Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RN9GhADas1uqz
Ilustracja przedstawia statek płynący po morzu. Statek to jednomasztowiec, napędzany jest również siłą wioseł. Z tyłu, na rufie postać mężczyzny trzymającego ster.

Wielka kolonizacja

Jeden z licznych przykładów motywów morskich w greckiej sztuce wazowej (ok. 520 r. p.n.e.). Na podobnych statkach Grecy przemierzali morza w trakcie wypraw kolonizacyjnych. To właśnie wielka kolonizacja uczyniła z Greków lud morza.
Źródło: Bibi Saint-Paul, Cabinet des Medailles, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.

Termin „wielka kolonizacja” został ukuty przez historyków dla odróżnienia od wcześniejszego ruchu migracyjnego z czasów Wieków Ciemnych (ok. 1100–800 r. p.n.e.), podczas którego Grecy opanowali wybrzeża Azji Mniejszej. Migracja, która rozpoczęła się ok. 770 r. p.n.e. i trwała przez 200 lat, zyskała miano „wielkiej” nie tylko z powodu większej liczby uczestników i zasięgu wypraw, ale przede wszystkim ze względu na dalekosiężne skutki. W jej wyniku kultura grecka rozkwitła w całym basenie Morza Śródziemnego.

R4ByrhtoVLr6f1
Linia chronologiczna przedstawia następujące wydarzenia. Od 12 do 9 wieku przed nasza erą – Wieki Ciemne – okres upadku kultury. Od 9 do 8 wieku przed naszą erą – Okres powstania pierwszych poleis. 8 wiek przed naszą erą – Podwojenie liczby ludności w Grecji. 8 wiek przed naszą erą – Powstanie Iliady i Odysei Homera. Rok 770 przed naszą erą – Powstanie pierwszych faktorii handlowych (początek wielkiej kolonizacji). Od 8 do 6 wieku przed naszą erą – Wielka kolonizacja Greków. Od 499 do 494 roku przed naszą erą – Powstanie jońskie, początek wojen perskich. Od 431 do 404 roku przed nasza erą – Wojna peloponeska.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, dlaczego jeden z historyków przyrównał Greków do żab.

  • Opiszesz, co Greków pchało na drugi koniec znanego im świata.

  • Wyjaśnisz, skąd się wzięło słowo „metropolia” i co Grecy mieli na myśli, mówiąc o talencie.