Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1cajSSjXZQkm
Zdjęcie przedstawia piramidę na tle nieba.

Ostrosłup i jego elementy

Źródło: Adam Bichler, dostępny w internecie: www.unsplash.com.

W tym materiale rozpoczniesz pracę z wielościanami, które nazywamy ostrosłupami. Zauważ, że odpowiednikiem polskiego słowa ostrosłup w języku angielskim jest „a pyramid”, języku francuskim „une pyramide”, w języku niemieckim „der Pyramide” a w czeskim „pyramida”. Jak się domyślasz, nie bez przyczyny akurat ten obiekt starożytnej architektury egipskiej dał nazwę rodzinie ostrosłupów.

RjWlbEv4OOX2x
Piramidy Giza
Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.

Piramida Cheopsa jest największym na świecie ostrosłupem prawidłowym czworokątnym. Gdyby z materiału użytego do jej budowy zbudować mur o wysokości 3 metrów i grubości 25 centymetrów, to można by tym murem otoczyć całą Polskę. Przypomnijmy, że budowa tej piramidy, pomimo jej monstrualnych rozmiarów, trwała tylko 20 lat. W tym materiale udoskonalisz umiejętność rozpoznawania brył, które są ostrosłupami, poznasz ich podstawowe własności i konsekwentnie nauczysz się wykorzystywać własności miarowe figur do rozwiązywania zadań o ostrosłupach.

Twoje cele
  • Rozpoznasz, które bryły są ostrosłupami.

  • Określisz podstawowe elementy, które definiują ostrosłup.

  • Zastosujesz umiejętność rzutowania do tworzenia szkicu ostrosłupa, który ułatwi Ci zaplanowanie rozwiązania zadania.