Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Układ gimnastyczny ze wstążką – kształtowanie estetyki ruchu

Scenariusz lekcji, II etap edukacyjny, wychowanie fizyczne

–––––––––––––––––––––––––––––––––

Wymagania szczegółowe:

2. Trening zdrowotny

2.6 Uczeń wykonuje prosty układ gimnastyczny

Adresat
Uczniowie (dziewczynki i chłopcy) klas IV –(możliwość realizacji w klasie V)

Czas trwania 45 minut

Cele szczegółowe w zakresie wiadomości

Uczeń:

  • zna ćwiczenia ze wstążką gimnastyczną

Cele szczegółowe w zakresie umiejętności

Uczeń:

  • wykonuje ćwiczenia ze wstążką gimnastyczną

  • łączy poznane ćwiczenia w układ gimnastyczny

Cele szczegółowe w zakresie postaw

Uczeń:

  • doznaje wrażeń estetycznych

Metody nauczania

Metody: naśladowcza ścisła, ruchowej ekspresji twórczej

Formy nauczania

Formy: frontalna, grupowa

Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna lub inne miejsce przygotowane do prowadzenia zajęć

Przybory i przyrządy

Wstążki gimnastyczne dla każdego ucznia, odtwarzacz muzyki.

Zasoby multimedialne

  1. Zestaw ilustracji: „Ćwiczenia ze wstążką”

  2. Piosenka: „Wio koniku”

Opis przebiegu zajęć

Tok

Opis przebiegu zajęć

Uwagi organizacyjno – metodyczne

Część wstępna 5 – 10 minut

  1. Czynności organizacyjne

Zbiórka sprawdzenie obecności i przygotowania do zajęć, podanie tematu lekcji.

  1. Rozgrzewka

Marsz po sali gimnastycznej w różnych kierunkach w rytm muzyki:

  • Wykonywanie ruchów ramion: wznosów, krążeń, odrzutów w górę, w dół i w bok; skłonów i skrętów tułowia w bok i w przód, podskoków naprzemiennych.

  • Marsz po obwodzie sali gimnastycznej, pobranie wstążek do gimnastyki artystycznej, a następnie ustawienie się w szeregu na linii bocznej z zachowaniem równych odstępów.

Przygotowanie sprzętu,

Przedstawienie zestawu ilustracji,

ustawienie.

Włączenie muzyki (rytm 4/4).

Odstęp między ćwiczącymi ok. dwóch metrów.

Część główna 25 30 minut

Wykonywanie ćwiczeń indywidualnych ze wstążką gimnastyczną w pozycji wykrocznej przy muzyce (rytm 4/4):

  1. Ćwiczenia w pozycji wysokiej, postawie rozkrocznej w płaszczyźnie czołowej, w miejscu i ruchu: w marszu w tył:

  • wężyk,

  • spiralki,

  • ósemki,

  • krążenie (duże koła),

  • wykonanie szybkiego ruchu ramieniem z prawej strony na lewą,

  • wykonanie dużego krążenia ramieniem z równoczesnym wykonaniem małych krążeń nadgarstkiem.

  1. Ćwiczenia w pozycji wykrocznej w płaszczyźnie strzałkowej, w miejscu i ruchu: w marszu w tył:

  • wężyk,

  • ósemki,

  • krążenie (duże koła),

  • wykonanie szybkiego ruchu ramieniem z przodu do tyłu.

  1. Ćwiczenia w pozycji wykrocznej w płaszczyźnie poprzecznej, w miejscu i ruchu:

  • krążenia ramion nad głową,

  • ósemki,

  • spiralki.

Ćwiczenia wykonywane ze zmianą ręki.

  1. Wykonywanie prostego układu gimnastycznego:

Takt 1

1 – 4:

  • Wężyk poziomy prawą ręką w płaszczyźnie czołowej, w miejscu,

  • 1‑2 uniesienie lewej ręki bokiem do góry,

  • 3‑4 opuszczenie uniesionej ręki bokiem w dół, prawa noga w wykroku, ciężar ciała na lewej nodze.

Takt 2

1 – 4:

  • Wężyk w pionie po podłożu prawą ręką w płaszczyźnie strzałkowej w marszu tyłem,

ułożenie lewej ręki do przodu, do poziomu.

  • marsz tyłem we wspięciu na palcach 4 kroki, pierwszy krok prawą nogą,

  • po ukończeniu marszu prawa noga ustawiona w wykroku w przód, ciężar ciała na lewej nodze.

Takt 3

1 – 4:

  • Spiralka pionowa prawą ręką w płaszczyźnie czołowej z obrotem ciała w miejscu w prawą stronę,

ułożenie lewej ręki w bok.

  • wykonanie obrotu we wspięciu na palcach – 4 kroki, w prawą stronę, pierwszy krok prawą nogą,

  • po ukończeniu marszu z obrotem lewa noga ustawiona w wykroku w przód, ciężar ciała na prawej nodze.

Takt 4

1 – 4:

  • 2 ósemki w płaszczyźnie czołowej wykonane prawą i lewą ręką w marszu tyłem.

1 -2:

  • Wykonanie ósemki prawą ręką, zapoczątkowanie ruchu ręki w prawą stronę

ułożenie lewej ręki w tył, w dół, w skos,

  • marsz tyłem – 2 kroki, pierwszy krok lewą nogą, przełożenie wstążki do lewej ręki.

3 – 4:

  • Wykonanie ósemki lewą ręką, zapoczątkowanie ruchu ręki w prawą stronę

ułożenie prawej ręki w tył, w dół, w skos,

  • marsz tyłem – 2 kroki, pierwszy krok prawą nogą.

Takt 5,6,7,8 tak samo jak takt 1,2,3,4 wykonany lewą ręką.

  1. Próba ułożenia własnych układów gimnastycznych składających się z 4 taktów.

  2. Prezentacja układów gimnastycznych obu zespołów.

Podział uczniów na 2 zespoły

(wyboru dokonuje nauczyciel przydzielając do zespołów uczniów o różnej sprawności fizycznej i o różnym poczuciu rytmu).

Zespoły otrzymują karty z 6 fotografiami przedstawiającymi ruchy ramion ze wstążką w płaszczyźnie czołowej.

Część końcowa 8 – 10 minut

  1. Ćwiczenia rozluźniające:

  • Marsz z luźnym potrząsaniem ramionami, z unoszeniem ich w górę i opuszczaniem w dół, potrząsanie barkami, z skłonem tułowia w przód.

  1. Czynności organizacyjne:

Podsumowanie zajęć, ocena zaangażowania w wykonanie układu gimnastycznego, pożegnanie.

W podsumowaniu: przypomnienie poznanych ćwiczeń ze wstążką, zwrócenie uwagi na znaczenie rytmu muzycznego i estetyki ruchu.

R1LdbWa3tzaK2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 131.00 KB w języku polskim
R1jcjiLsX5jmP

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 56.49 KB w języku polskim