Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RZGV6NibAsOXI11
Ćwiczenie 1
Na polach bitew II wojny światowej pieśni wojskowe krzepiły, dodawały odwagi, integrowały żołnierzy. Liczne pieśni odwoływały się do doświadczeń i przeżyć poszczególnych jednostek wojskowych. Przyporządkuj fragmenty różnych pieśni bojowych do właściwej formacji zbrojnej. 1 Dywizja im. Tadeusza Kościuszki Możliwe odpowiedzi: 1. Szumi dokoła las,
czy to jawa, czy sen?
Co ci przypomina,
co ci przypomina
widok znajomy ten?

Żółty wiślany piach,
wioski słomiany dach,
płynie, płynie Oka,
jak Wisła szeroka,
jak Wisła głęboka.

Szumi, hej, szumi las,
gdzieżeś rzuciła nas?
Dolo, dolo nasza,
hej, dolo tułacza,
gdzieżeś rzuciła nas?
, 2. Motorów huk, jak marsza grają silniki
Ze śmiercią w srogi tan, tęsknota nas gna.
Motorów huk, to zwykła piosnka lotnika,
Motorów huk, serc rytmem w piersiach gra.
Przez mrok i gęste mgły,
W obronie obcych wysp
, 3. Może były między nami jakieś kwasy,
Ten z Narviku, tamten znów angielski lord,
A ten trzeci spod Tobruku,
A ten czwarty z Buzułuku,
Połączyło nas Cassino, klasztor, fort.
, 4. Husarskie skrzydła na ramieniu,
Pisany krwią pancerny znak,
W Normandzkich Wzgórz i winnic cieniu
Wykwita nasz żołnierski szlak.
Przez kolorowe pola Flandrii
Zwycięskie czołgi niosą wieść,
Że Polak idzie do Holandii
Zmęczonym ludziom wolność nieść.

1 Dywizja Pancerna Możliwe odpowiedzi: 1. Szumi dokoła las,
czy to jawa, czy sen?
Co ci przypomina,
co ci przypomina
widok znajomy ten?

Żółty wiślany piach,
wioski słomiany dach,
płynie, płynie Oka,
jak Wisła szeroka,
jak Wisła głęboka.

Szumi, hej, szumi las,
gdzieżeś rzuciła nas?
Dolo, dolo nasza,
hej, dolo tułacza,
gdzieżeś rzuciła nas?
, 2. Motorów huk, jak marsza grają silniki
Ze śmiercią w srogi tan, tęsknota nas gna.
Motorów huk, to zwykła piosnka lotnika,
Motorów huk, serc rytmem w piersiach gra.
Przez mrok i gęste mgły,
W obronie obcych wysp
, 3. Może były między nami jakieś kwasy,
Ten z Narviku, tamten znów angielski lord,
A ten trzeci spod Tobruku,
A ten czwarty z Buzułuku,
Połączyło nas Cassino, klasztor, fort.
, 4. Husarskie skrzydła na ramieniu,
Pisany krwią pancerny znak,
W Normandzkich Wzgórz i winnic cieniu
Wykwita nasz żołnierski szlak.
Przez kolorowe pola Flandrii
Zwycięskie czołgi niosą wieść,
Że Polak idzie do Holandii
Zmęczonym ludziom wolność nieść.

II Korpus Polski Możliwe odpowiedzi: 1. Szumi dokoła las,
czy to jawa, czy sen?
Co ci przypomina,
co ci przypomina
widok znajomy ten?

Żółty wiślany piach,
wioski słomiany dach,
płynie, płynie Oka,
jak Wisła szeroka,
jak Wisła głęboka.

Szumi, hej, szumi las,
gdzieżeś rzuciła nas?
Dolo, dolo nasza,
hej, dolo tułacza,
gdzieżeś rzuciła nas?
, 2. Motorów huk, jak marsza grają silniki
Ze śmiercią w srogi tan, tęsknota nas gna.
Motorów huk, to zwykła piosnka lotnika,
Motorów huk, serc rytmem w piersiach gra.
Przez mrok i gęste mgły,
W obronie obcych wysp
, 3. Może były między nami jakieś kwasy,
Ten z Narviku, tamten znów angielski lord,
A ten trzeci spod Tobruku,
A ten czwarty z Buzułuku,
Połączyło nas Cassino, klasztor, fort.
, 4. Husarskie skrzydła na ramieniu,
Pisany krwią pancerny znak,
W Normandzkich Wzgórz i winnic cieniu
Wykwita nasz żołnierski szlak.
Przez kolorowe pola Flandrii
Zwycięskie czołgi niosą wieść,
Że Polak idzie do Holandii
Zmęczonym ludziom wolność nieść.

Dywizjon 303 Możliwe odpowiedzi: 1. Szumi dokoła las,
czy to jawa, czy sen?
Co ci przypomina,
co ci przypomina
widok znajomy ten?

Żółty wiślany piach,
wioski słomiany dach,
płynie, płynie Oka,
jak Wisła szeroka,
jak Wisła głęboka.

Szumi, hej, szumi las,
gdzieżeś rzuciła nas?
Dolo, dolo nasza,
hej, dolo tułacza,
gdzieżeś rzuciła nas?
, 2. Motorów huk, jak marsza grają silniki
Ze śmiercią w srogi tan, tęsknota nas gna.
Motorów huk, to zwykła piosnka lotnika,
Motorów huk, serc rytmem w piersiach gra.
Przez mrok i gęste mgły,
W obronie obcych wysp
, 3. Może były między nami jakieś kwasy,
Ten z Narviku, tamten znów angielski lord,
A ten trzeci spod Tobruku,
A ten czwarty z Buzułuku,
Połączyło nas Cassino, klasztor, fort.
, 4. Husarskie skrzydła na ramieniu,
Pisany krwią pancerny znak,
W Normandzkich Wzgórz i winnic cieniu
Wykwita nasz żołnierski szlak.
Przez kolorowe pola Flandrii
Zwycięskie czołgi niosą wieść,
Że Polak idzie do Holandii
Zmęczonym ludziom wolność nieść.

Źródło: Fragment Szumi dookoła las […] – Wikipedia.org;
fragment Motorów huk […]; fragment Husarskie skrzydła […]; fragment Może były między nami […] – portal II Wojna Światowa, sww.w.szu.pl.
211
Ćwiczenie 2
Na podstawie informacji zawartych w lekcji dostępnych ci źródeł podaj: 1. Miejsca formowania wojsk polskich podporządkowanych rządowi Rzeczpospolitej na uchodźctwie oraz podporządkowanych komunistycznemu Związkowi Patriotów Polskich. 2. Co najmniej pięć ważniejszych bitw z udziałem Polaków.1
Na podstawie informacji zawartych w lekcji dostępnych ci źródeł podaj: 1. Miejsca formowania wojsk polskich podporządkowanych rządowi Rzeczpospolitej na uchodźctwie oraz podporządkowanych komunistycznemu Związkowi Patriotów Polskich. 2. Co najmniej pięć ważniejszych bitw z udziałem Polaków.
R1Fl2xwWQAGOF
Polacy na frontach II wojny światowej.
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.
RCd5dKre1Xej0
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z tekstem wiersza Władysława Broniewskiego. Porównując treść wiersza ze szlakiem Armii Andersa przedstawionym na mapie (źródło B), określ prawdopodobną datę powstania wiersza. Odpowiedź wybierz spośród poniższych propozycji, a następnie uzasadnij swój wybór.
Zapoznaj się z tekstem wiersza Władysława Broniewskiego. Porównując treść wiersza ze szlakiem Armii Andersa przedstawionym na mapie (źródło B), określ prawdopodobną datę powstania wiersza. Odpowiedź wybierz spośród poniższych propozycji, a następnie uzasadnij swój wybór.

Źródło A

1
Władysław Broniewski Tułacza armia

Tułacza armia
Tam na Uchcie, na SoświeIndeks górny 1
rośnie sosna przy sośnie,
drzewa piękne, masztowe wyrosły.
Myśmy ostrym toporem
rozprawiali się z borem
nie dla Polski: dla Rosji… dla Rosji…

Dobywaliśmy węgiel
pod polarnym kręgiem,
lub spławialiśmy las na Pieczorze,
i rzucała nas dola
na bezdroża, na pola,
w tundrę, tajgę, za góry, za morze…

Bieda była, oj bieda!
Trzeba było się nie dać,
trzeba było być twardym, upartym,
poprzez łagry i tiurmyIndeks górny 2
jak na froncie do szturmu
iść z żołnierskim honorem i hartem.

Dziś w angielskiej kantynie,
przy dziewczynie i winie
wspominamy, jak gdzieś na ŁadodzeIndeks górny 3
od tyfusu, malarii
tysiącamiśmy marli
i tysiące nas padły na drodze.

Dobrze jest, że nas nie ma
tam gdzie zima, Kołyma,
gdzie Workuty, Irkucki, TobolskiIndeks górny 4,
że przez Morze Kaspijskie
i przez piaski libijskie
wędrujemy prościutko do Polski.

Na granicy Arabii
dostaniemy karabin,
ładownice wypełnią naboje,
będą czołgi i działa,
i zwycięstwo i chwała,
gdy z tułaczki ruszym w boje.

c1 Źródło: Władysław Broniewski, Tułacza armia, Polska Biblioteka Literacka w Poznaniu.

Indeks dolny 1 Uchta, Sośwa, Peczora, Kołyma – rzeki w północnej części Rosji Indeks dolny koniec
Indeks dolny 2 Tiurma – z ros. więzienie 
3 Ładoga – jezioro na granicy Rosji i Finlandii
4 Workuta, Irkuck, Tobolsk – syberyjskie miasta, tradycyjne – od czasów carskiej Rosji – miejsca zsyłek Indeks dolny koniec

Źródło B

R1BKY0uAL5ro7
Droga ewakuacji i działania bojowe Armii Polskiej pod dow. gen. Andersa.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie portalu historycznego dzieje.pl, licencja: CC BY-SA 3.0.
RdRo6Mtcg6kZt
Wiersz powstał… Możliwe odpowiedzi: 1. przed 1941 rokiem., 2. między 1941 a 1942 rokiem., 3. w 1943 roku., 4. między 1944 a 1945 rokiem., 5. po 1945 roku.
Rl2RNi3MkyWW5
Uzasadnienie (Uzupełnij). Czy nadzieje wyrażone przez autora w ostatniej zwrotce wiersza się spełniły? (Wybierz: tak, nie) Uzasadnienie (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 4
Wyobraź sobie, że jesteś polskim reporterem wojennym. Towarzyszyłeś żołnierzom II Korpusu Polskiego w ich szlaku bojowym przez Włochy. Przygotuj reportaż (10–15 zdań) dotyczący życia codziennego polskich żołnierzy II Korpusu Polskiego. Jako inspirację i źródło informacji wykorzystaj opisy fotografii (ułożone przypadkowo) oraz załączoną do materiału izlustracyjnego mapę. Pamiętaj o atrakcyjnym tytule reportażu!
Wyobraź sobie, że jesteś polskim reporterem wojennym. Towarzyszyłeś żołnierzom II Korpusu Polskiego w ich szlaku bojowym przez Włochy. Przygotuj reportaż (10–15 zdań) dotyczący życia codziennego polskich żołnierzy II Korpusu Polskiego. Jako inspirację i źródło informacji wykorzystaj opisy fotografii (ułożone przypadkowo) oraz załączoną do materiału izlustracyjnego mapę. Pamiętaj o atrakcyjnym tytule reportażu!
RakrloptZYYoO
Armia Polska na Bliskim Wschodzie. Defilada Samodzielnej 2 Brygady Pancernej przed gen. Kazimierzem Sosnkowskim (salutuje) w Hill 69 koło Gazy. Widoczne czołgi M4 Sherman.
Źródło: Wikimedia Commons/Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
R149yHLZa6ZvB
Ankona po zdobyciu przez żołnierzy II Korpusu Polskiego. Żołnierze II Korpusu w samochodzie Willys MB na ulicach zniszczonego miasta.
Źródło: Wikimedia Commons/Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
R1WqpI6RcrwDJ
Szpital polowy II Korpusu Polskiego w Palagiano we Włoszech.
Źródło: Benon Tuszyński, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rgd3NH1PbvJoN
Wkroczenie polskich oddziałów II Korpusu Polskiego do Bolonii. Generałowie Zygmunt Bohusz‑Szyszko (pierwszy z lewej) i Klemens Rudnicki (za kierownicą) w samochodzie Willys MB w otoczeniu żołnierzy alianckich i miejscowej ludności. Z lewej strony widoczne samochody pancerne T17 (Staghound).
Źródło: Wikimedia Commons/Narodowe Archiwum Cyfrowe, domena publiczna.
R1bVsBMqfMRT7
Udział II Korpusu Polskiego w kampanii włoskiej (21 grudnia 1943 – 21 kwietnia 1945).
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Lonio17, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1nJdfZ4VPR8V
Tytuł: (Uzupełnij) Treść artykułu: (Uzupełnij).
RQBczidbeTkSR11
Ćwiczenie 5
Uporządkuj fragmenty artykułu w taki sposób, aby tworzyły spójną i logiczną całość. Elementy do uszeregowania: 1. Bitwa nie zakończyła się pełnym sukcesem. To, co na mapie wyglądało jak worek, było jednak w rzeczywistości dość dziurawym sitem. Blisko połowa niemieckich żołnierzy uciekła z okrążenia, również pod nosem zawzięcie atakowanych Polaków. Większość niemieckich czołgów i innego ciężkiego sprzętu została jednak zniszczona. Co najważniejsze – niemiecka 7 armia przestała tymczasowo istnieć jako zorganizowana siła. Droga do wnętrza Francji stała otworem. […] Choć liczba żołnierzy polskich uczestniczących w inwazji na Francję była relatywnie nieduża w stosunku do całych sił alianckich, to ich sukcesy pod Falaise były bardzo istotne dla losów wojny na całym zachodnim froncie., 2. Po lądowaniu aliantów w Normandii 6 czerwca 1944 roku, na froncie zachodnim na dłuższy czas zapanował pat. Niemcy nie mieli dość środków, by wyrzucić aliantów z wybrzeży, zaś wojska zachodniej koalicji oczekiwały na kolejne wzmocnienia przypływające do nich z Wysp Brytyjskich […]. Po miesiącu alianci byli już jednak gotowi do podjęcia wielkiej operacji, która mogłaby wyzwolić Francję i być może skończyć wojnę. W zachodnim sektorze Amerykanie łatwo przełamali obronę niemiecką i parli na południe poprzez wschodnie rejony Bretanii. Dalej na wschód Brytyjczycy wraz z Kanadyjczykami napotkali jednak twardą obronę […] w rejonie Falaise., 3. Pierwsze natarcie [Polaków] z 8 sierpnia, skierowane na wylot „worka pod Falaise” nie przebiegło pomyślnie i Polacy ponieśli spore straty. W drugiej fazie rozpoczętej 14 sierpnia Polakom ulokowanym na wschodniej flance udało się okrążyć siły niemieckie od wschodu i po paru dniach zająć pozycje na wzgórzu Maczuga, skąd mogli prowadzić ostrzał wszystkich dróg prowadzących na wschód., 4. Dla aliantów była to znakomita okazja do okrążenia sił niemieckich i szybkiego rozstrzygnięcia operacji Overlord. […] Od południa i zachodu Niemców okrążały amerykańskie 1 i 3 armia. Od północy siły brytyjskie. Najtrudniejsze zadanie - zamknięcia okrążenia od wschodu – tam, skąd mogły przychodzić posiłki z Rzeszy – przypadło 1 Armii Kanadyjskiej z polską 1 Dywizją Pancerną pod dowództwem gen. Stanisława Maczka., 5. Nie był to jednak jeszcze sukces na miarę zwycięstwa. Pozycje polskie […] były atakowane energicznie przez Niemców – zarówno od wewnątrz „worka”, jak i z zewnątrz, przez oddziały, które wcześniej wydostały się z matni. Pozycja zajmowana przez polską 1 Dywizję Pancerną była kluczowa dla całej operacji. Przez dwa dni Polacy dzielnie opierali się atakom. Zużyli całą amunicję w obronie i ostrzale wycofujących się w ich zasięgu niemieckich kolumn.
Źródło: Artykuł Polacy w bitwie pod Falaise, Muzeum Historii Polski.
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz na pytania.
RLeR8ZfKK4543
Plakat propagandowy Ludowego Wojska Polskiego.
Źródło: Materiały prasowe Muzeum Niepodległości w Warszawie, tylko do użytku edukacyjnego.
RetKrE69SBNb3
Rozstrzygnij, której polskiej formacji wojskowej z czasów II wojny światowej dotyczy poniższy plakat. Uzasadnij odpowiedź, podając dwa argumenty. (Uzupełnij). Zadanie dla chętnych Rozpoznaj postać historyczną ukazaną na plakacie. Jaki sens miało umieszczenie jej obok żołnierza polskiego z czasów II wojny światowej? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Poniżej znajdziesz teksty dotyczące bitwy pod Lenino (12–13 października 1943). Pod białoruską wsią Lenino doszło do starcia stworzonej przez polskich komunistów w ZSRS 1 Dywizji im. Tadeusza Kościuszki z oddziałami Wehrmachtu. Kościuszkowcy przeszli w niej swój „chrzest bojowy”. Pomimo porażki wojsk polsko‑radzieckich bitwa pod Lenino stała się głównym symbolem walk Ludowego Wojska Polskiego. Po wojnie, w czasach rządów komunistycznych, była chętnie wykorzystywana przez władze w celach propagandowych. Zapoznaj się z tekstami i odpowiedz na pytanie.

Fragment 1

1
Gen. Zygmunt Berling o bitwie pod Lenino

Znajdowałem się wówczas na punkcie obserwacyjnym […] i z mocno bijącym sercem i ściśniętym gardłem czekałem na sygnał do rozpoczęcia natarcia. Kiedy rakiety poszły w górę i oba pułki pierwszego rzutu podniosły się i ruszyły, […] nie mogłem się opanować i poszedłem z pierwszymi falami natarcia do Mierei, by choć im pokazać, że jestem z nimi: Żołnierze szli wyprostowani do ataku, jak na defiladę. […] Wrażenie było tak ogromne, że obserwatorzy radzieckiej artylerii, która wspierała natarcie kościuszkowców, powyskakiwali w tym ogniu przed okopy, na przedpiersia, rzucając do góry czapki i krzycząc w jakiejś szaleńczej euforii: Niech żyją Polacy!

c2 Źródło: Gen. Zygmunt Berling o bitwie pod Lenino. Cytat za: artykuł Polski bój pod Lenino, Zbigniew Wawer, portal Rzeczpospolita.pl, 24.10.2009.

Fragment 2

1

Bitwa pod Lenino – bitwa stoczona w dniach 12‑13 października 1943 nieopodal wsi Lenino, na Białorusi pomiędzy radziecką 33 Armią Frontu Zachodniego i walczącą w jej składzie polską 1 Dywizją Piechoty im. Generała Tadeusza Kościuszki a Wehrmachtem (337 Dywizja Piechoty, wspierana przez odwody XXXIX Korpusu Pancernego).

c3 Cytat za: artykuł Bitwa pod Lenino, Wikipedia.org.

Fragment 3

1

Pójście Polaków do ataku w postawie wyprostowanej jest wprawdzie przejawem szaleńczej odwagi i robi wrażenie, ale zarazem dowodzi braku odpowiedniego wyszkolenia. Nieostrzelani żołnierze, pełni uzasadnionej nienawiści do wroga, nie padali na ziemię, gdy szedł ostrzał, nie kryli się za przeszkodami terenowymi, więc ginęli dziesiątkami. Dziś zarzuca się kościuszkowcom tę niepotrzebną postawę

c4 Cytat za: artykuł Krwawy chrzest, Krzysztof Podgórski, tygodnik „Przegląd”, 8.10.2018.

Fragment 4

1

Sforsowaliśmy Miereję, dopadliśmy niemieckich okopów, wielu z nas zginęło w tym szturmie. Prawe skrzydło wroga osłabło, ale z lewego bili niemiłosiernie. Nasi wypatrywali gniazd nieprzyjaciela i likwidowali je. Na polu boju krzyki rannych z prośbami o pomoc.

Czołgając się, spytałem kolegów, czy wszyscy żywi. Okazało się, że por. Siminowicz zabity, innego towarzysza broni pocisk przeszył, wyrywając mu kawał szczęki.

Z prawej strony obok mnie podniósł się Józek Sypko, skierował się w moją stronę, mówiąc: »Żebyśmy tu mieli chociaż jeden czołg«, gdy pociski lecące jak świetliki trafiły go. Zdążyłem tylko krzyknąć: »Padnij, biją do ciebie!!!«. Józek upadł dwa metry ode mnie.

c4 Cytat za: artykuł Krwawy chrzest, Krzysztof Podgórski, tygodnik „Przegląd”, 8.10.2018.

Fragment 5

1

Była to klęska, nie zwycięstwo. I – jak zauważyło później wielu badaczy tematu, m.in. prof. Paweł Wieczorkiewicz – przegrana zaplanowana. Chodziło o to, by dokonująca samodzielnego natarcia dywizja odniosła poważne straty i okryła się chwałą w boju. Tylko po to, by Stalin mógł ten fakt wykorzystać propagandowo – pokazać, jak chętnie i odważnie Polacy biją się u boku Armii Czerwonej. Komunistyczna propaganda uczyniła z bitwy pod Lenino wielki triumf. Polityka historyczna PRL przekuła ją w mit założycielski Ludowego Wojska Polskiego i wplotła w antyniemiecką opowieść o polskich zwycięstwach nad prącymi na wschód Germanami. Dlatego bitwę pod Lenino zestawiano z takimi zwycięstwami polskiego oręża, jak Grunwald, czy Cedynia.

c5 Cytat za: artykuł O micie bitwy pod Lenino w nowym numerze „Karty”, portal historyczny Dzieje.pl, 2015.
RKkzVyoP269I2
Dokończ zdania. Krytyczną ocenę postawy żołnierzy polskich zawiera fragment 1 2 3 4 5.
Encyklopedyczny charakter ma fragment 1 2 3 4 5.
Elementy propagandowe zawiera fragment 1 2 3 4 5.
Relacją spisaną z punktu widzenia żołnierza, uczestnika bitwy, jest fragment 1 2 3 4 5.
O politycznym znaczeniu bitwy mówi fragment 1 2 3 4 5.



31
Ćwiczenie 8

Wyjaśnij, dlaczego pomnik upamiętniający walczących w bitwie pod Lenino, o którym mowa w tekście, budzi spory wśród historyków i lokalnej społeczności. Przedstaw argumenty obrońców i przeciwników pomnika.

1
Fragment artykułu z prasy lokalnej (24 maja 2018 r.)

Instytut Pamięci Narodowej wydał opinię, że pomnik „Poległym za Ojczyznę” znajdujący się w centrum Ząbkowic Śląskich narusza ustawę o zakazie propagowania komunizmu i ustroju totalitarnego, więc należy go usunąć. Gmina nie zgodziła się na takie rozwiązanie i zaproponowała własne. Pomnik czeka więc historyczny lifting.

Pomnik znajdujący się na placu Jana Pawła II w Ząbkowicach Śląskich, pod którym składane są kwiaty i wieńce podczas świąt państwowych i innych uroczystości historycznych, powstał w latach 70. ubiegłego wieku jako hołd dla żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego poległych w bitwie pod Lenino w 1943 r. Dodatkowo z okazji 40‑lecia Ludowego Wojska Polskiego wmurowano tablicę upamiętniającą żołnierzy tej formacji walczących w kolejnych bitwach na wielu frontach II wojny światowej.

W związku z obowiązującą od 2016 roku ustawą dekomunizacyjną, która nakazuje usunięcie z przestrzeni publicznej (w tym ulic, instytucji, pomników) nazw i symboli upamiętniających osoby, organizacje, wydarzenia i daty symbolizujące komunizm lub propagujące go, IPN wydał opinię, że pomnik […] i powinien zostać usunięty.

Gmina Ząbkowice Śląskie nie wyraziła zgody na wyburzenie pomnika i zaproponowała wymianę tablicy pamiątkowej o treści (zaproponowanej przez IPN): „W HOŁDZIE ŻOŁNIERZOM POLSKIM WALCZĄCYM O WOLNĄ POLSKĘ NA FRONTACH II WOJNY ŚWIATOWEJ” oraz usunięcie inskrypcji „Lenino 1943”.

c6 Źródło: Fragment artykułu z prasy lokalnej (24 maja 2018 r.). Cytat za: artykuł IPN chciał usunięcia pomnika z centrum Ząbkowic. Gmina się nie zgodziła. Co dalej?, portal Doba.pl, 2018.
RRASvG36nBjdt
Źródło: fot. Jerzy Organiściak, portal Doba.pl, tylko do użytku edukacyjnego.
R19po8VuqL3SZ
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Wyobraź sobie, że jesteś żołnierzem Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie. Jest 8 maja 1945 r. Wśród twoich towarzyszy broni z Wielkiej Brytanii panuje euforia. Oto po kilku latach ciężkich bojów i olbrzymich wyrzeczeń wojna kończy się całkowitym zwycięstwem aliantów. Czy ty też czujesz się zwycięzcą? Czy z twojego punktu widzenia warto było walczyć u boku sojuszników? Czy należało raczej biernie czekać na rozstrzygnięcia działań wojennych? Uzasadnij odpowiedź, podając trzy argumenty.

RgaIlHB7wUUnE
Twoje odpowiedzi (Uzupełnij).