Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RAIoqiBzeugd51
Ćwiczenie 1
Zaznacz właściwą odpowiedź. Do jakiego podgatunku literatury fantasy można zaliczyć opowiadania i powieści o wiedźminie? Możliwe odpowiedzi: 1. high fantasy, 2. magia i miecz, 3. science fiction, 4. heroic fantasy
11
Ćwiczenie 2

Bohaterowie prozy Sapkowskiego słyną z wyrazistych charakterów. Przy każdej z postaci wpisz do tabeli jej najważniejszą (według ciebie) cechę. Następnie uzasadnij swój wybór i zilustruj go przykładem zachowania.

R17O9ICg5Fxvh
Geralt Tu uzupełnij Yennefer Tu uzupełnij Calanthe {}
11
Ćwiczenie 3

Opowiadanie Wiedźmin odwołuje się do popularnego w kulturze motywu zaczarowanej królewny, obecnego między innymi w baśniach braci Grimm. Porównaj klasyczne realizacje z wersją Andrzeja Sapkowskiego. Zwróć uwagę na to, jak królewna została zaczarowana lub w co została zaklęta, kto ją odczarował i w jaki sposób to uczynił.

R1bAnltAlQADt
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
Podaj współczesne dzieła filmowe, które również wykorzystują motyw zaczarowanej królewny.
Podaj współczesne dzieła filmowe, które również wykorzystują motyw zaczarowanej królewny.
R166ijNfguFsC
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z poniższym fragmentem i zastanów się, czy Jaskra można nazwać typowym artystą romantycznym. Odpowiedź uargumentuj.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem i zastanów się, czy Jaskra można nazwać typowym artystą romantycznym. Odpowiedź uargumentuj.
Andrzej Sapkowski Głos rozsądku 5

Nie. Tym razem to Jaskier, twój kumpel, ta powsinoga, ten truteń i nierób, ów kapłan sztuki, świecąca jasno gwiazda ballady i miłosnego wiersza. Jak zwykle opromieniony sławą, nadęty jak świński pęcherz i śmierdzący piwem. (...) być może umiejętność swobodnego przeskakiwania od wzruszającej liryki do obscenicznego świństwa to właśnie jest talent. Mniejsza z tym. Wybacz, ale nie dotrzymam wam towarzystwa. Nie jestem dziś w nastroju ani do jego poezji, ani do jego wulgarnych żartów.

sapk2 Źródło: Andrzej Sapkowski, Głos rozsądku 5, [w:] tegoż, Ostatnie życzenie, Warszawa 2014, s. 190–191.
R4CKO5aGj32tm
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6

Czy postać Geralta można porównać do rycerzy ze średniowiecznych legend? Wskaż podobieństwa i różnice, weź pod uwagę wyznawane wartości, zasady postępowania, sposób życia.

R1OhTjWKzJxJm
Podobieństwa (Uzupełnij). Różnice (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Mniejsze zło Andrzeja Sapkowskiego. Zwróć uwagę na sposób budowania napięcia i prowadzenia opisu walki. Następnie zanotuj swoje obserwacje dotyczące języka i obrazowania.
Zapoznaj się z fragmentem opowiadania Mniejsze zło Andrzeja Sapkowskiego. Zwróć uwagę na sposób budowania napięcia i prowadzenia opisu walki. Następnie zanotuj swoje obserwacje dotyczące języka i obrazowania.
Andrzej Sapkowski Mniejsze zło

Na rynku zakotłowało się od uciekających przekupniów, zahurkotały przewracane stragany, wzbił się kurz i krzyk. Tavik jeszcze raz spróbował unieść się na rozedrganych rękach, upadł.

– Z lewej Piętnastka! – ryknął Nohorn, biegnąc półkolem, by zajść wiedźmina z tyłu.

Piętnastka obrócił się szybko. Nie dość szybko. Dostał raz, przez brzuch, wytrzymał, złożył się do ciosu, wtedy dostał drugi raz, w bok szyi, tuż pod ucho. Wyprężony, postąpił cztery rozkołysane kroki i zwalił się na wózek pełen ryb. Wózek potoczył się. Piętnastka zsunął się na bruk srebrzący się od łusek.

Civril i Nohorn uderzyli jednocześnie z dwóch stron, elf zamaszystym ciosem z wysoka, Nohorn z przyklęku, nisko, płasko. Oba ciosy zostały sparowane, dwa metaliczne szczęknięcia zlały się w jedno. Civril odskoczył, potknął się, utrzymał na nogach, chwytając się drewnianej konstrukcji straganu. Nohorn rzucił się i zasłonił go trzymanym pionowo mieczem. Odbił cios, tak silny, że rzuciło go w tył, musiał przyklęknąć. Podrywając się, złożył paradę, za wolno. Dostał cięcie przez twarz, symetryczne do starej blizny.

Civril odbił się plecami od straganu, przeskoczył padającego Nohorna, zaatakował z półobrotu, oburącz, nie trafił, momentalnie odskoczył. Nie poczuł uderzenia, nogi ugięły się pod nim dopiero, gdy po odruchowej paradzie usiłował przejść od finty do kolejnego ataku. Miecz wypadł mu z ręki przeciętej po wewnętrznej stronie, powyżej łokcia. Upadł na klęczki, potrząsnął głową, chciał wstać, nie zdołał. Opuścił głowę na kolana, tak zamarł w czerwonej kałuży, wśród porozrzucanej kapusty, obwarzanków i ryb.

Na rynek weszła Renfri.

sapk1 Źródło: Andrzej Sapkowski, Mniejsze zło, [w:] tegoż, Ostatnie życzenie, Warszawa 2000, s. 111–113.
R1OzHykInRhyL
Cechy języka (Uzupełnij) Co buduje napięcie w tekście? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższym fragmentem i zastanów się, jaka lektura mogła posłużyć Sapkowskiemu do stworzenia potwora Idra. Zapisz swoje obserwacje.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem i zastanów się, jaka lektura mogła posłużyć Sapkowskiemu do stworzenia potwora Idra. Zapisz swoje obserwacje.
Andrzej Sapkowski Sezon burz. Wiedźmin

Żył tylko po to, by zabijać.
Leżał na nagrzanym słońcem piasku.
Wyczuwał drgania, przenoszone przez przyciśnięte do podłoża włosowate czułki i szczecinki. Choć drgania wciąż były odległe, Idr czuł je wyraźnie i dokładnie, na ich podstawie zdolny był określić nie tylko kierunek i tempo poruszania się ofiary, ale i jej wagę. Dla większości podobnie polujących drapieżników waga zdobyczy miała znaczenie pierwszorzędne – podkradanie się, atak i pościg oznaczały utratę energii, która musiała być zrekompensowana energetyczną wartością pożywienia. Większość podobnych Idrowi drapieżników rezygnowała z ataku, gdy zdobycz była zbyt mała. Ale nie Idr. Idr egzystował nie po to, by jeść i podtrzymywać gatunek. Nie po to go stworzono.
Żył po to, by zabijać.

sapk Źródło: Andrzej Sapkowski, Sezon burz. Wiedźmin, Warszawa 2013, s. 5.
RRG3uqfXHWvIz
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz rozprawkę na temat: Wiedźmin – pogromca potworów czy rycerz dobrej sprawy? Rozważ problem na podstawie wybranych scen z utworów Andrzeja Sapkowskiego.