Sprawdź się
Przyporządkuj wymienione pozycje książkowe odpowiednio do literatury przedmiotu lub podmiotu.
Krasicki Ignacy, <i>Dzieła wybrane</i>, oprac. Z. Goliński, t. 1-2, Warszawa 1989., Balcerzan Edward, <i>Poezja filozoficzna. Bolesław Leśmian (i niewielu innych)</i>, „Poznańskie Studia z Filozofii Humanistyki” 1996, t. 3, s. 47-71., <i>Antologia romantycznej poezji krajowej</i>, oprac. M. Grabowska, M. Janion, Warszawa 1958., Fink Ida, <i>Odpływający ogród. Opowiadania zebrane</i>, Warszawa 2002., Seweryn Dariusz, <i>O wyobraźni lirycznej Mickiewicza</i>, Warszawa 1996., Kostkiewiczowa Teresa, <i>Z oddali i z bliska. Studia o wieku oświecenia</i>, Warszawa 2010.
Literatura podmiotu | |
---|---|
Literatura przedmiotu |
Uporządkuj podane elementy według kolejności ich zapisu w opisie bibliograficznym.
- wydawnictwo
- tytuł utworu
- tłumacz
- rok
- miejsce wydania
- wydanie
- nazwisko
- imię
Przeczytaj tekst i zaznacz na czerwono fragmenty (ostatni wyraz), po których powinny zostać umieszczone przypisy.
czerwony
Do baśniowych postaci zaliczyć możemy, m.in. wróżki, elfy, krasnoludki, skrzaty, koboldy, wodniki, syreny, rusałki, czarodziejów, wiedźmy, smoki, trolle. Obecność tych postaci w baśni „staje się motorem cudownych wydarzeń – pisze Stefania Wortman – a chociaż odgrywają one różne role, każda z nich wyznacza drogę prowadzącą ze świata realnego do świata fantastycznego”. W utworach baśniowych oprócz bohatera właściwego możemy odnaleźć antagonistę – przeciwnika, którego zadanie polega na zakłócaniu spokoju, spowodowaniu szkody. Takim antagonistą może być np. smok. Pojawia się także postać donatora – dostarczyciela, który wręcza głównemu bohaterowi magiczny środek ratujący go od nieszczęścia. Władimir Propp wyodrębnił i nazwał typy baśniowych postaci, oprócz wyżej wymienionych opisał jeszcze magicznego pomocnika czy fałszywego bohatera. Bezpośrednio z bohaterem i z rolą, jaką spełnia w utworze, związany jest kształt baśniowej fabuły. Światem baśni rządzi „prawo uproszczonego istnienia” , które każe eliminować elementy mało istotne. Ważne jest to, co znajduje się na pierwszym planie. Wielu badaczy starało się wyznaczyć cechy strukturalne baśni, oraz pogrupować i zebrać wątki powtarzające się w baśniach, czyli sklasyfikować fabuły tego gatunku.
Uzupełnij opis bibliograficzny książki, której strony widzisz na ilustracji 1.
Wydawnictwo Klasyka L, wyd. 5, Kraków 2011, .
Mickiewicz Adam, Ballady i romanse, .........................................., .........................................., ....................................................................................
Cytujesz w swojej pracy zaznaczony fragment bajki Ignacego Krasickiego (ilustracja 3). Uzupełnij przypis.
Kraków 1882, s. 6, I. Krasicki
1........................, Bajki i przypowieści, Drukarnia W. Korneckiego, ........................, .........................
zapis | poprawny | błędny |
Zapis źródła internetowego w bibliografii: Sowiński Mateusz, Samotne dzikie pszczoły żyją wokół nas. Czego o nich nie wiesz?, pozyskano z: | □ | □ |
Przypisy następujące po sobie i odwołujące się do tego samego źródła. 1 P. Frelik, Kultury wizualne science fiction, Universitas, Kraków 2017, s. 15. 2 Dz. cyt. 3 Dz. cyt., s. 90. |
□ | □ |
Artykuł w czasopiśmie (bibliografia): Wiszewski Przemysław, Niemcy o Polsce i Polakach? O różnych poziomach transferu treści kulturowych w średniowieczu, [w:] Kwartalnik Historyczny 2018, nr 3. | □ | □ |
Odwołanie do myśli autora (przypis): Zob. J. Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne, wyd. 3, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, s. 50. | □ | □ |
Budzyński 1. Schulz pod kluczem, 2. Wiesław, 3. Gdańsk, 4. znaki, 5. Warszawa, 6. Bolecki, 7. Gdańsk, 8. Jastrzębski, 9. 2016, 1. Schulz pod kluczem, 2. Wiesław, 3. Gdańsk, 4. znaki, 5. Warszawa, 6. Bolecki, 7. Gdańsk, 8. Jastrzębski, 9. 2016, Świat Książki, 1. Schulz pod kluczem, 2. Wiesław, 3. Gdańsk, 4. znaki, 5. Warszawa, 6. Bolecki, 7. Gdańsk, 8. Jastrzębski, 9. 2016 2001.
1. Schulz pod kluczem, 2. Wiesław, 3. Gdańsk, 4. znaki, 5. Warszawa, 6. Bolecki, 7. Gdańsk, 8. Jastrzębski, 9. 2016 Jerzy, Schulzowskie miejsca i 1. Schulz pod kluczem, 2. Wiesław, 3. Gdańsk, 4. znaki, 5. Warszawa, 6. Bolecki, 7. Gdańsk, 8. Jastrzębski, 9. 2016, Słowo/Obraz Terytoria, 1. Schulz pod kluczem, 2. Wiesław, 3. Gdańsk, 4. znaki, 5. Warszawa, 6. Bolecki, 7. Gdańsk, 8. Jastrzębski, 9. 2016 1. Schulz pod kluczem, 2. Wiesław, 3. Gdańsk, 4. znaki, 5. Warszawa, 6. Bolecki, 7. Gdańsk, 8. Jastrzębski, 9. 2016.
Piszesz pracę dotyczącą twórczości Brunona Schulza, w której odwołasz się do kilku opracowań. Wejdź na stronę Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, odszukaj w katalogu online poniższe pozycje i uzupełnij brakujące informacje.
znaki, Gdańsk, Schulz pod kluczem, Gdańsk, Bolecki, Wiesław, Jastrzębski, 2016, Warszawa
.................................... Włodzimierz, Wenus z Drohobycza: (o Brunonie Schulzu), Słowo/Obraz Terytoria, .................................... 2017.
Budzyński ...................................., ...................................., Świat Książki, .................................... 2001.
.................................... Jerzy, Schulzowskie miejsca i ...................................., Słowo/Obraz Terytoria, .................................... .....................................
Zredaguj zasady, o których należy pamiętać, sporządzając bibliografię i przypisy.
