Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RL1N3cRZtyGTD
Ilustracja przedstawia szachownicę z poustawianymi szachami. Na drugim planie widoczny jest ogień.

Inteligencja a inteligencja emocjonalna

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Materiał jest częścią serii „Inne spojrzenie”.

Czym jest inteligencja? Pytanie to zadają sobie psychologowie od czasów pierwszych badaczy tej problematyki – Bineta i Spearmana, czyli od ponad 100 lat. Potocznie każdy z nas nadaje pewien sens temu pojęciu, okazuje się nawet, że jego psychologiczne rozumienie nie odbiega daleko od ujęcia potocznego. Jedna z wielu dostępnych definicji mówi, że inteligencja to:

Psychologia różnic indywidualnych

bardzo ogólna zdolność umysłowa, która m.in. obejmuje zdolność rozumowania, planowania, rozwiązywania problemów, myślenie abstrakcyjne, rozumienie złożonych idei, szybkość uczenia się i korzystania z doświadczeń.

cytat1 Źródło: Psychologia różnic indywidualnych, [w:] Jan Strelau, Bogdan Zawadzki, Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1, red. Dariusz Doliński, Jan Strelau, Gdańsk 2008, s. 817.
Twoje cele
  • Wyjaśnisz pojęcie inteligencji.

  • Scharakteryzujesz rodzaje inteligencji.

  • Przeanalizujesz przyporządkowanie do danej sytuacji właściwego rodzaju inteligencji.