Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R4Pc10dRK23v1
Czterech uczniów zbudowało różne obwody do wyznaczenia charakterystyki prądowo-napięciowej elementu. Zaznacz, którzy zrobili to poprawnie.
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
2
Ćwiczenie 2

Wykonując charakterystykę prądowo‑napięciową elementu uczniowie otrzymali wyniki zapisane w tabeli poniżej.

U [V]

0,12

0,57

1,95

3,32

5,25

7,68

11,19

14,00

16,02

I [mA]

16,4

35,3

63,3

86,1

112,4

138,5

171,3

192,5

206,1

R5DZixciVUgf4
Który z wykresów przedstawia je prawidłowo? Możliwe odpowiedzi: 1. A, 2. B, 3. C, 4. D
RR7Wfo5XBzHDO
Wykres A
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0.
RaxCoQPSvSimv
Wykres B
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
R1aKRvAyGR1sL
Wykres C
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
RXj3yAna2z4yd
Wykres D
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
2
Ćwiczenie 3
RnA8SMvfmME7o
Poniżej wymieniono różne metody doświadczalnego wyznaczania charakterystyki prądowo-napięciowej elementów obwodu. Uszereguj je w kolejności od tych, w których wykonywanie pomiarów trwa najszybciej do tych, gdzie trwa ono najwolniej. Elementy do uszeregowania: 1. Z użyciem analogowych mierników elektrycznych, 2. Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych, zmieniając ręcznie wartość napięcia, 3. Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych i sinusoidalnie zmiennego źródła napięcia.
1
Ćwiczenie 3

Poniżej wymieniono różne metody doświadczalnego wyznaczania charakterystyki prądowo‑napięciowej elementów obwodu. Uszereguj je w kolejności od tych, w których wykonywanie pomiarów trwa najszybciej do tych, gdzie trwa ono najwolniej:

1. Z użyciem analogowych mierników elektrycznych;

2. Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych i sinusoidalnie zmiennego źródła napięcia;

3. Z użyciem cyfrowych mierników elektrycznych, zmieniając ręcznie wartość napięcia

uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 4
RFg09lH0vXc50
Wykonując charakterystykę prądowo-napięciową elementu elektronicznego niektóre wielkości fizyczne powinniśmy zmieniać, a inne musza być stałe. Natężenie prądu płynącego przez rezystory, tyrystory, fotodiody i inne elementy zależy od różnych czynników. Wymieniliśmy poniżej wielkości fizyczne, a Twoim zadaniem jest podzielić je na te, które powinny się zmieniać i te, które musza być stałe przy wykonywaniu charakterystyki prądowo-napięciowej. Zmienne: Możliwe odpowiedzi: 1. oświetlenie, 2. napięcie, 3. natężenie prądu, 4. temperatura Stałe: Możliwe odpowiedzi: 1. oświetlenie, 2. napięcie, 3. natężenie prądu, 4. temperatura
1
Ćwiczenie 4

Wykonując charakterystykę prądowo‑napięciową elementu elektronicznego niektóre wielkości fizyczne powinny się zmieniać, a inne muszą być stałe. Natężenie prądu płynącego przez rezystory, tyrystory, fotodiody i inne elementy zależy od różnych czynników. Wymieniliśmy poniżej wielkości fizyczne, a Twoim zadaniem jest podzielić je na te, które powinny się zmieniać i te, które muszą być stałe przy wykonywaniu charakterystyki prądowo‑napięciowej. Rozważ: napięcie, natężenie prądu, temperatura, oświetlenie.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 5
Rap3XxBwiObLA
Uczniowie otrzymali zadanie doświadczanego wyznaczenia charakterystyki prądowo-napięciowej diody Zenera. Spodziewają się, że przy podłączeniu napięcia w kierunku przewodzenia nastąpi szybki wzrost natężenia prądu przy napięciu około 0,6 V a w kierunku zaporowym, przy napięciu około 17 V. Jakie zakresy pomiarowe woltomierza powinni dobrać spośród następujących: 1 V, 10 V, 100 V? Możliwe odpowiedzi: 1. W kierunku przewodzenia – 1 V, w kierunku zaporowym – 100 V., 2. W obu kierunkach zakres musi być taki sam: 1 V., 3. W obu kierunkach zakres musi być taki sam: 10 V., 4. W obu kierunkach zakres musi być taki sam: 100 V.
Ćwiczenie 6
R15ILayWTh1UI
Zaznacz te z wymienionych czynników, które mogą mieć wpływ na dokładność, z jaką wyznacza się charakterystykę prądowo-napięciową elementu. Możliwe odpowiedzi: 1. Klasa lub dokładność miernika., 2. Wybór zakresu pomiarowego miernika., 3. Fakt, czy mierniki są cyfrowe czy analogowe., 4. Sposób połączenia obwodu pomiarowego., 5. Utrzymywanie stałych wartości innych wielkości fizycznych, np. temperatury lub oświetlenia., 6. Wilgotność powietrza w laboratorium.
Ćwiczenie 7
RMQihgA5GJveW
Klasa amperomierza równa jest 0,5. Ile wynosi maksymalna niepewność pomiarowa, jeśli zakres, na którym dokonuje się pomiarów to 10 A? Definicję klasy miernika możesz znaleźć np. w słowniczku. Odp.: Tu uzupełnij A
Ćwiczenie 8
R12SxqdkajPlr
Uczniowie otrzymali zadanie wyznaczenia charakterystyki prądowo-napięciowej żarówki. Aby wykonać je szybko i nowocześnie, zastosowali cyfrowe mierniki napięcia i natężenia prądu wraz z obsługującym je programem a jako źródła napięcia użyli generatora sygnału sinusoidalnego. Włączyli pomiar, zamknęli obwód włącznikiem i już po chwili charakterystyka wyświetliła się na ekranie. Jakież było ich zdziwienie, gdy zamiast jednej, uzyskali wiele linii leżących blisko siebie. Pomóż wyjaśnić im, co się stało… Możliwe odpowiedzi: 1. W miarę upływu czasu włókno żarówki rozgrzewało się, jego opór rósł a kąt nachylenia charakterystyki malał., 2. W miarę upływu czasu włókno żarówki rozgrzewało się, jego opór rósł a kąt nachylenia charakterystyki rósł., 3. Mierniki cyfrowe zmieniały swoją dokładność z upływem czasu, więc linie rysowane w każdym cyklu nie pokrywały się., 4. Układ został źle połączony – musiało nastąpić zwarcie, które coraz bardziej wpływało na wyniki pomiarów.