W tym materiale rozpoczniesz pracę z wielościanami, które nazywamy ostrosłupami. Zauważ, że odpowiednikiem polskiego słowa ostrosłup w języku angielskim jest „a pyramid”, języku francuskim „une pyramide”, w języku niemieckim „der Pyramide” a w czeskim „pyramida”. Jak się domyślasz, nie bez przyczyny akurat ten obiekt starożytnej architektury egipskiej dał nazwę rodzinie ostrosłupów.
Piramida Cheopsa jest największym na świecie ostrosłupem prawidłowym czworokątnym. Gdyby z materiału użytego do jej budowy zbudować mur o wysokości metrów i grubości centymetrów, to można by tym murem otoczyć całą Polskę. Przypomnijmy, że budowa tej piramidy, pomimo jej monstrualnych rozmiarów, trwała tylko lat. W tym materiale udoskonalisz umiejętność rozpoznawania brył, które są ostrosłupami, poznasz ich podstawowe własności i konsekwentnie nauczysz się wykorzystywać własności miarowe figur do rozwiązywania zadań o ostrosłupach.
Rozpoznasz, które bryły są ostrosłupami.
Określisz podstawowe elementy, które definiują ostrosłup.
Zastosujesz umiejętność rzutowania do tworzenia szkicu ostrosłupa, który ułatwi Ci zaplanowanie rozwiązania zadania.