 Źródło: Eliza Krzyńska-Nawrocka,  Petrarka: sztuka kochania, sztuka istnienia , „Tarnowskie Colloquia Naukowe” 2017, nr 2, s. 44.
hermetyczne
absolutyzacja
sakralny
Praca domowa
Stwórz list miłosny Francesca Petrarki do Laury. Wykorzystaj w nim słownictwo z poznanych sonetów poety.
Stwórz list miłosny Francesca Petrarki do Laury. Wykorzystaj w nim słownictwo z poznanych sonetów poety.