Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
REZspV6oOhALM11
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z poniższymi fragmentami. O jakich zdarzeniach związanych z likwidacją i powstaniem w getcie warszawskim mówią? Fragment 1: Tym razem nie udaje się jednak Niemcom bezkarnie przeprowadzić swoich planów. Cztery zabarykadowane grupy bojowe stawiają pierwszy zbrojny opór w getcie. ŻOB otrzymuje swój chrzest bojowy w pierwszej większej walce ulicznej na zbiegu Miłej i Zamenhoffa. Tracimy tam kwiat naszej organizacji. Cudem tylko i dzięki swej bohaterskiej postawie uratował się komendant ŻOB Mordechaj Anielewicz. Okazuje się, że walka uliczna jest dla nas zbyt kosztowna — nie jesteśmy do niej przygotowani. Nie mamy odpowiedniej broni. Przechodzimy do walki partyzanckiej. Dochodzi do 4 większych starć w domach — Zamenhoffa 40, Muranowska 44, Miła 34, Franciszkańska 22. (Getto walczy, w: Władysław Bartoszewski, Marek Edelman, I była dzielnica żydowska w Warszawie. Wybór tekstów, Warszawa 2010, s. 252) Możliwe odpowiedzi: 1. samobójstwo bojowców z Mordechajem Anielewiczem w bunkrze na Miłej 18, 2. początek wielkiej akcji likwidacyjnej, 3. akcja styczniowa Fragment 2: Rano o 7.30 w Gminie. Granice małego ghetta obstawione specjalną formacją poza normalną. O godzinie 10-ej zjawili się Sturmbahnfuhrer Hoefle z towarzyszami. Telefony wyłączyliśmy. Dzieci usunięto z przeciwległego ogródka. Oświadczono nam, że z pewnymi wyjątkami mają Żydzi, bez różnicy płci i wieku, być wysiedleni na wschód. Dziś do godziny 4 pp. ma być dostarczonych 6000 ludzi. I tak będzie (najmniej) codziennie. Polecono opróżnić dom Żelazna 103 na potrzeby funkcjonariuszy niemieckich, którzy przeprowadzają wysiedlenie. Meble zatrzymano. (Adam Czerniaków, Dziennik getta warszawskiego, Warszawa 1983, s. 242) Możliwe odpowiedzi: 1. samobójstwo bojowców z Mordechajem Anielewiczem w bunkrze na Miłej 18, 2. początek wielkiej akcji likwidacyjnej, 3. akcja styczniowa. Fragment 3: Szóstego maja przyszedł do nas Anielewicz z Mirą. Mieliśmy odbyć jakąś naradę, ale nie było już o czym mówić, więc on się położył spać, ja się położyłem spać. Nazajutrz mówię: Zostańcie, co będziecie wracali, ale on chciał iść. Odprowadziliśmy ich, a na drugi dzień, ósmego, poszliśmy do nich do bunkra na Miłą 18. Była już noc, wołamy - nikt się nie odzywa [...] (Hanna Krall, Zdążyć przed Panem Bogiem, Kraków 2018, s. 106) Możliwe odpowiedzi: 1. samobójstwo bojowców z Mordechajem Anielewiczem w bunkrze na Miłej 18, 2. początek wielkiej akcji likwidacyjnej, 3. akcja styczniowa.
111
Ćwiczenie 2
R16jZHqD5kjHQ
Cytat 1 (Uzupełnij). Język/forma (Uzupełnij). Cytat 2 (Uzupełnij). Język/forma (Uzupełnij). Cytat 3 (Uzupełnij). Język/forma (Uzupełnij).
RVP0fRm7Js0rf1
Ćwiczenie 3
W jaki sposób Marek Edelman opisuje tragiczne wydarzenia, w których brał udział? Możliwe odpowiedzi: 1. powściągliwie i z dystansem, bez patosu, 2. z ironią, 3. w sposób podniosły, 4. ze złością, 5. w sposób emocjonalny
RwPyKJb4QTHGk1
Ćwiczenie 4
Jaką funkcję pełni umieszczenie w książce Hanny Krall dwóch perspektyw czasowych - historycznej i współczesnej? Możliwe odpowiedzi: 1. tylko w ten sposób można było pokazać w pełni konsekwentną postawę głównego bohatera, 2. podkreśla uniwersalizm takich wartości, jak godność, odpowiedzialność, wolność, 3. pokazuje, jaką rolę w życiu odgrywa pamięć, 4. materiał o powstaniu w getcie był niewystarczający, trzeba było dopełnić go opisem współczesności, 5. jest wyłącznie zabiegiem stylistycznym
21
Ćwiczenie 5

Na czym polega wyścig Edelmana z Bogiem? Znajdź w tekście odpowiedni fragment i dopisz swoją interpretację.

RyArUXAIlntkK
Cytat: (Uzupełnij) Interpretacja: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z opisem zdjęcia Pomnika Bohaterów Getta autorstwa rzeźbiarza Natana Rappaporta i architekta Marka Suzina, który przedstawia dwa oblicza żydowskiego losu podczas wojny – męczeństwo i heroizm. Spróbuj zinterpretować wizję artystów i ocenić ten sposób upamiętnienia przeszłości.
Zapoznaj się z opisem zdjęcia Pomnika Bohaterów Getta autorstwa rzeźbiarza Natana Rappaporta i architekta Marka Suzina, który przedstawia dwa oblicza żydowskiego losu podczas wojny – męczeństwo i heroizm. Spróbuj zinterpretować wizję artystów i ocenić ten sposób upamiętnienia przeszłości.
R1KI01vyibr8q
Źródło: domena publiczna.
RjpzL6xoZSAxy
Wybierz jeden termin ze słownika i wyjaśnij jego znaczenie.
31
Ćwiczenie 7

Na podstawie lektury oraz innych źródeł przygotuj krótką prezentację o Marku Edelmanie. Za punkt wyjścia przyjmij wypowiedź Hanny Krall:

Jacek Antczak Reporterka. Rozmowy z Hanna Krall

Jedną z podstawowych potrzeb ludzkich jest potrzeba pamiętania. To jest potrzeba wrodzona, fizyczna. Jeśli człowiek nie ma pamięci, choruje. Wydaje mi się, że potrzeba mówienia wynika z potrzeby pamiętania. Pamiętania siebie samego, dzieciństwa, rodziny, sąsiadów. Opowiadanie jest utrwalaniem pamięci.

4 Źródło: Jacek Antczak, Reporterka. Rozmowy z Hanna Krall, Warszawa 2007, s. 84.
R1Ojq8AJm1Ctw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Jarosław Makowski, filozof i publicysta, sugeruje odwrócić opinię Theodora Adorno, niemieckiego filozofa, iż pisanie poezji po Auschwitz jest barbarzyństwem i zadać pytanie: „dlaczego po Auschwitz z taką łatwością piszemy wiersze”? Ustosunkuj się do tej propozycji.

RCP70lTus7t2a
(Uzupełnij).
Praca domowa
Zapoznaj się z poniższym fragmentem i wyjaśnij, z czego wynika napięcie między rzeczywistością a wyobrażeniem? Dlaczego bohaterstwo często kojarzy się z patosem? Jak Ty rozumiesz słowo bohaterstwo?
Zapoznaj się z poniższym fragmentem i wyjaśnij, z czego wynika napięcie między rzeczywistością a wyobrażeniem? Dlaczego bohaterstwo często kojarzy się z patosem? Jak Ty rozumiesz słowo bohaterstwo?
Hanna Krall Zdążyć przed panem Bogiem

W trzy dni po wyjściu z getta przyszedł Celemeński i zaprowadził go do przedstawicieli partii politycznych, którzy chcieli wysłuchać sprawozdania o powstaniu. Był jedynym żyjącym członkiem sztabu powstańczego i zastępcą Komendanta, więc złożył raport: „Przez te dwadzieścia dni - mówił - można było zabić więcej Niemców i więcej swoich ocalić. Ale - mówił - nie byliśmy wyszkoleni należycie i nie umieliśmy prowadzić walki. Poza tym - mówił - Niemcy też potrafili się dobrze bić”.
A tamci patrzyli po sobie w głębokim milczeniu u wreszcie jeden z nich rzekł: „Trzeba go zrozumieć, to nie jest normalny człowiek. To jest strzęp człowieka”.
Bowiem okazało się, że on nie mówił tak, jak należy mówić.
-A jak należy mówić? - zapytał.
Należy mówić z nienawiścią, patosem, krzycząc - nie ma innych sposobów wyrażenia tego wszystkiego niż krzyk.
Więc on się od razu nie nadawał do mówienia, bo nie umiał krzyczeć. Nie nadawał się też na bohatera, bo nie było w nim patosu.

7 Źródło: Hanna Krall, Zdążyć przed panem Bogiem, Kraków 2018, s. 24–25.