Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R26GzSU7mlrQd1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, która odpowiedź opisuje komunikację werbalną. Możliwe odpowiedzi: 1. przekazywanie informacji za pomocą słowa pisanego, 2. przekazywanie informacji za pomocą gestów, 3. przekazywanie i otrzymywaniu informacji za pomocą mowy ciała, 4. przekazywanie informacji za pomocą słowa mówionego
RxpMsX8H2CRob1
Ćwiczenie 2
Do podanych pojęć dopasuj ich definicje. słuchanie bierne Możliwe odpowiedzi: 1. osoba słuchająca ma na niskim poziomie motywację do prowadzenia rozmowy, nie zależy jej na pozyskaniu informacji, 2. wzajemna wymiana myśli przy użyciu słów, 3. żadna z definicji nie pasuje, 4. ustna lub pisemna wymiana zdań na jakiś temat mająca prowadzić do wspólnych wniosków, 5. osoba odbierająca komunikat, 6. osoba generująca komunikat odbiorca Możliwe odpowiedzi: 1. osoba słuchająca ma na niskim poziomie motywację do prowadzenia rozmowy, nie zależy jej na pozyskaniu informacji, 2. wzajemna wymiana myśli przy użyciu słów, 3. żadna z definicji nie pasuje, 4. ustna lub pisemna wymiana zdań na jakiś temat mająca prowadzić do wspólnych wniosków, 5. osoba odbierająca komunikat, 6. osoba generująca komunikat dyskusja Możliwe odpowiedzi: 1. osoba słuchająca ma na niskim poziomie motywację do prowadzenia rozmowy, nie zależy jej na pozyskaniu informacji, 2. wzajemna wymiana myśli przy użyciu słów, 3. żadna z definicji nie pasuje, 4. ustna lub pisemna wymiana zdań na jakiś temat mająca prowadzić do wspólnych wniosków, 5. osoba odbierająca komunikat, 6. osoba generująca komunikat rozmowa Możliwe odpowiedzi: 1. osoba słuchająca ma na niskim poziomie motywację do prowadzenia rozmowy, nie zależy jej na pozyskaniu informacji, 2. wzajemna wymiana myśli przy użyciu słów, 3. żadna z definicji nie pasuje, 4. ustna lub pisemna wymiana zdań na jakiś temat mająca prowadzić do wspólnych wniosków, 5. osoba odbierająca komunikat, 6. osoba generująca komunikat słuchanie czynne Możliwe odpowiedzi: 1. osoba słuchająca ma na niskim poziomie motywację do prowadzenia rozmowy, nie zależy jej na pozyskaniu informacji, 2. wzajemna wymiana myśli przy użyciu słów, 3. żadna z definicji nie pasuje, 4. ustna lub pisemna wymiana zdań na jakiś temat mająca prowadzić do wspólnych wniosków, 5. osoba odbierająca komunikat, 6. osoba generująca komunikat nadawca Możliwe odpowiedzi: 1. osoba słuchająca ma na niskim poziomie motywację do prowadzenia rozmowy, nie zależy jej na pozyskaniu informacji, 2. wzajemna wymiana myśli przy użyciu słów, 3. żadna z definicji nie pasuje, 4. ustna lub pisemna wymiana zdań na jakiś temat mająca prowadzić do wspólnych wniosków, 5. osoba odbierająca komunikat, 6. osoba generująca komunikat
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenie.

Ra8GvUxlXeOfY
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1SLsocU0Rr6z
Wyjaśnij, jaki problem dotyczący współczesnej młodzieży prezentuje grafika. (Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 3
Rx1z4QwKUOmz5
(Uzupełnij).
RwZPG5lNTTVRj2
Ćwiczenie 4
Zdecyduj, które zdania są prawdziwe, a które fałszywe. Wspólnym środkiem komunikacji dla wszystkich ludzi jest język i mowa ciała. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nadawcą komunikatu jest osoba słuchająca. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Ekspresywna funkcja komunikacji dotyczy emocji odbiorcy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kultura dyskusji wymaga wzajemnego szacunku i umiejętności przyznawania się do błędu. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Funkcja poetycka wiąże się z estetyką formy wypowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
311
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z wykresami i wykonaj ćwiczenie.

RtOnBh1wlTkMb1
Porównaj wskazania pracodawców w Polsce i na świecie dotyczące komunikacji na tle innych kompetencji miękkich. Wyjaśnij, co może powodować różnice w postrzeganiu roli komunikowania się. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.
1
Anna Gawrońska Pruszcz Gdański: O problemach w komunikowaniu. Pierwsze spotkanie grupy AAC Pomorze

AAC Pomorze to grupa, która ma na celu zrzeszenie osób, terapeutów oraz rodziców pracujących z osobami mającymi szeroko pojęte problemy i dysfunkcje w zakresie porozumiewania się. AAC to pojęcie odnoszące się do grupy metod wdrażanych w celu wspomagania komunikacji tam, gdzie niemożliwa jest komunikacja werbalna.

Komunikacja alternatywna i wspomagająca jest istotnym elementem terapii u osób, u których szczególnie mocno zaburzony jest proces kształtowania się mowy. Wprowadzanie strategii komunikacyjnych opartych na symbolach, gestach, znakach przestrzenno‑dotykowych jest szansą na rozwój poznawczy i społeczny, jest również szansą na możliwość bycia sprawczym, wyrażanie własnych potrzeb, aktywne uczestnictwo w życiu codziennym.

cytat1 Źródło: Anna Gawrońska, Pruszcz Gdański: O problemach w komunikowaniu. Pierwsze spotkanie grupy AAC Pomorze, 21.06.2019 r., dostępny w internecie: pruszczgdanski.naszemiasto.pl [dostęp 22.10.2019 r.].
R13KWWC0rtMui
Wyjaśnij, z jakimi problemami komunikacyjnymi borykają się osoby, które mają mocno zaburzony proces kształtowania się mowy. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z fragmentem artykułu i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z fragmentem artykułu i wykonaj polecenie.
1
Elżbieta Manthey, Krzysztof Manthey Komunikacja. Dlaczego tak trudno nam się porozumieć?

Niemiecki psycholog, ekspert w dziedzinie komunikacji interpersonalnej Friedemann Schulz von Thun, opracował model, który wyjaśnia nasze codzienne nieporozumienia. I potwierdza, że jeśli ktoś pyta, która jest godzina, to nie zawsze jest to pytanie o czas, a kiedy kobieta mówi, że nie ma co na siebie włożyć, to niekoniecznie mówi o sukienkach.

Von Thun w książce Sztuka rozmawiania opisuje swoje osobiste doświadczenie wieloznaczności komunikacji: „Kiedy byłem jeszcze małym chłopcem, mocno przeżyłem pewne zdarzenie w tramwaju. Siedziałem wygodnie obok mojego dziadka, podczas gdy inni, z powodu braku miejsc siedzących, stali. W pewnym momencie usłyszałem czyjś rozzłoszczony głos zwrócony do mojego dziadka: To niesłychane, żeby dziecko siedziało, a starsi musieli stać! Mój dziadek nie pozostał dłużny i nie mniej mocnym głosem odparował: Chce pan tu wrzeszczeć? Przepychanka trwała chwilę. W końcu, ku mojemu zaskoczeniu, dziadek przyznał rację rozmówcy i polecił mi, żebym ustąpił miejsca. Dodał jednak: Ale z tego powodu nie musiał pan tak strasznie ryczeć. Wtedy po raz pierwszy doświadczyłem tego, że jednocześnie można wyraźnie być nie w porządku i mieć zupełną rację. Wypowiedzi są właśnie czterowymiarowe. Mój dziadek zgadzał się ze swoim rozmówcą na płaszczyźnie zawartości rzeczowej i na płaszczyźnie apelu, ale zupełnie nie odpowiadało mu to, co działo się na płaszczyźnie wzajemnych relacji”.

Według von Thuna, każda wypowiedź jest czterowarstwowa. Jeden komunikat zawiera w sobie cztery informacje. Von Thun opisuje to jako cztery płaszczyzny komunikacji: rzeczową, ujawniania siebie, relacyjną i apelową. To tak, jakbyśmy mieli czworo ust, z których każde mówią o czymś innym w tym samym czasie. I czworo uszu, z których każde inaczej słyszą tę samą wypowiedź.

O jakich faktach mówisz? – Rzeczowy wymiar komunikatu to fakty, dane i informacje. Ucho rzeczowe treść wypowiedzi traktuje dosłownie. „Czy jest obiad?” oznacza, że nadawca komunikatu chce wiedzieć, czy jest obiad. I tyle.

Co mówisz mi o sobie? – Ucho ujawniania siebie jest nastawione na odkrywanie w komunikacie informacji o nadawcy. Na wołanie: „Czy jest obiad?”, padnie odpowiedź: „Jesteś głodny, pewnie miałeś wyczerpujący dzień”.

Jak jest między nami? – Ucho relacyjne nieustannie bada, jakie są relacje między nadawcą komunikatu a odbiorcą, jaki jest stosunek nadawcy do odbiorcy. „Czy jest obiad?” odczyta więc: „Ma pretensje, że jeszcze nie przygotowałam posiłku”.

Czego ode mnie oczekujesz? – Ucho apelowe odczytuje w komunikacie oczekiwania nadawcy wezwanie do działania. „Czy jest obiad?” dla ucha apelowego oznacza: „On chce, żebym podała mu obiad”, pada więc odpowiedź: „Już nakładam”.

Ucho apelowe i rzeczowe to „uszy werbalne”. Te warstwy komunikatu słyszymy i dekodujemy bezpośrednio ze słów. Natomiast płaszczyzna relacyjna i ujawniania siebie dekodowane są w dużej mierze na poziomie niewerbalnym – przez ton głosu, gesty, postawę ciała.

Każda z czterech płaszczyzn jest równie ważna i odpowiedzialna za jakość komunikacji. Każda też może się stać przyczyną konfliktów, nieporozumień, zaburzeń w relacji (…).

cytat2 Źródło: Elżbieta Manthey, Krzysztof Manthey, Komunikacja. Dlaczego tak trudno nam się porozumieć?, 1.12.2015 r., dostępny w internecie: wyborcza.pl [dostęp 30.03.2020 r.].
R134RxCDpXJLc
Przedstaw poglądy psychologa, eksperta w dziedzinie komunikacji interpersonalnej Friedemanna Schulza von Thuna, na kwestię trudności w komunikowaniu się. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.

1
Anna Cieślak‑Wróblewska Kompetencje: jak mówić, by nas dobrze rozumieli i chcieli słuchać

Piotr Dziedzic, dyrektor w firmie rekrutacyjnej Michael Page

Efektywna komunikacja to klucz do budowania dobrze funkcjonujących relacji w organizacji i osiągnięcia przez nią satysfakcjonujących wyników. Umiejętność precyzyjnego przekazywania informacji jest podstawą warunkującą właściwe wykonanie danego zadania, co w dalszej perspektywie wpływa na jakość pracy konkretnej osoby. Równie ważny jest styl komunikowania się, który odzwierciedla kulturę organizacyjną firmy i relacje panujące między jej pracownikami. W związku z tym zła komunikacja lub jej brak może nie tylko wpływać na produktywność samej organizacji, ale także na poziom satysfakcji pracowników ze swojej pracy.

W dalszej kolejności zła komunikacja może się również przyczyniać do dużej rotacji kadr. Wysoko rozwinięte kompetencje komunikacyjne są szczególnie pożądane u osób zajmujących stanowiska kierownicze. Nierzadko to od liderów zespołów i ich umiejętności zależeć będzie jakość i terminowość wykonania danego zadania. Duże znaczenie ma tu więc praktyka i jak najczęstsze korzystanie z możliwości bezpośredniej interakcji ze współpracownikami czy też formalnych wystąpień publicznych.

cytat3 Źródło: Anna Cieślak‑Wróblewska, Kompetencje: jak mówić, by nas dobrze rozumieli i chcieli słuchać, 5.11.2018 r., dostępny w internecie: rp.pl [dostęp 22.10.2019 r.].
R1KYCP4GxG76A
Podaj, jakie negatywne następstwa w opinii autora zagrażają firmie w konsekwencji złej komunikacji. (Uzupełnij).