Mimo że dziś naszego zdziwienia nie budzi prognoza pogody, w której mówi się o ujemnej temperaturze (czyli mrozach), ani nie przeraża nadto niewielki (!) dług (czyli ujemny stan finansów) na karcie debetowej, to ludzkość przez wiele stuleci rozwoju matematyki borykała się z liczbami ujemnymi nazywając je “absurdalnymi”.
Pierwsze wzmianki sugerujące potrzebę rozważania liczb oznaczających deficyt pojawiają się już w I wieku p.n.e. w Chinach. Później w VII wieku n.e. Indyjczycy używali liczb ujemnych do księgowania długów – podobnie jak później (XIII wiek) czynił to Fibonacci. Ale i tak większość europejskich matematyków odrzucała koncepcję liczb ujemnych aż do XVIII wieku.
Możemy zaryzykować więc stwierdzenie, że przeciętny absolwent dzisiejszej szkoły podstawowej wie o liczbach ujemnych więcej, niż całe rzesze matematyków na przestrzeni setek lat.
Odróżnisz liczbę całkowitą od niecałkowitej.
Wykonasz podstawowe działania na liczbach całkowitych.
Zastosujesz własności działań na liczbach całkowitych do obliczania wartości wyrażeń arytmetycznych.
Zastosujesz działania na liczbach całkowitych do rozwiązywania zadań praktycznych.