Sprawdź się
Przyjrzyj się pomnikowi i wyjaśnij jego sens symboliczny
Zapoznaj się z opisem pomnika i wyjaśnij jego sens symboliczny
Zapoznaj się z czterema ilustracjami przedstawiającymi Jadwigę Andegaweńską. Która z nich w najbardziej wiarygodny sposób oddaje wygląd królowej?
Zaznacz, które stwierdzenie jest prawdziwe, a które fałszywe.
Stwierdzenie | Prawda | Fałsz |
Jadwiga była spokrewniona z Kaźkiem Słupskim. | □ | □ |
Jadwiga była najdłużej żyjącą przedstawicielką dynastii Andegawenów węgierskich. | □ | □ |
Jadwiga w czasie pobytu na zamku w Budzie miała okazję spotkać swoich stryjów. | □ | □ |
Jadwiga znała Kazimierza Wielkiego tylko ze słyszenia. | □ | □ |
Jadwiga Bolesławówna była prababką Jadwigi Andegaweńskiej. | □ | □ |
Obejrzyj obie ilustracje związane z osobą królowej Jadwigi oraz wskaż motyw ikonograficzny pojawiający się na obu. Na podstawie innych źródeł informacji określ jego znaczenie.
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj polecenia.
To symbol początków Uniwersytetu Krakowskiego. Artysta nie wahał się zastosować pełnej fikcji historycznej, by podać w skrócie historię jego powstania. W tym celu umieszcza na pierwszym planie trzy postacie, które na przestrzeni lat czterdziestu kilku ugruntowały ten pierwszy ośrodek wyższej oświaty w Polsce. Początki Uniwersytetu – to założenie przez Kazimierza Wielkiego w 1364 r. […] – pierwszego wydziału prawa na wzór włoskich Akademii w Padwie i Bolonii. […] Jadwiga w 1387 r. daje zapis na rzecz Akademii, ofiarowując dla niej wszystkie sumy, jakimi rozporządza […]. Nowy statut po raz drugi nadaje Uniwersytetowi w 1400 r. król Jagiełło przenosząc go do Krakowa […]. Na obrazie – w środku – królowa Jadwiga wręcza akt darowizny i przywilejów biskupowi krakowskiemu Piotrowi z Rogalina. Biskupi krakowscy byli bowiem stróżami i opiekunami Akademii. Kronikarz Janko z Czarnkowa akt ten wpisuje do swej kroniki. Żaczek trzyma model Akademii.
Przeczytaj dwa teksty źródłowe; pierwszy to fragment kazania wygłoszonego na pogrzebie królowej Jadwigi przez Stanisława ze Skarbimierza, drugi to fragment homilii wygłoszonej w 1997 r. przez papieża Jana Pawła II w czasie uroczystej kanonizacji królowej. Następnie odpowiedz na pytania.
Źródło 1
Widzieliśmy, jak roztropną była w radzie, jak przewidującą w przedsięwzięciach, z jaką gorliwością starała się zachować wszystko, co umacniało potęgę Korony Polskiej. Widzieliśmy i poznaliśmy jej niezwykłą urodę, jej ujmujący sposób mówienia, jej szlachetny ród, ale jeszcze szlachetniejsze obyczaje, jej głęboką pokorę, a przy tym nierównie wielkie dostojeństwo. Szukała czci Bożej i dlatego wieczne szczęście będzie nad jej głową […]. Umiłowała Kościół walczący, ochraniając go jak tylko mogła, dlatego też, należy wierzyć, odeszła zeń do Kościoła triumfującego. Dobrymi uczynkami rozpalała serca żyjących według ducha […].
Źródło 2
Długo czekałaś, Jadwigo, na ten uroczysty dzień. Prawie 600 lat minęło od twej śmierci w młodym wieku. Umiłowana przez naród cały, ty, która stoisz u początku czasów jagiellońskich, założycielko dynastii, fundatorko Uniwersytetu Jagiellońskiego w prastarym Krakowie, długo czekałaś na dzień twojej kanonizacji – ten dzień, w którym Kościół ogłosi uroczyście, że jesteś świętą patronką Polski w jej dziedzicznym wymiarze – Polski za twoją sprawą zjednoczonej z Litwą i Rusią: Rzeczypospolitej trzech narodów. […] przez dzieło królowej Jadwigi ochrzczeni w X wieku Polacy po czterech wiekach podjęli misję apostolską i przyczynili się do ewangelizacji i chrztu swoich sąsiadów. Jadwiga miała świadomość tego, że jej posłannictwem jest zanieść Ewangelię braciom Litwinom. I dokonała tego wraz ze swoim małżonkiem, królem Władysławem Jagiełłą. Nad Bałtykiem powstał nowy kraj chrześcijański, odrodzony w wodzie chrztu św., tak jak w X wieku ta woda odrodziła synów i córki polskiego narodu. […] Z jasnością, która po dzień dzisiejszy oświeca całą Polskę, wiedziała, że tak siła państwa, jak siła Kościoła mają swoje źródło w starannej edukacji narodu; że droga do dobrobytu państwa, jego suwerenności i uznania w świecie wiedzie przez prężne uniwersytety. Dobrze też wiedziała Jadwiga, iż wiara poszukuje zrozumienia, wiara potrzebuje kultury i kulturę tworzy, żyje w przestrzeni kultury. I niczego nie szczędziła, aby ubogacić Polskę w całe duchowe dziedzictwo zarówno czasów starożytnych, jak i wieków średnich. Nawet swoje królewskie berło oddała uniwersytetowi, sama zaś posługiwała się pozłacanym berłem drewnianym. Fakt ten, mając konkretne znaczenie, jest także wielkim symbolem. Za życia nie królewskie insygnia, ale siła ducha, głębia umysłu, wrażliwość serca dawały jej autorytet i posłuch.
Dopasuj ilustracje do konkretnej kategorii działalności królowej Jadwigi.