Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższe stwierdzenia i wskaż, które są prawdziwe, a które fałszywe.

R17tEVcTgvijX
Do wybuchu II wojny światowej we wszystkich krajach europejskich i w wielu pozaeuropejskich kobiety uzyskały prawo wybierania swoich przedstawicieli do parlamentów i bycia wybieranymi do struktur władzy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Najpopularniejszym środkiem transportu w okresie dwudziestolecia międzywojennego była nadal kolej. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W okresie dwudziestolecia międzywojennego głównym i powszechnie dostępnym kanałem przekazu informacji i rozrywki stało się radio. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W latach 20. w zakresie rozwoju nowego typu kultury masowej i technologii przodowały przede wszystkim Stany Zjednoczone. Większość wynalazków najpierw tam znalazła szerokie zastosowanie, a dopiero później upowszechniały się one w Europie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Spośród podanych ilustracji wskaż tę, która prezentuje modę dwudziestolecia międzywojennego.

R1cVpupI5MskP
W zadaniu znajduje się 6 ilustracji: 1. Na zdjęciu znajdują się cztery roześmiane kobiety. Ubrane są w dopasowane spódnice do połowy łydki, marynarki oraz małe kapelusze lekko przekrzywione na ich głowach. 2. Rysunek przedstawia dwóch mężczyzn ubranych we fraki, jeden z nich ma wysoki cylinder na głowie. Obok stoją trzy kobiety. Mają ubrane długie, rozłożyste suknie, oraz szale lub narzutki. 3. Zdjęcie przedstawia kobietę ubraną w długą, bardzo rozłożystą suknię, z wieloma warstwami pofałdowanego materiału, na głowie ma delikatne nakrycie. 4. Na obrazie znajduje się kobieta w średnim wieku, w sukni z bufiastymi rękawami oraz rozłożystym dołem. Na głowie ma koronę. Suknia jest zdobiona w koronki, ma również wysoki duży kołnierz. 5. Ilustracja składa się z trzech zdjęć: Pierwsze. Dwie młode dziewczyny, jedna ubrana w dżinsowa spódniczkę do kolan, druga ma spódniczkę w kratę, obie mają buty na szpilce oraz fryzury z grzywką opadającą na oczy. Na drugim zdjęciu cztery młode dziewczyny stoją przy samochodzie, trzymają w rękach książki i notatki. Mają dopasowane spodnie z rozszerzeniem u dołu. Dziewczyny mają rozpuszczone, proste włosy. Trzecie zdjęcie to dwie młode kobiety ubrane w dopasowane sukienki o długości do połowy uda, kobiety idą ulicą rozmawiając.
Źródło: domena publiczna, Wikimedia Commons; Narodowe Archiwum Cyfrowe; lic. edukacyjna, Viva.pl.
Ćwiczenie 2

R1Flx8Ua9rOd9
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z podanymi definicjami różnych typów kultur i wybierz tę, która charakteryzuje typ kultury istniejący w dwudziestoleciu międzywojennym. Uzasadnij swój wybór.

R1ErKjkk8re0s
Możliwe odpowiedzi: 1. Typ kultury przeciwstawny kulturze dominującej w danym społeczeństwie czy społeczności. Powstaje zawsze w opozycji do kultury oficjalnej, popularnej, skomercjalizowanej, propagowanej przez oficjalne media […]. [N]ie walczy [ona] z tradycyjną kulturą, a jej znaczeniem jest przede wszystkim odmienne spojrzenie na sztukę, muzykę, medycynę, a nawet sposób odżywiania, ale również inne dziedziny życia; […] jej przedstawiciele wybierają raczej wyizolowanie się od społeczności, stworzenie własnych wzorców i norm., 2. Zjawisko kulturowe mające miejsce w społecznościach osadniczych, najczęściej o zajęciu rolniczym, wykorzystujących prymitywne narzędzia pracy, odizolowanych od wpływów kultury wysokorozwiniętej, wykazujących się małą ruchliwością przestrzenną i z reguły patriarchalnym systemem rodziny. […] charakteryzują się anonimowością wytworów i ponadprzeciętnym wpływem na potęgę autorytetów (zazwyczaj są to przodkowie). Dużą rolę w [jej] rozwoju […] odgrywa […] religia, za pomocą [której] członkowie społeczności wyjaśniają niezrozumiałe dla nich zjawiska., 3. Najważniejsza część kultury symbolicznej danego społeczeństwa. Korzysta z zasobów kultury narodowej i stanowi podstawę przekazu tradycji oraz dorobku społeczeństwa. Tworzą ją należące do inteligencji elity twórcze, składające się z osób, które nabywają kompetencje zarówno tworzenia, jak i odbioru sztuk drogą kształcenia się. […] Przekazują ją szkoły, teatry, galerie sztuki, biblioteki, sale koncertowe. Składają się na nią treści formułowane w różnych kodach i przekazywane za pomocą różnych mediów – wymaga szerokich kompetencji kulturowych odbiorcy., 4. Charakterystyczny typ kultury powszechnie dostępny i praktykowany (faworyzowany, lubiany) przez „masy”, „lud”, czyli liczne i szerokie rzesze ludzi, przy tym zasadniczo jest to pojęcie zawężone do obszaru kultury symbolicznej, szczególnie tej związanej z działalnością intelektualną, artystyczną […], zabawowo-rozrywkową […].
Źródło: cytaty pochodzą z wikipedia.org.
RWhdTLV2KZuIE
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4
Przeanalizuj opisy ilustracji oraz tekst zamieszczony poniżej. Rozstrzygnij, czy oba źródła odnoszą się do tego samego wynalazku.
Przeanalizuj opisy ilustracji oraz tekst zamieszczony poniżej. Rozstrzygnij, czy oba źródła odnoszą się do tego samego wynalazku.

W kilku krajach europejskich prowadzone są obecnie intensywne badania nad […]. Badania te są niezwykle kosztowne, nic więc dziwnego, że pozwolić sobie na nie mogą tylko kraje, posiadające wielomilionowe rzesze słuchaczy radiowych. […] Polskie Radio, które jest w posiadaniu koncesji Ministerstwa Poczt i Telegrafów na budowanie i użytkowanie urządzeń radiowych, nie może sobie pozwolić na luksus pionierskiej pracy w dziedzinie […] i musi czekać na udoskonalenie tego wynalazku. Pewne jednak wstępne prace w dziedzinie […] są w Polsce przewidziane. W roku bieżącym Polskie Radio przewidziało już w budżecie pewne sumy […].

D Źródło: „Gazeta Polska”, R. 8, nr 132 z 12 maja 1936 r., s. 9.
R1CU6OykgtkCK
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z fragmentami biografii dwóch gwiazd kina niemego: Apolonii Chałupiec (pseudonim artystyczny: Pola Negri) oraz Charliego Chaplina. Następnie wyjaśnij, dlaczego Hollywood w okresie dwudziestolecia międzywojennego nazywano „fabryką snów”.

Apolonia Chałupiec
Apolonia Chałupiec urodziła się w Lipnie na ziemi dobrzyńskiej, w rodzinie drobnomieszczańskiej. Jej ojciec, z pochodzenia Słowak, Jerzy Chalupec (1871–1920), był drobnym rzemieślnikiem a matka – Polka, Eleonora z Kiełczewskich (1861–1954) – prowadziła dom. Gdy Pola była małym dzieckiem, ojca aresztowały rosyjskie władze i zesłały na Sybir. Odtąd wychowywała ją tylko matka, z którą przeprowadziła się w 1902 do Warszawy. W Warszawie matka prowadziła sklep, pracowała też jako pomoc domowa. Na wakacje przyjeżdżały jednak stale do dziadków od strony matki, do Brdowa. Matka, zauważywszy uzdolnienia aktorskie córki, wspierała jej ambicje i rozwój w tym kierunku, posyłając ją na lekcje tańca i gry aktorskiej.

[…]

Przed I wojną światową zachorowała na gruźlicę. Leczyła się w Zakopanem. […] Debiutowała w filmie Niewolnica zmysłów w 1914 roku. Wystąpiła także w innych polskich filmach: Żona, Studenci, Bestia (inny tytuł: Kochanka apasza), w cyklu Tajemnice Warszawy (Arabella, Pokój nr 13, Jego ostatni czyn). […]

W 1917 wyjechała do Berlina, gdzie występowała u Maxa Reinhardta. Kontakt z reżyserem Ernstem Lubitschem okazał się przełomowy dla kariery Poli Negri […]. W 1923 przybyła do Hollywood i wystąpiła w filmach: Hiszpańska tancerka, Cesarzowa (wysoko oceniana przez krytykę za rolę carycy Katarzyny), Hotel Imperial, Miłość aktorki i wielu innych. Była rywalką innej ciemnowłosej divy Glorii Swanson.

W Stanach Zjednoczonych została gwiazdą kina niemego i symbolem seksu […].

B Cytat za: artykuł Pola Negri, dostępny online: pl.wikipedia.org.

Charlie Chaplin
[Chaplin] urodził się w Walworth w Londynie, w Anglii. Jego ojcem był Charles Chaplin, a matką Hannah Harriette Hill […].

Rodzice rozwiedli się niedługo po narodzinach Charliego, który odtąd pozostawał pod opieką matki. Żyli w bardzo trudnych warunkach, przeprowadzając się do coraz mniejszych pokoi. W 1896 roku matce Charliego Chaplina nie udało się znaleźć pracy i oboje trafili do przytułku. Następnie Charlie i jego starszy brat Sydney z powodu trudnej sytuacji materialnej zmuszeni zostali do podjęcia pracy w warsztacie samochodowym w Lambeth. Po paru tygodniach obaj przeniesieni zostali do Hanwell School for Orphans and Destitute Children (Szkoła Hanwell dla Sierot i Biednych Dzieci). Charlie i jego brat Sydney mieszkali przez pewien okres z żoną ojca i ich synkiem, jednak byli tam źle traktowani (często macocha nie wpuszczała ich na noc do domu) i wrócili do przytułku. Kiedy Sydney opuścił przytułek, podjął pracę trębacza na statku wycieczkowym. Po powrocie zajął się Charliem, który od dłuższego czasu radził sobie sam. Ojciec zmarł z powodu alkoholizmu, kiedy Charlie miał 12 lat, a matka przeszła załamanie nerwowe i wkrótce została umieszczona w szpitalu psychiatrycznym. Zmarła w 1928 roku.

Charlie pierwszy raz wystąpił na scenie, mając lat 5, w musicalu w 1894 roku. Tego wieczoru występowała jego matka, a on czekał na nią za kurtyną. Kiedy schorowanej matce głos odmówił posłuszeństwa i została zmuszona do przerwania występu, dyrektor teatru wypchnął na scenę Charliego. Wtedy chłopiec zaczął naśladować matkę, która nauczyła go śpiewać i grać na scenie. Jako dziecko Chaplin często tygodniami pozostawał w łóżku z powodu poważnej choroby, a nocą jego matka siadywała przy nim i odgrywała sceny tego, co działo się za oknem.

C Cytat za: artykuł Charlie Chaplin, dostępny online: pl.wikipedia.org.
R1Wop8UUzd6If
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Przeanalizuj opis poniższego zdjęcia z okresu międzywojennego, przedstawia on rzeźbę znajdującą się przed Komitetem Olimpijskim w Berlinie w 1936 r. Sformułuj na jej podstawie dwa wnioski dotyczące roli sportu.
Przeanalizuj opis poniższego zdjęcia z okresu międzywojennego, przedstawia on rzeźbę znajdującą się przed Komitetem Olimpijskim w Berlinie w 1936 r. Sformułuj na jej podstawie dwa wnioski dotyczące roli sportu.
RfUcRz4Yy3agY
Rzeźba przed Komitetem Olimpijskim w Berlinie, 1936 r.
Źródło: Josef Jindřich Šechtl, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.5.
R167T3w9egYCb
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Jednym z najważniejszych osiągnięć okresu międzywojennego była emancypacja kobiet. Dążenia do nadania kobietom pełni praw rozpoczęły się już w drugiej połowie XIX w. za sprawą ruchu sufrażystek. Poniższa ilustracja przedstawia kobietę przemawiającą z trybuny parlamentu. Określ, czy rycina ta jest wyrazem poparcia dla dążeń kobiet do otrzymania praw politycznych i większego udziału w życiu politycznym, czy wyrazem sprzeciwu.

R1StbIpdJ4X87
Ilustracja przedstawia przemawiającą z trybuny parlamentarzystkę w Melbourne, 1887 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RAbgV8AXWYE1y
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Przyjrzyj się kadrowi z filmu w reżyserii Leni Riefenstahl oraz plakatowi promującemu film w reżyserii Siergieja Eisensteina. Jaka rola filmu została podkreślona w podanych przykładach? Uzasadnij odpowiedź, podając po dwa argumenty.

Zapoznaj się z opisem kadru z filmu w reżyserii Leni Riefenstahl oraz plakatowi promującemu film w reżyserii Siergieja Eisensteina. Jaka rola filmu została podkreślona w podanych przykładach? Uzasadnij odpowiedź, podając po dwa argumenty.

RMNU71i0Kmk6q
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Zapoznaj się z fragmentem tekstu autorstwa José Ortegi y Gasseta pt.Bunt mas i inne pisma socjologiczne. W odpowiedzi na wymienione przez autora zagrożenia, jakie niesie ze sobą kultura masowa, napisz trzy, cztery zdania polemiki.

José Ortega y Gasset Bunt mas i inne pisma socjologiczne

Dla chwili obecnej charakterystyczne jest to, że umysły przeciętne i banalne, wiedząc o swojej przeciętności i banalności, mają czelność domagać się prawa do bycia przeciętnym i banalnym i do narzucania tych cech wszystkim innym. W Ameryce Północnej powiada się: być innym to być nieprzyzwoitym. Masa miażdży na swej drodze wszystko, co jest inne, indywidualne, szczególne i wybrane. Kto nie jest taki sam jak wszyscy, kto nie myśli tak samo jak wszyscy, naraża się na ryzyko eliminacji. Oczywiście „wszyscy” to wcale nie wszyscy. Normalnie rzecz biorąc, „wszyscy” to całość, na którą składają się masy i wyróżniające się pewnymi szczególnymi cechami mniejszości. Człowiek jest intelektualnie masowy, gdy postawiony wobec jakiegoś problemu, zadowala się tymi myślami, które na ten temat przyjdą mu akurat do głowy. Człowiekiem wybitnym jest natomiast ten, co nie zadowala się tym, co mu od razu, bez uprzedniego wysiłku, przyjdzie go głowy, lecz za godne siebie uznaje jedynie to, co go jeszcze przewyższa, a czego poznanie i zrozumienie wymaga zdwojonego wysiłku.

A Źródło: José Ortega y Gasset, Bunt mas i inne pisma socjologiczne, tłum. P. Niklewicz, Warszawa 1982, s. 4.
RnXIiHTNKYLwp
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).