Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RNOFd3SJtijlf11
Ćwiczenie 1
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.. Do kompetencji prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego należy powoływanie i odwoływanie prezesów wojewódzkich sądów administracyjnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Jednym z najważniejszych uprawnień kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego jest przedstawianie zgromadzeniu ogólnemu sędziów opinii o kandydatach na stanowiska sędziowskie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nadzór nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie rozpoznawania środków odwoławczych od orzeczeń tych sądów oraz wyjaśniania zagadnień prawnych sprawuje Sąd Najwyższy. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Sprawami z zakresu zobowiązań podatkowych zajmuje się Izba Gospodarcza Naczelnego Sądu Administracyjnego. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1YVzuoBrjABm2
Ćwiczenie 2
Uzupełnij luki w tekście. Sądy administracyjne sprawują (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości przez kontrolę pod względem zgodności z (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości działalności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości i o właściwość między organami jednostek samorządu (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości, samorządowymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami administracji rządowej.
Sprawy należące do właściwości sądów administracyjnych rozpoznają w pierwszej instancji (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości. (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości sprawuje nadzór nad działalnością wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości w trybie określonym ustawami, a w szczególności rozpoznaje środki (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości od orzeczeń tych sądów i podejmuje (tu wybierz) 1. uchwały, 2. władzę, 3. ogłoszenia, 4. prawem, 5. odwoławcze, 6. cywilnych, 7. terytorialnego, 8. Najwyższy Sąd Administracyjny, 9. Sąd Najwyższy, 10. okręgowe sądy administracyjne, 11. karania, 12. apelacyjne, 13. orzekania, 14. wojewódzkie sądy administracyjne, 15. Naczelny Sąd Administracyjny, 16. ustawami, 17. kompetencyjnych, 18. wymiar sprawiedliwości wyjaśniające zagadnienia prawne.
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem źródłowym i wykonaj polecenie.

1
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych

Art. 1 § 1. Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działalności administracji publicznej (…).

§ 2. Kontrola, o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem zgodności z prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. (…)

Art. 18 § 1. Sędzia jest wyłączony z mocy samej ustawy w sprawach:

1) w których jest stroną lub pozostaje z jedną z nich w takim stosunku prawnym, że wynik sprawy oddziałuje na jego prawa lub obowiązki. (…)

Art. 173. § 1. Od wydanego przez wojewódzki sąd administracyjny wyroku lub postanowienia kończącego postępowanie w sprawie (…) przysługuje skarga kasacyjna do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

sad Źródło: Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 14.05.2020 r.].
R9xnim5rDNGoz
Zapisz zasady postępowania sądowoadministracyjnego, o których mowa w przytoczonych przepisach. (Uzupełnij).
RZ7dIOldtZuTI
Zaznacz odpowiedzi najbliższe twojej i przekonaj się, czy są prawidłowe. Możliwe odpowiedzi: 1. zasada obiektywizmu, 2. zasada instancyjności, 3. zasada legalności, 4. zasada bezpośredniości, 5. zasada prawdy materialnej
2
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych

§ 4. (…):

1) rozpatruje informację prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego o rocznej działalności sądu;

2) przedstawia Krajowej Radzie Sądownictwa kandydatów na stanowiska sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego;

3) wyraża opinię w sprawie powołania lub odwołania prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego oraz opinię w sprawie powołania lub odwołania wiceprezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego; (...)

7) rozpatruje i opiniuje inne sprawy przedłożone przez prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego lub zgłoszone przez członków zgromadzenia ogólnego.

sad Źródło: Ustawa z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju sądów administracyjnych, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 14.05.2020 r.].
RjOyuuNizMijf
Przedstaw, kto ma kompetencje opisane w zamieszczonym fragmencie ustawy. (Uzupełnij).
R7MWqgFpIUhNA1
Zaznacz odpowiedź najbliższą twojej. Możliwe odpowiedzi: 1. zgromadzenie ogólne sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego, 2. kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego, 3. prezydium wojewódzkiego sądu administracyjnego, 4. prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego
31
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenie.
1
Robert Suwaj Sądowa kontrola działań administracji publicznej jako przejaw judycjalizacji postępowania administracyjnego

Zagadnienie przyczyn poddania kontroli sądowej działań administracji publicznej jest dość skomplikowane. Można na nie spojrzeć z kilku punktów widzenia i każdy z nich odsłoni nam inne przyczyny, które łączą się w dość obszerny katalog. Po pierwsze, wskazać należy ideę państwa prawnego i gwarancje ochrony praw jednostki przed działaniami administracji publicznej. Realizację ochrony praw jednostki mógł zapewnić system kontroli działań administracji, którego istotnym elementem stała się sądowa kontrola administracji, realizowana w różnych krajach na różne sposoby - czy to przez sądy powszechne, czy przez wyspecjalizowane sądy administracyjne. Z ideą państwa prawnego wiąże się też zagadnienie poddania działań administracji prawu. Podkreślano bowiem, że aktywność państwa w ramach tradycji absolutystycznych oraz ogromu przekazanych jej kompetencji była szczególnie podatna na krzewienie się bezprawia. Stąd szczególna rola sądownictwa w zapewnieniu bezstronnej kontroli stosowania prawa przez administrację, która dziś jest powszechna w państwach demokratycznych, gdzie zgodnie z zasadą praworządności działalność organów władzy publicznej jest możliwa wyłącznie na podstawie obowiązującego prawa i w jego granicach (art. 7 Konstytucji RP). Chodzi oczywiście zarówno o obowiązujące prawo ustrojowe, materialne, jak i procesowe.

Kolejna ważna kwestia, leżąca u podstaw poddania działań administracji sądowej kontroli, wiąże się z przyjęciem kontradyktoryjności postępowania sądowego jako najlepszej formuły pozwalającej na zrównanie sytuacji stron spornych interesów przed sądem. Z założenia bowiem wskazywano na zasadniczą nierównowagę interesu publicznego i prywatnego, wynikającą z wagi i zakresu korespondujących ze sobą praw i obowiązków państwa i jednostki, a postępowanie przed sądem stawało się najwyższą gwarancją harmonii tych interesów, podporządkowanych na równi idei legalności.

Istotne znaczenie sądowej kontroli działań administracji publicznej należy przypisać również kwestii zapewnienia prawnych gwarancji działań samorządu terytorialnego w systemie administracji zdecentralizowanej i zdekoncentrowanej. Aktualnie art. 98 ustawy o samorządzie gminnym daje prawo gminie, której interes prawny, uprawnienie albo kompetencja zostały naruszone, do zaskarżenia do sądu administracyjnego rozstrzygnięcia organu nadzorczego.

suwaj Źródło: Robert Suwaj, Sądowa kontrola działań administracji publicznej jako przejaw judycjalizacji postępowania administracyjnego, „Studia Prawnoustrojowe” 2009, nr 9, s. 199–214.
R180DwU8crynJ
Wskaż i wyjaśnij przyczyny poddania kontroli sądowej działań administracji publicznej, jakie opisuje autor artykułu. (Uzupełnij).
RuiBiOLNoq0KH
Podaj i wyjaśnij przyczyny poddania kontroli sądowej działań administracji publicznej, jakie opisuje autor artykułu. (Uzupełnij).

Materiały źródłowe do zadań nr 6–8

Źródło I

1
Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi

Art. 54

§ 1. Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi.

§ 2. Organ, o którym mowa w § 1, przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę, w postaci papierowej lub elektronicznej, w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. (...)

§ 3. Organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania zaskarżono, może w zakresie swojej właściwości uwzględnić skargę w całości w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. W przypadku skargi na decyzję, uwzględniając skargę w całości, organ uchyla zaskarżoną decyzję i wydaje nową decyzję. Uwzględniając skargę, organ stwierdza jednocześnie, czy działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania miały miejsce bez podstawy prawnej albo z rażącym naruszeniem prawa. Przepis § 2 stosuje się odpowiednio.

sad2 Źródło: Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, dostępny w internecie: prawo.sejm.gov.pl [dostęp 20.04.2020 r.].

Źródło II

Pan Lucjan Kowalski jest właścicielem nieruchomości znajdującej się w pewnej gminie w powiecie hrubieszowskim. Wójt gminy na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w wydanej przez siebie decyzji określił miesięczną wysokość nałożonej na pana Lucjana opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, uzasadniając, że pan Lucjan był na mocy ustawy zobowiązany do złożenia deklaracji o wysokości takiej opłaty, jednak wymaganej deklaracji nie złożył, wobec czego do określenia wysokości omawianej opłaty w drodze decyzji stał się wójt.

Pan Lucjan twierdził, że nie wytwarza żadnych odpadów i w związku z tym negował konieczność ponoszenia jakichkolwiek opłat, w związku z czym odwołał się od decyzji wójta do samorządowego kolegium odwoławczego, które zmieniło decyzję wójta w taki sposób, że wskazało na konieczność wniesienia opłat za zamknięty okres – jeden rok.

Pan Lucjan, w dalszym ciągu kwestionując obowiązek ponoszenia jakichkolwiek opłat w związku z gospodarowaniem odpadami komunalnymi w posiadanej przez niego nieruchomości, złożył skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Lublinie. Powołując się na przepisy mówiące o samokontroli, kolegium zmieniło swoją decyzję w taki sposób, że utrzymało w mocy rozstrzygnięcie wójta.

31
Ćwiczenie 6
RIIubHLiJmPCn
Rozstrzygnięcie: (Wybierz: tak, nie). Uzasadnienie: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
R19fkMZzUriHq1
Dokończ zdanie.
Skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego w Lublinie pan Lucjan... Możliwe odpowiedzi: 1. skierował bezpośrednio do wojewódzkiego sądu administracyjnego., 2. wniósł za pośrednictwem samorządowego kolegium odwoławczego., 3. wniósł za pośrednictwem wójta.
R7CLvgpVeZzKa1
Uzasadnij swój wybór, powołując się na odpowiednie przepisy prawne. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
RUaoHBkz32uOD
1. Kto podejmie działania? (Uzupełnij). 2. W jakim terminie? (Uzupełnij). 3. Na czym będzie polegało działanie? (Uzupełnij).
R14UQCMhcJL4o
1. Kto podejmie działania? (Uzupełnij). 2. W jakim terminie? (Uzupełnij). 3. Na czym będzie polegało działanie? (Uzupełnij).