Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tekst do ćwiczeń

1
Stanisław Barańczak Parę przypuszczeń na temat poezji współczesnej
  1. Powinna być nieufnością.

  2. Powinna być nieufnością, bo tylko to usprawiedliwia dzisiaj jej istnienie. Im szerszy zasięg ma jakiś środek wypowiedzi, tym usilniej stara się odzwyczaić nas od myślenia, wpoić nam te czy inne prawdy absolutne, podporządkować nas określonym systemom wartości, zmusić nas do takich czy innych zachowań. Poezja – jak dobrze wszystkim wiadomo – ma dziś zasięg wąski. Ale w tym może leżeć szansa jej odrodzenia, jej „kapitał zakładowy”, od którego można wyjść. Jest szansa, aby stworzyć z poezji pierwszy przyczółek walki o niezafałszowany obraz świata, w którym żyjemy: właśnie dlatego, że poezja zwraca się nie do biernego odbiorcy rozwalonego przed telewizorem lub przerzucającego stronice gazety, ale do człowieka, który widać p r a g n i e  m y ś l e ć, skoro w ogóle bierze książkę poetycką do ręki.

  3. Ale nie tylko dlatego. Jest też i ten powód, że poezja jest nie anonimowym głosem Wielkich Manipulatorów, ale głosem jednostki. Myślenie indywidualne to myślenie nieufne, krytyczne wobec zbiorowych wiar, sentymentów i histerii. Wrodzony indywidualizm tego rodzaju literackiego, przez poetów różnych epok tłumiony lub podsycany na nowo, dzisiaj staje się dla poezji jeszcze jedną szansą aktywnego stosunku do świata.

  4. I to zresztą nie wszystko. Przecież wrodzoną (co nie znaczy, że nie dającą się kształtować lub zaniedbywać) cechą poezji trzeba też nazwać jej skłonność do konkretu. Poezja zawsze sprawdza, przymierza pobożne życzenia do stanu faktycznego. „Jak to sobie konkretnie wyobrażacie?” – to pytanie, jakie właśnie dziś szczególnie często powinien zadawać poeta, przysłuchujący się nieufnie ogólnikowym hasłom, pojemnym mitom, wymijającym trudności i zacierającym konflikty opisom świata. Powinien sprowadzać to wszystko na poziom jednostkowego przypadku i na tym pojedynczym przykładzie sprawdzać, co się ostaje z pięknie brzmiących ogólników.

  5. Więc powinna być nieufnością. Krytycyzmem. Demaskacją. Powinna być tym wszystkim aż do chwili, gdy z tej Ziemi zniknie ostatnie kłamstwo, ostatnia demagogia i ostatni akt przemocy. Nie sądzę, aby to właśnie poezja miała do tego doprowadzić (jeśli zresztą cokolwiek jest w stanie do tego doprowadzić). Ale wierzę, że poezja może się do tego przyczynić: może nauczyć człowieka myśleć o świecie w kategoriach racjonalnej nieufności wobec wszystkiego, co zagraża mu pod postacią kłamstwa, demagogii i przemocy. Stanie się tak wtedy, gdy poezja, o której myślę, będzie nieufna w pełni, konsekwentnie, gdy będzie zdzierać maski pozorów nie tylko z zewnętrznego świata, ale i z samej siebie. Gdy będzie zarówno w tym, co ją otacza, jak i w tym, co tkwi wewnątrz niej, ukazywać skłócenie, niejednolitość i wieloznaczność czającą się pod powierzchnią harmonii, zgody i oczywistości.

  6. Od tego musi zacząć. Od nieufności, która oczyści drogę temu, czego wszyscy potrzebujemy. Mam na myśli – to nic nowego, zgoda, ale już niemal zapomnieliśmy, na czym nam powinno zależeć – mam na myśli, oczywiście, prawdę.

lipiec 1970

tekst Źródło: Stanisław Barańczak, Parę przypuszczeń na temat poezji współczesnej, [w:] tegoż, Wiersze zebrane, Kraków 2006, s. 497–498.
1
Pokaż ćwiczenia:
R104LxpW2rJPw1
Ćwiczenie 1
Na podstawie Paru przypuszczeń na temat poezji współczesnej Stanisława Barańczaka wybierz ciąg wyrazów, które charakteryzują poetykę Nowej Fali. Możliwe odpowiedzi: 1. nieufność, etyka, demaskacja, 2. nieufność, retoryka, sprzeciw, 3. nieufność, poetyka, demagogia, 4. zaufanie, system, krytycyzm
11
Ćwiczenie 2

Zinterpretuj tytuł Parę przypuszczeń na temat poezji współczesnej.

RaAnUprDco2kR
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, o jakich „Wielkich Manipulatorach” pisze Stanisław Barańczak w tekście Parę przypuszczeń na temat poezji współczesnej.

RfORYKD1ryCMK
(Uzupełnij).
R1cQqs6XMNeVB1
Ćwiczenie 4
Wybierz zdania prawdziwe dotyczące tekstu Parę przypuszczeń na temat poezji współczesnej. Możliwe odpowiedzi: 1. Stanisław Barańczak łączy w swej wypowiedzi różne rodzaje stylów., 2. Autor wykorzystuje „cudze słowo”, by je dowartościować., 3. Całość utrzymana jest w stylu podniosłym., 4. Barańczak ośmiesza dyskurs peerelowskich dygnitarzy., 5. Wykorzystano chwyty retoryczne, np. paralelę., 6. Zastosowanie mowy potocznej wyostrza krytykę.
211
Ćwiczenie 5

Opisz cechy manifestu literackiego, które można zauważyć w podanych fragmentach Paru przypuszczeń na temat poezji współczesnej.

RPFIANrShcXln
Cytat Powinna być nieufnością. Cecha manifestu (Uzupełnij). Cytat »Jak to sobie konkretnie wyobrażacie?« – to pytanie, jakie właśnie dziś szczególnie często powinien zadawać poeta, przysłuchujący się nieufnie ogólnikowym hasłom, pojemnym mitom, wymijającym trudności i zacierającym konflikty opisom świata. Cecha manifestu (Uzupełnij). Cytat Więc powinna być nieufnością. Krytycyzmem. Demaskacją. Powinna być tym wszystkim aż do chwili, gdy z tej Ziemi zniknie ostatnie kłamstwo, ostatnia demagogia i ostatni akt przemocy. Cecha manifestu (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Wynotuj zadania, które Stanisław Barańczak stawia przed poetą w tekście Parę przypuszczeń na temat poezji współczesnej.

R1eUue2HlNnK8
(Uzupełnij).
praxis
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z poniższymi fragmentami szkiców krytycznoliterackich Stanisława Barańczaka. Wyjaśnij, co autor rozumie przez słowo „nieufność”.
Zapoznaj się z poniższymi fragmentami szkiców krytycznoliterackich Stanisława Barańczaka. Wyjaśnij, co autor rozumie przez słowo „nieufność”.
1
Stanisław Barańczak Klasycyzmy i romantyzmy (fragment)

Myślenie poznawcze, a zatem i literatura, nie tylko jest wytworem świata praxispraxispraxis, ale też zdolne jest na ten świat wpływać: myśl nie tylko odbija rzeczywistość, ale także projektuje ją, postuluje rzeczywistość taką, jaka ma być.

mys Źródło: Stanisław Barańczak, Klasycyzmy i romantyzmy (fragment), [w:] tegoż, Nieufni i zadufani. Romantyzm i klasycyzm młodej poezji lat sześćdziesiątych, Wrocław 1971, s. 16.
1
Stanisław Barańczak Szkoła bez uczniów (fragment)

[...] dewaluacja [...] języka jest dramatem szczególnie bolesnym: nakazując wierzyć, a nie wątpić, nakłaniając do porzucenia nieufności [...]; kiedy już bowiem człowiek nauczy się, również poza literaturą, wierzyć i zachowywać ufność, okazuje się, że został tylko znieczulony - także i na te formy społecznej hipnozy, które niespodziewanie ingerują w jego życie [...].

dewa Źródło: Stanisław Barańczak, Szkoła bez uczniów (fragment), [w:] tegoż, Nieufni i zadufani. Romantyzm i klasycyzm młodej poezji lat sześćdziesiątych, Wrocław 1971, s. 45.
1
Stanisław Barańczak Zmieniony głos Settembriniego (fragment)

[...] samodzielne myślenie prędzej czy później musi doprowadzić do wniosku, że każdy z nas jest indywidualnie odpowiedzialny za swoje czyny i w każdej minucie życia musi dokonywać indywidualnego wyboru.

samo Źródło: Stanisław Barańczak, Zmieniony głos Settembriniego (fragment), [w:] tegoż, Etyka i poetyka, Kraków 2009, s. 35.
1
Stanisław Barańczak Uwagi krótkowidza (fragment)

Właśnie język poetycki - odpowiednio i nowocześnie i elastycznie rozumiany - kryje w sobie możliwości efektywnej kompromitacji tych wszystkich języków, które utrwalają w sobie zmurszałe zarysy rozmaitych “fałszywych świadomości”.

wlas Źródło: Stanisław Barańczak, Uwagi krótkowidza (fragment), [w:] tegoż, Etyka i poetyka, Kraków 2009, s. 277.
R1KgAW3K2DjkN
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wykorzystaj wskazówki z tekstu Parę przypuszczeń na temat poezji współczesnej i stwórz własny manifest dotyczący zadań współczesnej poezji (możesz skorzystać z pomysłów kompozycyjnych Barańczaka). Twoja wypowiedź powinna liczyć przynajmniej 8 zdań.

R1wL06kIosXDN
(Uzupełnij).
Praca domowa

Napisz, czy twoim zdaniem stwierdzenie, że poezja jest nieufnością, jest wciąż aktualne.

RNyWZWURjPA0F
(Uzupełnij).