Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
ReZ59nbcrOnmQ1
Ćwiczenie 1
Połącz pojęcie historyczne z jego definicją. Pojęcia historyczne: 1.Patrycjusz 2.Patron 3.Plebejusz 4.Klient Możliwe odpowiedzi: 1. Przedstawiciel elity społecznej z pełnią praw politycznych, 2. Możny obywatel sprawujący opiekę nad uzależnionymi niezamożnymi członkami wspólnoty, 3. Ubogi obywatel uzależniony dziedzicznie od możniejszego pana, 4. Obywatel rzymski bez prawa do piastowania urzędów Patron , Plebejusz Klient
R1G2IMVua5tc31
Ćwiczenie 2
Zaznacz, które z podanych stwierdzeń są prawdziwe, a które fałszywe. 1. Ojciec rodziny (pater familias) mógł sprzedać w niewolę wszystkie dzieci oprócz pierworodnego syna. 2.Wszyscy Rzymianie byli albo patronami, albo klientami. 3.Wszyscy Rzymianie należeli albo do patrycjatu, albo do plebsu. 4.Przybysze, którzy osiedlili się w Rzymie, nie mieli możliwości wejścia do grona obywateli. Możleiwe odpowiedzi:prawda/fałsz
R16nPTLNhm8992
Ćwiczenie 3
Zaznacz jednostki podziału obywateli rzymskich, które miały charakter rodowy. Możliwe odpowiedzi: 1. Centuria, 2. Kuria, 3. Patronat, 4. Patrycjat
211
Ćwiczenie 4

Ilustracja przedstawia grób jednego z najwybitniejszych przedstawicieli rodu Korneliuszów. Odczytaj z inskrypcji jego imiona (pierwszy wers w czterowersowej inskrypcji), a następnie przeciągnij podpisy do odpowiednich elementów na ilustracji. Przeczytaj tekst inskrypcji w przekładzie Zygmunta Kubiaka, jeśli napotkasz problem z odnalezieniem odpowiedniego miejsca w materiale źródłowym.

Rg9P9mtXNUYwk
Wymień najbardziej znane Ci zachowane do czasów współczesnych groby starożytnych rzymian.
Źródło: Giovanni Battista Piranesi, wikipedia.org, domena publiczna.
2
Ćwiczenie 4
R3fzRUo4mCz9b
Jaka inskrypcja znajduje się na grobie jednego z najwybitniejszych przedstawicieli rodu Korneliuszów? Przeczytaj tekst inskrypcji w przekładzie Zygmunta Kubiaka, jeśli napotkasz problem z odnalezieniem odpowiedniego miejsca w materiale źródłowym. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Na podstawie zapisów z najstarszego zbioru prawa rzymskiego, Prawa XII tablic, wykonaj polecenia.

Prawo XII tablic

Tablica IV, 2: Jeśli ojciec syna po trzykroć sprzedał, syn wolny będzie od władzy ojca.

Tablica V, 1: Niewiasty, nawet jeśli osiągnęły pełnoletność, pozostają pod opieką, z wyjątkiem westalek, które są wolne od opieki.

Tablica V, 2: Kto ręką lub kijem złamał lub nadwyrężył kość wolnemu, 300 asów, niewolnikowi 150 asów kary zapłaci.

Prawo Źródło: Prawo XII tablic, [w:] Źródła i materiały do nauczania historii, oprac. S. Sierpowski, Warszawa 1998, s. 35–36.
RZ1xEhvguDboh
Scharakteryzuj zakres władzy ojca rodziny nad dziećmi. (Uzupełnij) Porównaj pozycję syna i niewolnika, wskazując jedno podobieństwo i jedną różnicę. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 6

Na podstawie tekstów źródłowych oraz własnej wiedzy wykonaj polecenia.

Źródło A

Żywot Romulusa

„[Romulus] oddzielił także bogatych od ludu w ten sposób, że nazwał ich […], to znaczy opiekunami, a tamtych […], to znaczy oddającym się w opiekę. Równocześnie sprawił, że warstwy te żywiły do siebie nawzajem godną podziwu życzliwość, mogącą w przyszłości stanowić podstawę ważnych ustaleń prawnych. Ci pierwsi wyjaśniali [drugim] prawa, bronili ich w sądzie, byli doradcami i opiekunami we wszystkim. Natomiast ci drudzy […] nie tylko otaczali ich szacunkiem, lecz kiedy tamci zbiednieli, pomagali im wydać za mąż córki i płacili za nich długi […]. Później, kiedy nastały inne prawa, za niegodziwe i haniebne uchodziło, gdy bogaty [opiekun] brał pieniądze od [tego, który oddawał się w opiekę].

Plutarch Źródło: Żywot Romulusa, [w:] Plutarch z Cheronei, Żywoty równoległe, t. I, tłum. K. Korus, Warszawa 2004, s. 154–155.

Źródło B

Prawo XII tablic

Tablica V, 21: Jeśli [opiekun] wyrządzi krzywdę [oddającemu się w opiekę], niech będzie przeklęty.

Prawo XII tablic Źródło: Prawo XII tablic, [w:] Źródła i materiały do nauczania historii, oprac. S. Sierpowski, Warszawa 1998, s. 36.
RE8hk8ywibp5j
Relacja, o której opowiadają teksty źródłowe, to relacja między: Możliwe odpowiedzi: 1. patrycjuszem a plebejuszem., 2. obywatelem a cudzoziemcem., 3. ojcem rodziny a synem., 4. patronem a klientem.
R1DGx011j5S0z
Rozstrzygnij, które z obowiązków należały do opiekuna, a które do oddającego się w opiekę. Odwołaj się także do wiedzy własnej. 1. Opiekun, 2. Oddający się pod opiekę Możliwe odpowiedzi: 1. pomoc zbrojna, 2. obrona w sądzie, 3. obowiązek codziennego składania pozdrowienia, 4. nadawanie terenów pod uprawę, 5. objaśnianie praw, 6. udzielanie pożyczek w sytuacjach kryzysowych, 7. uprawa ziemi
Ru916enXq3rU8
Porównaj pozycję opiekuna i tego, który oddawał się w opiekę: kto w tej relacji był stroną silniejszą i dlaczego? Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Na podstawie tekstu źródłowego sformułuj wniosek na temat otwartości archaicznego społeczeństwa rzymskiego.

Tytus Liwiusz Dzieje Rzymu od założenia miasta, księgi I–V

Attiusz Klausus [popadłszy w konflikt z Sabińczykami, z którego to ludu się wywodził i z którym Rzym był w stanie wojny], zwany później w Rzymie Appiusz Klaudiusz, uciekł do Rzymu z wielkim orszakiem klientów. Dano im prawo obywatelstwa i ziemię za rzeką Anio […]. Appiusza przyjęto w poczet senatorów i niedługo potem zajął jedno z pierwszych stanowisk w mieście.

Tytus Źródło: Tytus Liwiusz, Dzieje Rzymu od założenia miasta, księgi I–V, tłum. A. Kościółek, Wrocław 1968, s. 93.
RUTiX6i9rhibt
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Na podstawie analizy tekstu źródłowego i własnej wiedzy porównaj reformę społeczną Serwiusza Tuliusza z reformą wprowadzoną w Atenach przez Solona. Wskaż podobieństwa i różnice.

Arystoteles Ustrój polityczny Aten

[Solon] wprowadził następujący podział obywateli: według majątku podzielił ich na cztery klasy, które już przedtem istniały: pentakosjomedymnów [tych, co mieli pięćset miar dochodu], hippeis [jeźdźców], zeugitów [żołnierzy pieszych] i tetów [wyrobników]. Prawo piastowania urzędów […] przyznał obywatelom z klasy: pentakosjomedymnów, hippeis i zeugitów, przydzielając przy tym godności każdemu stosownie do wielkości majątku; należącym do klasy tetów przyznał jedynie prawo udziału w zgromadzeniach ludowych i sądach. Do klasy pentakosjomedymnów musieli być zaliczeni ci, którzy ze swego majątku mieli co najmniej 500 miar plonów suchych i płynnych razem, do hippeis ci, którzy ich mieli 300 lub też, jak twierdzą inni, mogli utrzymać konia […]. Do klasy zeugitów należeli ci, którzy mieli 200 miar plonów obu rodzajów, wszyscy inni zaliczali się do klasy tetów i nie mieli dostępu do żadnego urzędu.

Arystoteles Źródło: Arystoteles, Ustrój polityczny Aten, [w:] Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, oprac. G. Chomicki, S. Sprawski, Kraków 1999, s. 102. rozdz. VII-IX.
R1Ld3FjamFHCW
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).