Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RxIuDJmNaEo2U1
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
11
Ćwiczenie 2

Roman Bobryk pisał o Małej apokalipsie Tadeusza Konwickiego:

Roman Bobryk O przestrzeni artystycznej w Małej apokalipsie Tadeusza Konwickiego. Rekonesans

[...] wędrówka bohatera powieści wielokrotnie interpretowana była przez badaczy w kategoriach drogi krzyżowej. Analogie pomiędzy tym chrześcijańskim nabożeństwem a drogą bohatera budowano przede wszystkim w oparciu o szereg aluzji zawartych w wypowiedziach postaci oraz porównaniach [...]. Motyw ten obecny jest na kartach utworu już od pierwszych stron, jako że w pierwszym akapicie narrator, przepowiadając zbliżający się koniec jego własnego świata, mówi o sobie: „czeka mnie jeszcze ostatni kilometr mojej Golgoty”.

cw2 Źródło: Roman Bobryk, O przestrzeni artystycznej w Małej apokalipsie Tadeusza Konwickiego. Rekonesans, „Kwartalnik Kulturalny Nowy Napis” 2020 z dn. 27.07. r..

Odtwórz 14 stacji „drogi krzyżowej” bohatera, uwzględniając najważniejsze przystanki w jego wędrówce przez Warszawę. Określ uczucia i emocje, które towarzyszyły mu w tym czasie.

R1Mj6Cp5RpYlm
Numer stacji. Wydarzenie, spotkanie. Emocje i uczucia bohatera. 1. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 2. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 3. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 4. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 5. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 6. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 7. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 8. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 9. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 10. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 11. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 12. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 13. (Uzupełnij). (Uzupełnij). 14. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3
Tadeusz Konwicki zastosował w Małej apokalipsie kompozycję otwartą. Czytelnik nie dowiaduje się, czy bohater Konwickiego dokonuje aktu samospalenia, czy też z tego rezygnuje. Wskaż po dwie hipotetyczne konsekwencje każdego z rozwiązań zaprezentowanych poniżej. W swoich odpowiedziach uwzględnij realia, w których rozgrywa się akcja Małej apokalipsy.
Tadeusz Konwicki zastosował w Małej apokalipsie kompozycję otwartą. Czytelnik nie dowiaduje się, czy bohater Konwickiego dokonuje aktu samospalenia, czy też z tego rezygnuje. Wskaż po dwie hipotetyczne konsekwencje każdego z rozwiązań zaprezentowanych poniżej. W swoich odpowiedziach uwzględnij realia, w których rozgrywa się akcja Małej apokalipsy.
R1V0yo8zFtxuY
Misja bohatera zostaje zrealizowana - dochodzi do samospalenia. (Uzupełnij). Bohater rezygnuje ze swojej misji - nie dokonuje aktu samospalenia. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4

Uzupełnij poniższy schemat. Wybierz odpowiedź oraz sformułuj dwa argumenty potwierdzające jej słuszność.

RBgI4pRtDB73U
Głównego bohatera Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego można/nie można określić mianem bohatera tragicznego, ponieważ:
Rs6nXzHGrmEkX
Argument pierwszy: (Uzupełnij). Argument drugi: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij metaforyczny sens stwierdzenia bohatera Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego:

Tadeusz Konwicki Mała Warszawa

Nie oczekujcie Antychrysta – mówi bohater książki – bo on już jest na ziemi. Antychryst rozcieńczony, rozdrobniony, zgranulowany. Miniantychryst w każdym z was i we mnie

cw5 Źródło: Tadeusz Konwicki, Mała Warszawa, Warszawa 2010, s. 142.
RT4TTZhrJ59rn
(Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 6
W otoczeniu głównego bohatera pojawia się wiele mniej lub bardziej istotnych postaci. Omów stosunek głównego bohatera do postaci umieszczonych poniżej. Zwróć uwagę na to, jaki miały wpływ na jego historię oraz jakie emocje i uczucia w nim wywoływały.
W otoczeniu głównego bohatera pojawia się wiele mniej lub bardziej istotnych postaci. Omów stosunek głównego bohatera do postaci umieszczonych poniżej. Zwróć uwagę na to, jaki miały wpływ na jego historię oraz jakie emocje i uczucia w nim wywoływały.
RPe1aoKUNOnuT
1. Stosunek głównego bohatera do postaci. 2. Emocje, uczucia wywoływane przez postać w głównym bohaterze. Nadieżda. 1 (Uzupełnij). 2 (Uzupełnij). Tadzio Piórko. 1 (Uzupełnij). 2 (Uzupełnij). Jan. 1 (Uzupełnij). 2 (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Bohater Małej apokalipsy Tadeusza Konwickiego jest przedstawicielem inteligencji. Dokonaj analizy sposobu ukazywania tego typu bohaterów w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Zwróć uwagę na sposób kreacji bohaterów, cechy ich charakteru, elementy wyróżniające poszczególne postaci.

RJCwwTB7g3NFV
(Uzupełnij).
RNEgKxUSPvptb
Schemat blokowy. Jego głównym hasłem jest postać inteligenta w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Wybrane przykłady. Od tego hasła odchodzą cztery ramiona: 1 Utwory Stefana Żeromskiego, przykład bohatera, sposób kreacji postaci (życiowe cele i powinności), cechy wyróżniające. 2. Granica Zofii Naukowskiej, przykład bohatera, sposób kreacji postaci (życiowe cele i powinności), cechy wyróżniające. 3. Tango Sławomira Mrożka, przykład bohatera, sposób kreacji postaci (życiowe cele i powinności), cechy wyróżniające. 4. Mała apokalipsa Tadeusza Konwickiego, przykład bohatera, sposób kreacji postaci (życiowe cele i powinności), cechy wyróżniające.
31
Ćwiczenie 8

Omów najistotniejsze zmiany w sposobie kreowania postaci inteligenta w polskiej literaturze oraz wskaż możliwe przyczyny ich wystąpienia.

R16QIcf5tt5WZ
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wyobraź sobie, że towarzyszysz głównemu bohaterowi powieści Tadeusza Konwickiego w jego wędrówce przez Warszawę. Opisz ją ze swojej perspektywy, zastanów się, o czym moglibyście rozmawiać, jakie uczucia i emocje wywołałyby w tobie kolejne wydarzenia opisane w powieści (tekst na 200‑300 słów).