Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
11
Pokaż ćwiczenia:
21
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z ilustracjami i wykonaj polecenie.

Ilustracja A

R1NnVyDAjA5Zq
Zygmunt Vogel, Biblioteka Załuskich, widok z XVIII/XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja B

R1FapvM7hKnsB
Zygmunt Vogel, Szkoła Rycerska, widok z ok. 1785 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja C

RCQaJDGhWNIH1
Zygmunt Vogel, Collegium Nobilium, widok po 1788 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja D

Rk2KwXX626xMt
Uniwersytet Wileński, dziedziniec Skargi, kościół Świętych Janów, Aula Kolumnowa, widok z XVIII/XIX w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RZI3BJZMtYrg2
Wskaż ilustrację przedstawiającą instytucję założoną w czasach panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. Możliwe odpowiedzi: 1. ilustracja A, 2. ilustracja B, 3. ilustracja C, 4. ilustracja D
21
Ćwiczenie 2
R1006nz9C88tV
Na lekcjach których przedmiotów szkolnych możesz dowiedzieć się więcej o przedstawicielach polskiego oświecenia? Dopasuj imiona i nazwiska do odpowiednich kategorii. 1. Biologia Możliwe odpowiedzi: 1. Franciszek Karpiński, 2. Jędrzej Śniadecki, 3. Adam Naruszewicz, 4. Marcin Poczobutt-Odlanicki, 5. Stanisław Trembecki, 6. Ignacy Krasicki, 7. Krzysztof Kluk, 8. Stanisław Staszic, 9. Jan Śniadecki, 10. Franciszek Bohomolec, 11. Julian Ursyn Niemcewicz. 2. Chemia Możliwe odpowiedzi: 1. Franciszek Karpiński, 2. Jędrzej Śniadecki, 3. Adam Naruszewicz, 4. Marcin Poczobutt-Odlanicki, 5. Stanisław Trembecki, 6. Ignacy Krasicki, 7. Krzysztof Kluk, 8. Stanisław Staszic, 9. Jan Śniadecki, 10. Franciszek Bohomolec, 11. Julian Ursyn Niemcewicz. 3. Matematyka i fizyka Możliwe odpowiedzi: 1. Franciszek Karpiński, 2. Jędrzej Śniadecki, 3. Adam Naruszewicz, 4. Marcin Poczobutt-Odlanicki, 5. Stanisław Trembecki, 6. Ignacy Krasicki, 7. Krzysztof Kluk, 8. Stanisław Staszic, 9. Jan Śniadecki, 10. Franciszek Bohomolec, 11. Julian Ursyn Niemcewicz. 4. Historia Możliwe odpowiedzi: 1. Franciszek Karpiński, 2. Jędrzej Śniadecki, 3. Adam Naruszewicz, 4. Marcin Poczobutt-Odlanicki, 5. Stanisław Trembecki, 6. Ignacy Krasicki, 7. Krzysztof Kluk, 8. Stanisław Staszic, 9. Jan Śniadecki, 10. Franciszek Bohomolec, 11. Julian Ursyn Niemcewicz. 5. Język polski Możliwe odpowiedzi: 1. Franciszek Karpiński, 2. Jędrzej Śniadecki, 3. Adam Naruszewicz, 4. Marcin Poczobutt-Odlanicki, 5. Stanisław Trembecki, 6. Ignacy Krasicki, 7. Krzysztof Kluk, 8. Stanisław Staszic, 9. Jan Śniadecki, 10. Franciszek Bohomolec, 11. Julian Ursyn Niemcewicz.
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi i wykonaj polecenie.

Źródło A

1
Przepisy od Komisji Edukacji Narodowej Pensjomistrzom i Mistrzyniom

Zakazuje się odtąd każdemu Pensjomistrzowi i Mistrzyni przyjmować dzieci nad liczbę dziesięciu w Warszawie, a 12 po województwach, bez wyraźnego pozwolenia komisarza departamentowego. […] młode osoby obojga płci płacą pensją roczną za wikt i wszelkie wydatki na edukacją potrzebne […] Pod tym chyba warunkiem mogłoby się pozwolić, mężowi i żonie, za sposobnym uznanym do edukowania osób, każdy swojej płci, trzymać w jednym domu obojga płci wychowańców, gdyby tak było ułożone mieszkanie, żeby zupełnie mężczyźni od białychgłów odzielonemi będąc, żadnej z sobą nie mieli komunikacji, u jednego nie jadali stołu, razem się nie uczyli, słowem, nie widywali się. […]

Pierwsze lata od 6‑tego aż do 10‑tego na tem zejdą, żeby dziecię doskonale najpierw po polsku nauczyło się czytać i pisać. Nauka języka francuskiego i niemieckiego równym wzorem prowadzona będzie, i początki arytmetyki. […]

Od 10‑tego roku łacina może być zaczęta […]. Od 12‑go do 14‑go chłopcom letkie początki geometrii i panienkom także […]. Jak pannom tak chłopcom należy umieć historią narodową.

A Źródło: Przepisy od Komisji Edukacji Narodowej Pensjomistrzom i Mistrzyniom, [w:] Pierwiastkowe przepisy pedagogiczne Komisji Edukacji Narodowej z lat 1773–1776, oprac. Z. Kukulski, Lublin 1923, s. 57–61.

Źródło B

1
Przepis do szkół parafialnych

Formując tak człowieka ciało, w tym większym mieć potrzeba staraniu umysł jego, im edukacja moralna trudniejsza jest nad fizyczną; oświecić rozum i w sercu zaszczepić cnotę, to cel i owoc całej pracy. Od pierwiastków życia i rodzice, i nauczyciele na to powinni całą usilność obrócić. Dalsze zaś wydoskonalenie wyższym szkołom zostawiwszy, same czytanie, pisanie i rachowanie, czyli arytmetykę, nauczycielom parafialnym zalecamy.

Co do porządku i policji szkół:

1. Czas edukacji całej w przeciągu lat 12 zamykać by się powinien, a za tym od lat 4 lub 5 dzieci powinne zaczynać pierwiastkową swą edukacją, aby w roku 17. lub 18. mogli być już do usług Ojczyzny użytecznemi.

2. Równość wszelkiej kondycji między dziećmi utrzymywać, dystynkcją osób zachowawszy z przymiotów i aplikacji, pomnąc, iż dzieci szlacheckie równie jak chłopskie, nic są innego w społeczności tylko dzieci.

3. W rzeźwości i wesołości utrzymywać, wiele pomaga, co do zdrowia, ciała i umysłu.

B Źródło: Przepis do szkół parafialnych, [w:] Pierwiastkowe przepisy pedagogiczne Komisji Edukacji Narodowej z lat 1773–1776, oprac. Z. Kukulski, Lublin 1923, s. 24–28.
R1GGPOL5Fq3DW
Zaznacz odpowiednie miejsce, jeżeli dane stwierdzenie dotyczy pensji i/lub szkoły parafialnej. Była to szkoła elementarna (podstawowa). Możliwe odpowiedzi: Pensja, Szkoła parafialna. Kształcenie miało charakter koedukacyjny. Możliwe odpowiedzi: Pensja, Szkoła parafialna. Szkoła ta była przeznaczona dla ludzi stosunkowo zamożnych. Możliwe odpowiedzi: Pensja, Szkoła parafialna. Uczniowie powinni przyswoić wiedzę i umiejętności, które przydadzą się im w życiu dorosłym.. Możliwe odpowiedzi: Pensja, Szkoła parafialna. Uczniowie tej szkoły musieli opanować większy zakres materiału. Możliwe odpowiedzi: Pensja, Szkoła parafialna. Zgodnie z zaleceniami KEN, w szkole nie powinno być segregacji ze względu na przynależność stanową. Możliwe odpowiedzi: Pensja, Szkoła parafialna. Zaraz po zajęciach uczniowie mogli wrócić do swoich domów. Możliwe odpowiedzi: Pensja, Szkoła parafialna.
1
111
Ćwiczenie 4
R1VNc9wos6tKq
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Szlachcic mógł do niego wstąpić po ukończeniu Szkoły Rycerskiej., 2. Pełniąc go, szlachcic wywiązywał się ze swoich obywatelskich obowiązków., 3. Chociaż kobieta nie miała praw politycznych, zasługiwała na to miano., 4. Jeżeli rodzina nie umieściła kobiety w zakonie, zazwyczaj stawała się nią po osiągnięciu pełnoletności., 5. „… rodziny”. Określenie tradycyjnie zarezerwowane dla męża i ojca., 6. Kobieta zwykle stawała się nią po wyjściu za mąż.
R1L4wSrh6qJLy
Sprawdź w słowniku języka polskiego lub dowolnym innym źródle etymologię słowa, które jest rozwiązaniem krzyżówki. Odpowiedź zapisz poniżej. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 4
RKRLZKFlRShGn
Odgadnij opisy haseł i wstaw je w puste miejsca. Szlachcic mógł do niego wstąpić po ukończeniu Szkoły Rycerskiej.1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Pełniąc go, szlachcic wywiązywał się ze swoich obywatelskich obowiązków.1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Chociaż kobieta nie miała praw politycznych, zasługiwała na to miano. 1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Jeżeli rodzina nie umieściła kobiety w zakonie, zazwyczaj stawała się nią po osiągnięciu pełnoletności. 1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
„… rodziny”. Określenie tradycyjnie zarezerwowane dla męża i ojca.1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
Kobieta zwykle stawała się nią po wyjściu za mąż. 1. Urząd, 2. Matka, 3. Głowa, 4. Wojsko, 5. Obywatelka, 6. Żona
11
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z tekstami źródłowymi, a następnie wykonaj polecenie.

Źródło A

1
Katechizm moralny dla uczniów Korpusu Kadetów

P[ytanie]: Co jest Kadet?

O[dpowiedź]: Jest to człowiek młody dobrze urodzony, oddany pod dozór osób, którzy obyczaje jego kształcić, rozum polerować, i wiadomościami zdobić powinny, na to aby go uczyniły godnym zaszczytu szlachetnego urodzenia.

P: Pod jakim gatunkiem karności zostaje Kadet?

O: Żołnierskiej.

P: Czy dla tego aby każdy wstąpił w stan żołnierski?

O: Nie. Każdemu wolno ten stan obrać, który mu skłonność i sposobność wyznaczy; i tym końcem wprowadzone są w tym Zgromadzeniu nauki do wszystkich sposobiące stanów; karność zaś żołnierska obrana, bo najporządniejsza i najszlachetniejsza.

P: Jaki powinien być Kadet?

O: Powinien mieć miłość, bojaźń Boga i przywiązanie do religii przed oczyma; powinien ojczyznę swą kochać i jej dobro nade wszystko, i sposobić się do tego, aby się mógł poświęcić na jej usługi; powinien być cnotliwy, pełen poszanowania dla zwierzchnich, dobroczynności i afektu dla równych, względu dla niższych.

C Źródło: Katechizm moralny dla uczniów Korpusu Kadetów, [w:] Prawidła moralne dla Szkoły Rycerskiey: zbiór pism tyczących się moralney edukacyi wychowania Szkoły Rycerskiey przez Adama Czartoryskiego w roku 1774 ułożone, Warszawa 1824, s. 1–2.

Źródło B

1
Adam Kazimierz Czartoryski Drugi list Imć Pana Doświadczyńskiego do przyjaciela swego względem edukacji córek

Z ust [matki] powinny te przymioty i te wiadomości, które je [córki] w dobie przyzwoitej uczynią, żonami, matkami, obywatelkami, paniami dobremi, że dobra żona wspólnicą staje się wszystkich zachodów zdarzyć mogących się w stadle, że dzielić powinna z mężem ciężar domowego gospodarstwa, że gospodarstwo nie na skrzętności, nie na zrzędzie, lecz na pomiarkowaniu i na rządzie dobrym się zasadza, że chcąc rzeczy mieć w dokładnym ułożeniu, trzeba się pilnie uczyć rachuby, znać się na rejestrach, znać się na cenie rzeczy, że przed zabrnieniem w długi chronić się nade wszystko należy, wystrzegać się tudzież owej niepomiarkowanej żądzy dogodzenia najmniejszym, choć nader kosztownym, zachceniom; [...] źle ten bowiem uczy, kto sam źle umie. Znać im należy, i z zapaleniem nawet cenić, obywatelstwo, męstwo, zdatność do usług publicznych, charakter ściśle poczciwy, i przymioty słodycz społeczności stanowiące; z synów bowiem swoich winne są stawić ojczyźnie najużyteczniejszych obywatelów, a z córek matki godne i sposobne do wychowywania obywatelów.

D Źródło: Adam Kazimierz Czartoryski, Drugi list Imć Pana Doświadczyńskiego do przyjaciela swego względem edukacji córek, Warszawa 1781, s. 31–33.
R9CBfc847ukuj
Zaznacz „prawda”, jeżeli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz”, jeżeli jest fałszywe.. Autor źródeł nie żył w epoce, której one dotyczą. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Teksty adresowane były do rodziców i młodzieży wywodzących się ze szlachty i bogatego mieszczaństwa. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Oba utwory mogły mieć stosunkowo licznych odbiorców. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Materiały są dobrym źródłem informacji na temat rzeczywistych zachowań ludzi z epoki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Autor przedstawia pożądane wzorce zachowań. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Edukacja dziewczynek powinna być skoncentrowana na rozwijaniu ich pasji i zainteresowań. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kształcenie mężczyzn miało przygotować ich przede wszystkim do pełnienia służby publicznej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Stosunki społeczne w epoce staropolskiej opierały się na systemach feudalnym i matriarchatu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz.
1
211
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z tabelami i wykonaj polecenia.

Źródło A

Rpvj9ErWjfcWK
Dane na podstawie: „analfabetyzm”, w: Historia Polski w liczbach, t. 3, red. Cezary Kuklo, Juliusz Łukasiewicz, Cecylia Leszczyńska, Warszawa 2014, s. 187.

Źródło B

R2xxHchED0yt5
Dane na podstawie: „ruch wydawniczy”, w: Historia Polski w liczbach, t. 3, red. Cezary Kuklo, Juliusz Łukasiewicz, Cecylia Leszczyńska, Warszawa 2014, s. 210.
RaGZ5HuTsX3Am
Przeanalizuj dane zawarte w źródle A i uzupełnij tekst. W Rzeczpospolitej analfabetyzm był zjawiskiem w zasadzie niewystępującym wśród 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn.
W społeczeństwie staropolskim 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn nieumiejących pisać było znacznie więcej niż 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn.
Niemal wszyscy 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn umieli pisać.
Edukacja 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn uległa poprawie w XVIII w.
Najwyższy współczynnik analfabetyzmu występował wśród polskich 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn.
W Rzeczpospolitej pod koniec XVIII w. pisać nie umiało więcej zamożnych szlachciców i średniozamożnych 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn niż w połowie XVII w.
Współczynnik analfabetyzmu w nowożytnej Anglii był 1. mieszczan, 2. szlachcianek, 3. kobiet, 4. chłopów, 5. wyższy, 6. zakonnic, 7. księża, 8. niższy, 9. patrycjuszy, 10. magnaterii, 11. dzieci, 12. mężczyzn niż w Rzeczpospolitej.
R1MNUm4qMPN5I
Na podstawie danych z tabeli w źródle B zaznacz państwa, w których w II poł. XVIII w. zanotowano ponad 100% roczny wzrost nakładu drukowanych książek w przeliczeniu na 1 000 mieszkańców.
Granice europejskich państw pod koniec XVIII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1QxDZLKz0hEA
Scharakteryzuj stan czytelnictwa na ziemiach polskich w drugiej połowie XVIII w., zestawiając dane z obu źródeł. (Uzupełnij).
RFYTUmWWFSYtC
Ćwiczenie 6
Kto należał do odbiorców literatury w Polsce? Możliwe odpowiedzi: 1. Szlachta, 2. Bogate mieszczaństwo, 3. Chłopi
311
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z fragmentem Powrotu posła Juliana Ursyna Niemcewicza oraz z obrazami, a następnie wykonaj polecenia.

RGHN8WqsLfLiL
Fragment "Powrotu posła" Niedługo się tem wszystkiem będziemy cieszyli,
Bóg wie, co porobiły sejmujące Stany,
Dlaczego ten rząd, po co te wszystkie odmiany?
Alboż źle było dotąd, a nasi przodkowie,
Nie mieliż to rozumu i oleju w głowie?

Byliśmy potężnymi pod ich ustawami,
Jak to Polak szczęśliwie żył pod Augustami!
Co to za dwory, jakie trybunały huczne,
Co za paradne sejmy, jakie wojsko juczne.
Człek jadł, pił, nic nie robił, i suto w kieszeni,

Dziś się wszystko zmieniło i bardziej się zmieni,
Zepsuli wszystko, tknąć się śmieli okrutnicy,
Liberum Veto, tej to wolności źrenicy!
płacze
Przedtem bez żadnych intryg, bez najmniejszej zdrady
Jeden poseł mógł wstrzymać sejmowe obrady,
Jeden ojczyzny całej trzymał w ręku wagę,
Powiedział: nie pozwalam, i uciekł na Pragę.
Cóż mu kto zrobił: jeszcze za tak przedni wniosek,
Miał promocje, i dostał czasem kilka wiosek.

[...]
PODKOMORZY
Narody szybkim pędem do upadku lecą,
Lecz długo trzeba czekać, niźli się oświecą,
Nim się zwalczą przesądy, duch niezgód obłudny,
Nad wkorzenionym błędem tryumf światła trudny.
Czernić sejm ten już rzeczą stało się zwyczajną,
Nie zrobił tyle, co mógł, nikomu nie tajną,
Ale zważając jakie znajdował trudności,
Za to co zrobił, wiele winniśmy wdzięczności.

Nie podlegamy nigdy panowi obcemu,
Zważmy, czemeśmy byli lat tylko dwa temu?
Wewnątrz słabi, niezgodni, srodze uciśnieni,
U postronnych nieznani, albo też wzgardzeni.
Dziś się sława narodu i powaga wraca;

Obywatel z radością podatek opłaca,
Przez wolny sojusz dawna świetność nam oddana,
Mamy dziś sprzymierzeńca, mieliśmy wprzód pana;
Wojska wzrastają pełne szlachetnej ochoty,
Patrz na okryte zbroją cnej młodzieży roty,

Skarby złotem, zbrojownie śpiżem napełnione:
Będą jeszcze dla Polski dni świetne wrócone,
Będą, byleby naród cnotą zapalony,
Chęcią dobra ojczyzny z królem połączony,
Uwodzić się namowom przewrotnym nie dawał.

Julian Ursyn Niemcewicz [1757-1841], Powrót posła. Komedia w 3 aktach, wolnelektury.pl,domena publiczna

Obraz A

RzCb8TDL3y4s6
Johann Samuel Mock, Wjazd Augusta III do Warszawy, 1734 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Obraz B

Rm7xqtGg9bMsD
Bernardo Bellotto, Elekcja Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1764, II poł. XVIII w.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Obraz C

R1CNkf3P2WYcB
Jan Matejko, Rejtan – upadek Polski [protest Tadeusza Reytana przeciwko I rozbiorowi], 1866 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Obraz D

RRtzlQo2ghOth
Jan Piotr Norblin, Zaprzysiężenie Konstytucji 3 maja, 1791 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1NIjeCU4zQ8R
Wskaż obraz przedstawiający wydarzenie będące następstwem obrad sejmu, o którym mowa w utworze. Możliwe odpowiedzi: 1. obraz A, 2. obraz B, 3. obraz C, 4. obraz D
RDDtImjvzQzM4
Nazwij wydarzenie historyczne, o którym mowa w utworze. (Uzupełnij).
R1NsoJ9EDIkVr
Zaznacz w tekście źródłowym fragmenty dotyczące skonfederowania sejmu (kolorem żółtym), aukcji, czyli powiększenia armii (kolorem niebieskim), okresu panowania Wettinów (kolorem zielonym), skutków stosowania liberum veto (czerwonym). STAROSTA Niedługo się tem wszystkiem będziemy cieszyli, Bóg wie, co porobiły sejmujące Stany, Dlaczego ten rząd, po co te wszystkie odmiany? Alboż źle było dotąd, a nasi przodkowie, Nie mieliż to rozumu i oleju w głowie? Byliśmy potężnymi pod ich ustawami, Jak to Polak szczęśliwie żył pod Augustami! Co to za dwory, jakie trybunały huczne, Co za paradne sejmy, jakie wojsko juczne. Człek jadł, pił, nic nie robił, i suto w kieszeni, Dziś się wszystko zmieniło i bardziej się zmieni, Zepsuli wszystko, tknąć się śmieli okrutnicy, Liberum Veto, tej to wolności źrenicy! płacze Przedtem bez żadnych intryg, bez najmniejszej zdrady Jeden poseł mógł wstrzymać sejmowe obrady, Jeden ojczyzny całej trzymał w ręku wagę, Powiedział: nie pozwalam, i uciekł na Pragę. Cóż mu kto zrobił: jeszcze za tak przedni wniosek, Miał promocje, i dostał czasem kilka wiosek. [...] PODKOMORZY Narody szybkim pędem do upadku lecą, Lecz długo trzeba czekać, niźli się oświecą, Nim się zwalczą przesądy, duch niezgód obłudny, Nad wkorzenionym błędem tryumf światła trudny. Czernić sejm ten już rzeczą stało się zwyczajną, Nie zrobił tyle, co mógł, nikomu nie tajną, Ale zważając jakie znajdował trudności, Za to co zrobił, wiele winniśmy wdzięczności. Nie podlegamy nigdy panowi obcemu, Zważmy, czemeśmy byli lat tylko dwa temu? Wewnątrz słabi, niezgodni, srodze uciśnieni, U postronnych nieznani, albo też wzgardzeni. Dziś się sława narodu i powaga wraca; Obywatel z radością podatek opłaca, Przez wolny sojusz dawna świetność nam oddana, Mamy dziś sprzymierzeńca, mieliśmy wprzód pana; Wojska wzrastają pełne szlachetnej ochoty, Patrz na okryte zbroją cnej młodzieży roty, Skarby złotem, zbrojownie śpiżem napełnione: Będą jeszcze dla Polski dni świetne wrócone, Będą, byleby naród cnotą zapalony, Chęcią dobra ojczyzny z królem połączony, Uwodzić się namowom przewrotnym nie dawał.
RezoHzWQL6HJy
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rt9lzBbki7OCl
Czy autor mógł brać udział w wydarzeniach, które opisuje? (Uzupełnij).
RzR0vYnaeVv8p
Połącz urząd z właściwym opisem. A. starosta. Możliwe odpowiedzi: 1. urzędnik mianowany i odwoływany przez monarchę jako namiestnik prowincji lub ziemi; odpowiadał za bezpieczeństwo i nadzorował administrację; w połowie XIV w. tak określano również zarządcę zamku i przylegających doń królewszczyzn, który miał uprawnienia sądowe wobec wszystkich stanów, 2. urzędnik ziemski, który rozpatrywał sprawy o rozgraniczenie dóbr szlacheckich. B. podkomorzy. Możliwe odpowiedzi: 1. urzędnik mianowany i odwoływany przez monarchę jako namiestnik prowincji lub ziemi; odpowiadał za bezpieczeństwo i nadzorował administrację; w połowie XIV w. tak określano również zarządcę zamku i przylegających doń królewszczyzn, który miał uprawnienia sądowe wobec wszystkich stanów, 2. urzędnik ziemski, który rozpatrywał sprawy o rozgraniczenie dóbr szlacheckich.
RPZiOcL18rx5R
Autor za wzór do naśladowania stawia (podkomorzego/starostę). Podkomorzy reprezentuje obóz oświeconych (reformatorów/konserwatystów). Autor ma (pozytywny/negatywny) stosunek do Stanisława Augusta Poniatowskiego. Utwór był przeznaczony do wystawienia w (teatrze/operze).
R38dEfGYTSCRY
Jaką funkcję w ówczesnej grze politycznej spełniał Powrót posła? (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8
R5xy2Nt7LA7z6
Zwolennicy oświecenia hołdowali racjonalizmowi, empiryzmowi i antydogmatyzmowi. Racjonalizm stawiał w centrum rozum, empiryzm – doświadczenie i obserwację, a antydogmatyzm skłaniał do krytycznego spojrzenia na dotychczasowy stan wiedzy o człowieku i świecie. Udowodnij na konkretnych przykładach, że oświeceniowe idee przeniknęły do Rzeczpospolitej. (Uzupełnij).