Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Zapisz jako PDF Udostępnij materiał
11
Ćwiczenie 1

Połącz amerykańskich polityków lub działaczy społecznych z ich charakterystykami.

R18kst2hQomYZ1
Napisz, do jakich amerykańskich polityków lub działaczy społecznych odnoszą się poniższe charakterystyki. Pochodził z katolickiej rodziny o irlandzkich korzeniach. Jako polityk Partii Demokratycznej opowiadał się za zniesieniem segregacji rasowej Możliwe odpowiedzi: 1. L. Johnson, 2. M.L.King, 3. R. Nixon, 4. J.F. Kennedy Stał za słynną aferą podsłuchową, co doprowadziło do wszczęcia przeciwko niemu procedury impeachmentu. Nie czekając na jej zakończenie sam podał się do dymisji. Możliwe odpowiedzi: 1. L. Johnson, 2. M.L.King, 3. R. Nixon, 4. J.F. Kennedy Swoją popularność zawdzięczał energicznym działaniom na rzecz umocnienia sprawiedliwości społecznej. Sympatię ze strony licznych Amerykanów stracił angażując się w niepopularną wojnę w Wietnamie. Możliwe odpowiedzi: 1. L. Johnson, 2. M.L.King, 3. R. Nixon, 4. J.F. Kennedy Ogólnoświatowe uznanie przyniosło mu zorganizowanie wielkiej demonstracji zwanej marszem na Waszyngton w 1963 r. Jeszcze w tym samym roku został wybrany Człowiekiem Roku przez magazyn “Time”, a rok później otrzymał pokojową nagrodę Nobla. Możliwe odpowiedzi: 1. L. Johnson, 2. M.L.King, 3. R. Nixon, 4. J.F. Kennedy
21
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj zadania.

R1CsqX4D6JjL5
Napis na szalu: „Wojna w Wietnamie”. Napis na sukience: „Potrzeby mieszkaniowe Amerykanów”. Napis nad obrazkiem: „Są pieniądze na wsparcie was obu. Czy to sprawia, że czujesz się lepiej?”.
Źródło: 1967 Herblock Cartoon, © The Herb Block Foundation, tylko do użytku edukacyjnego.
RSWbgFTORvUaz
Jak sądzisz, w jakim celu powstała poniższa ilustracja? Wybierz odpowiedź spośród poniższych propozycji. Uzasadnij swój wybór. Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja informuje o motywach decyzji finansowych podejmowanych przez administrację Johnsona., 2. Ilustracja ma na celu przekonać społeczeństwo amerykańskie do polityki finansowej Johnsona., 3. Ilustracja krytykuje politykę finansową Johnsona., 4. Ilustracja stara się ośmieszyć liberalne podejście Johnsona do gospodarki.
R10w2qUzSywb4
Twoje uzasadnienie (Uzupełnij).
1
Ćwiczenie 3

Przeczytaj fragment tekstu i napisz, do jakich wydarzeń w Stanach Zjednoczonych doprowadziło zachowanie bohaterki.

Rozmowa Rosy Parks z kierowcą autobusu

Zapytał mnie: Wstaniesz?

Odpowiedziałam: Nie.

Na to on: Jeśli nie wstaniesz, wezwę policję, żeby cię aresztowali.

Odpowiedziałam: To możesz zrobić.

c Źródło: Rozmowa Rosy Parks z kierowcą autobusu. Cytat za: Artykuł Rosa Parks nie wstała z miejsca - wspomnienie Dawida Warszawskiego o zmarłej w poniedziałek działaczce czarnych Amerykanów, dostępny w: wyborcza.pl, 2005.
RvUnJPI2QllkA
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R5OvX0MJBR1Pj
Wskaż odpowiedź najbliższą Twojej i sprawdź, czy masz rację. Możliwe odpowiedzi: 1. Zniesienie ograniczenia praw wyborczych dla niepiśmiennych mieszkańców kraju., 2. Wprowadzenie zakazu dyskryminacji oraz segregacji rasowej w miejscach publicznych., 3. Ujawnienie afery Watergate., 4. Wycofanie się Stanów Zjednoczonych z wojny w Wietnamie.
211
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z fragmentami recenzji filmów. Nazwij wydarzenia z najnowszej historii USA, których one dotyczą. Uzasadnij swój wybór, podając dwa argumenty.

Wszyscy ludzie prezydenta (1976)

Bob Woodward i Carl Bernstein, dwaj dziennikarze piszący serię artykułów o aferze dla dziennika „The Washington Post”, podejmują […] żmudne reporterskie śledztwo, by wyjaśnić kulisy tej sprawy. Jej inspiratorami okazują się „wszyscy ludzie prezydenta”… Parę dziennikarzy różni wiele: Bernstein jest typem bezczelnego, szybkiego w działaniu narwańca, zaś Woodward chłodnym profesjonalistą. Obaj nie do końca zdają sobie sprawę z wagi odkryć, których dokonują, Carl ulega nawet żądzy sławy związanej z ujawnieniem winnych przestępstwa. Krok po kroku dziennikarze łapią kolejne tropy, docierają do coraz to nowych ludzi. Pomaga im w tym informator, nazywany „Głębokim Gardłem”, mający dostęp do informacji prosto z Białego Domu.

c1 Źródło: Wszyscy ludzie prezydenta (1976). Cytat za: opis na podstawie www.sfp.org.pl
Rfkiip5KMM4z9
Napisz, do jakiego wydarzenia z historii odnosi się powyżej opisany film i uargumentuj swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
Czas Apokalipsy (1979)

Akcja filmu rozgrywa się w 1969 roku. W Sajgonie kapitan Benjamin L. Willard (Martin Sheen) otrzymuje rozkaz odnalezienia i „zlikwidowania” pułkownika Waltera E. Kurtza (Marlon Brando), zbuntowanego przeciwko dowództwu i oszalałego. Kurtz przebywa w głębokiej dżungli, gdzie założył obozowisko, w którym przewodzi górskiemu plemieniu […]. Willard wyrusza łodzią patrolową w górę rzeki Mekong…

c2 Źródło: Czas Apokalipsy (1979). Cytat za: opis na podstawie www.akademiafilmowa.pl
R2ukfUVsDzxq1
Napisz, do jakiego wydarzenia z historii odnosi się powyżej opisany film i uargumentuj swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
JFK (1991)

Samotny strzelec czy grupa wynajętych przez establishment i mafię zamachowców? Fakty czy bujdy? Możliwy przebieg wydarzeń czy antyrządowa propaganda i manipulacja? Co sprzedaje nam Oliver Stone? Ten spór zapewne nigdy do końca nie zostanie rozstrzygnięty, a każdy z historyków, politologów, prawników, polityków i publicystów oraz zwykłych widzów będzie miał własne zdanie na ten temat.

c3 Źródło: JFK (1991). Cytat za: Artykuł "JFK": fakty, bujdy, traumy i Oliver Stone - recenzja, D. Romanowska, 2013, dostępny w: kultura.onet.pl
Rr1ZjW62WCi4M
Napisz, do jakiego wydarzenia z historii odnosi się powyżej opisany film i uargumentuj swoją odpowiedź. (Uzupełnij).
211
Ćwiczenie 5

Charakterystyczną cechą popkultury lat 60. był kultowy status wykonawców muzyki młodzieżowej. Najpopularniejsi wykonawcy chętnie zabierali głos w sprawach politycznych i społecznych, a ich opinie urastały do rangi głosu pokolenia. Przeczytaj tłumaczenia tekstów piosenek wykonywanych przez ważnych twórców popkultury czasów hipisowskich. Zaznacz kolorem:

RNIgCGwTB41Ye
zielonym - fragment potępiający konsumpcyjny model życia.
czerwonym - fragment, w którym znajduje się nawiązanie do wyglądu hippisów.
niebieskim - fragment, w którym znajduje się aluzja do wojny w Wietnamie.
pomarańczowym - fragment dotyczący dyskryminacji rasowej.
żółtym - fragment świadczący o buncie wobec opresyjnego społeczeństwa.
O, Panie, nie kupiłbyś mi mercedesa?
Wszyscy moi przyjaciele jeżdżą porsche, muszę sobie jakoś to wynagrodzić.
Ciężko zapracowana przez całe życie, bez pomocy ze strony przyjaciół,
Więc Panie, nie kupiłbyś mi mercedesa?Źródło:https://www.tekstowo.pl/piosenka,janis_joplin,mercedes_benz.html Oxford Town, Oxford Town Wszyscy noszą kapelusze nisko na czole Słońce nie świeci ponad ziemią Nie jedź do Oxford Town On wybrał się do Oxford Town Karabiny i pałki poszły jego śladem Wszystko dlatego, że miał brązową twarz Lepiej uciekaj z Oxford Town Źródło: https://www.tekstowo.pl/piosenka,bob_dylan,oxford_town.html Jeśli wybieracie się do San Francisco Koniecznie włóżcie trochę kwiatów w swoje włosy Jeśli wybieracie się do San Francisco Spotkacie tu wielu uprzejmych ludzi Źródło: https://www.tekstowo.pl/piosenka,scott_mckenzie,san_francisco__be_sure_to_wear_flowers_in_your_hair_.html Nie ma rzeczy nie do zrobienia, Nie istnieje coś, czego nie da się zaśpiewać, (ani) nie ma takiego czegoś, czego nie da się wypowiedzieć, ale można się nauczyć jak to (wszystko) robić. To łatwe. [...] Potrzeba tylko miłości, Miłość to wszystko, czego potrzeba. Źródło: https://www.tekstowo.pl/piosenka,the_beatles,all_you_need_is_love.html Zapytała mnie wtedy o imię mojego wroga. Odrzekłem: żądza, co tkwi w niektórych ludziach, Co każe im walczyć i zabijać swoich braci Nie zważając na miłość ni Boga. I błagałem ją: daj mi rumaki, Którymi stratuję mych wrogów. Tak żarliwe było moje pragnienie, By skończyć z tym marnotrawstwem życia. Źródło: https://www.tekstowo.pl/piosenka,uriah_heep,lady_in_black,strona,1.html
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z ilustracją i wykonaj polecenia.

RyEk2Mx47eIy7
Napis nad obrazkiem: „Niesamowite, on potrafi chodzić po bagnie”. Napis na dole: „Afery Nixona”. Skrót: GOP (Grand Old Party) – inna nazwa Partii Republikańskiej w USA.
Źródło: 1972 Herblock Cartoon, © The Herb Block Foundation, tylko do użytku edukacyjnego.
RilDZbAXFMzns
Zidentyfikuj postać na pierwszym planie: (Uzupełnij) . Do jakiego wydarzenia odnosi się ilustracja? (Uzupełnij) . Wyjaśnij znaczenie elementów symbolicznych: - białe rękawiczki: (Uzupełnij) - błoto: (Uzupełnij) - ręce wystające z błota: (Uzupełnij) Zinterpretuj wymowę ilustracji. (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 7

Wciel się w dziennikarza, uczestnika marszu na Waszyngton. Jesteś pod wielkim wrażeniem skali przedsięwzięcia i atmosfery manifestacji. Przygotuj reportaż (10–15 zdań) dotyczący tego wydarzenia. Jako inspirację i źródło informacji wykorzystaj fotografie oraz załączony do materiału tekst źródłowy. Pamiętaj o atrakcyjnym tytule reportażu!

Źródło A

Przemówienie Martina Luthera Kinga, Waszyngton, 1963 r.

Mam marzenie, że pewnego dnia na czerwonych wzgórzach Georgii synowie byłych niewolników i synowie ich właścicieli będą mogli usiąść razem przy stole braterstwa. Mam marzenie, że pewnego dnia nawet stan Missisipi, stan upalny od gorąca niesprawiedliwości, upalny od gorąca ucisku będzie przekształcony w oazę wolności i sprawiedliwości.

Mam marzenie, że czwórka moich małych dzieci będzie pewnego dnia żyła w kraju, gdzie nie będą osądzane po kolorze ich skóry, ale po istocie ich osobowości. Mam dziś marzenie! […]

To nasza nadzieja. To jest wiara, z którą wrócę na południe. […]

Z tą wiarą będziemy zdolni do wspólnego działania, do wspólnej modlitwy, do wspólnej walki, do pójścia razem do więzienia, do wspólnego stanięcia w obronie wolności, wiedząc, że pewnego dnia będziemy wolni. […]

Jeśli Ameryka ma być wielkim narodem, to musi stać się prawdą.

c4 Źródło: Przemówienie Martina Luthera Kinga, Waszyngton, 1963 r., [w:] Jarosław Kłaczkow, Agnieszka Zielińska, Zrozumieć przeszłość. Część 4. Dzieje najnowsze po 1939 roku. Podręcznik do historii dla klas liceum ogólnokształcącego i technikum. Zakres rozszerzony, wyd. Nowa Era, Warszawa 2015, s. 205.

Źródło B

R1XnSbxGKfwKd
Grupa obrońców praw człowieka oraz związkowców podczas marszu na Waszyngton z 28 sierpnia 1963 roku. Wśród maszerujących - drugi od lewej - widoczny jest Martin Luther King. Manifestanci prezentują między innymi hasła - żądania zniesienia segregacji rasowej w szkołach i transporcie publicznym oraz równego dostępu do rynku pracy.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Źródło C

ROadkRZcWGG6P
Tłum uczestników marszu przeciwko dyskryminacji rasowej z 28 sierpnia 1963 r. , który zebrał się w pobliżu pomnika Lincolna w Waszyngtonie. Zgromadzeni wysłuchali słynnej mowy Martina Luthera Kinga w której mówił o swoim marzeniu o równości białych i czarnych mieszkańców USA.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RVjWioLZMp7LM
Twój reportaż: (Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Ułóż listę pytań do Martina Luthera Kinga, do białego uczestnika marszu oraz do czarnoskórego uczestnika marszu – po dwa pytania do każdego z nich. Zadaj również dwa pytania piosenkarzowi i poecie Bobowi Dylanowi, który jako jeden z kilku artystów wystąpił przed słynnym przemówieniem Kinga. Nie licz jednak za bardzo na odpowiedź… Ten artysta bowiem słynie z unikania mediów.

R192UGDc9Xxtp
Pytania do Martina Luther Kinga: (Uzupełnij) Pytania do białego uczestnika marszu: (Uzupełnij) Pytania do Boba Dylana: (Uzupełnij).