Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R6DQr0iXTmMDf1
Opisz budowę cząsteczki mydła.
Źródło: GroMar Sp. z o.o. (źródło: M. Krzeczkowska, J. Loch, A. Mizera, Chemia Repetytorium, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2010), licencja: CC BY-SA 3.0.
RGKGBoctR0yDk
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Poniższy rysunek w sposób bardzo ogólny przedstawia mechanizm mycia i prania. Podaj krótkie omówienie tego mechanizmu. W opisie użyj m.in. takich określeń, jak część hydrofilowa, część hydrofobowa, zwilżanie, wnikanie i powinowactwo.

Zapoznaj się z opisem rysunku, który w sposób bardzo ogólny przedstawia mechanizm mycia i prania. Podaj krótkie omówienie tego mechanizmu. W opisie użyj m.in. takich określeń, jak część hydrofilowa, część hydrofobowa, zwilżanie, wnikanie i powinowactwo.

Rfil8K7hJ5Stn
Źródło: GroMar Sp. z o.o. (źródło: M. Krzeczkowska, J. Loch, A. Mizera, Chemia Repetytorium, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2010), licencja: CC BY-SA 3.0.
RAztjZfso5Lq0
Odpowiedź: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Uzupełnij poniższe schematy:

C 15 H 31 COOK + MgCl 2  →

C 17 H 35 COONa + CaCl 2  →

oraz podaj nazwy powstających organicznych produktów.

RSyiN8qInAAom
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
R12cilEhK7vCd
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Jakie związki powstają podczas mycia rąk mydłem w twardej wodzie? Zaproponuj dwa cząsteczkowe równania reakcji, które obrazują tworzenie się tych związków przy założeniu, że mydło składa się głównie z palmitynianiu sodu.

RVVHl458yA11l
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RcCtP3bgxAfln
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Uzasadnij słuszność stwierdzenia: „mydła sodowe i potasowe należą do anionowych środków powierzchniowo czynnych”.

RdcG9BqIxDmpN
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
2
Ćwiczenie 6

Mydło jest substancją powierzchniowo czynną. We wzorze stearynianu potasu wskaż część hydrofobową i część hydrofilową. Jak zachowuje się mydło w wodzie?Uzupełnij zdania.

CH3  (CH2)16  COO  K+
część 1           część 2
Rbu0293grnbf5
We wzorze część pierwszą stanowi 1. hydrofobowe, 2. część hydrofobowa (ogon), 3. część hydrofilowa (głowa), 4. hydrofilowe, część drugą stanowi 1. hydrofobowe, 2. część hydrofobowa (ogon), 3. część hydrofilowa (głowa), 4. hydrofilowe. Mydła dodane do wody ustawiają się w ten sposób, że ich 1. hydrofobowe, 2. część hydrofobowa (ogon), 3. część hydrofilowa (głowa), 4. hydrofilowe głowy zanurzają się w wodzie (zmniejszając napięcie powierzchniowe wody),a ich 1. hydrofobowe, 2. część hydrofobowa (ogon), 3. część hydrofilowa (głowa), 4. hydrofilowe ogony układają się nad jej powierzchnią.
3
Ćwiczenie 7

Uczeń badał zachowanie się mydła w roztworach wodnych różnych substancji chemicznych wg poniższego schematu:

  • probówka I – roztwór mydła + MgCl 2 ;

  • probówka II - roztwór mydła + KOH;

  • probówka III - roztwór mydła + CaCl 2 ;

  • probówka IV - roztwór mydła + NaCl .

Na podstawie powyższego schematu ustal, w której probówce/probówkach uczeń zaobserwował zanikanie piany?

RVFfaYgxCFAiB
Możliwe odpowiedzi: 1. W probówce pierwszej, 2. W probówce drugiej i czwartej, 3. W probówce trzeciej, 4. W probówce pierwszej i trzeciej, 5. W probówce pierwszej i drugiej, 6. W probówce trzeciej i czwartej, 7. W probówce czwartej, 8. W żadnej probówce, 9. We wszystkich probówkach
31
Ćwiczenie 8

Do czterech probówek dodano alkoholowy roztwór palmitynianu sodu (mydło potasowe), a następnie dodano:

  • probówka I – siarczan(VI) wapnia i zaobserwowano biały kłaczkowaty osad oraz niewielką ilość piany;

  • probówka II – siarczan(VI) żelaza(III), otrzymując brunatny osad bez piany;

  • probówka III – siarczan(VI) magnezu i zaobserwowano niewielką ilość piany oraz kłaczkowaty osad;

  • probówka IV – wodę destylowaną i zaobserwowano pienienie się roztworu;

Do probówki V dodano detergent oraz siarczan(VI) żelaza(III), siarczan(VI) wapnia i siarczan(VI) magnezu i zaobserwowano obfitą pianę.

Napisz równania reakcji w zapisie jonowym skróconym i wniosek wynikający z przeprowadzonego eksperymentu.

RDb8SfB4r1sDr
Odpowiedź zapisz w zeszycie do lekcji chemii, zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu.
RTAuvkZFDZzGs
(Uzupełnij).