Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1dQm9USBwcMT
Obraz przedstawia starożytnych wojowników podczas bitwy pod Termopilami. Żołnierze znajdują się w wąwozie, trzymają w rękach włócznie i tarcze, na głowach mają hełmy, lecz są nadzy. Na pierwszym planie widać nagiego, siedzącego Leonidasa z mieczem w ręku i tarczą.

Dusza anielska w czerepie rubasznym. Grób Agamemnona Juliusza Słowackiego

Jacques‑Louis David, Leonidas pod Termopilami, 1814
Źródło: domena publiczna.
Juliusz Słowacki Listy do matki

Czy wiesz, że ja siedziałem sam jedną całą godzinę w grobie Agamemnona i myślałem o moich blaszanych zbrojach, zalewając się łzami… A świerszcze polne płaczącemu mówiły: csyt… jak gdyby nimfy przeszłości nakazujące milczenie

list Źródło: Juliusz Słowacki, Listy do matki, oprac. Z. Krzyżanowska, Wrocław 1952, s. 378.

– wspominał Juliusza Słowacki w liście do matki listopada 1839 roku. Ponad trzy lata wcześniej, we wrześniu 1836 roku poeta zwiedzał ruiny starożytnych Myken, w tym skarbiec Atreusza – wielki grobowiec, który nazywany jest także grobem Agamemnona.

Twoje cele

• Poznasz genezę Grobu Agamemnona Juliusza Słowackiego.
• Określisz nastrój wiersza i środki poetyckie służące jego budowaniu.
• Wskażesz funkcję odwołań do dwóch wydarzeń z historii starożytnej Grecji.
• Wyjaśnisz znaczenie metafor „dusza anielska”, „czerep rubaszny”, „paw i papuga narodów”.
• Sprecyzujesz ocenę Polski i Polaków zawartą w wierszu.