Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Lewandowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Wizja miłości sentymentalnej na przykładzie sielanki Franciszka Dionizego Kniaźnina Krosienka. W rodzaju pasterskim
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje miłość sentymentalną na podstawie infomacji z e‑materiału,
wskazuje środki wyrazu artystycznego zastosowane w sielance Krosienka. W rodzaju pasterskim i określa ich funkcje,
porównuje sielankę F.D. Kniaźnina i fragment Dziadów cz. II A. Mickiewicza i opisuje sposoby wykorzystania w nich motywu miłości sentymentalnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Wizja miłości sentymentalnej na przykładzie sielanki Franciszka Dionizego Kniaźnina Krosienka. W rodzaju pasterskim „. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Krosienka. W rodzaju pasterskim. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się”. Wykonanie tego ćwiczenia pozwoli uczniom na określenie sytuacji lirycznej wiersza.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jaka jest sytuacja liryczna w wierszu Krosienka. W rodzaju pasterskim? Co wskazuje na to, że utwór wpisuje się w nurt sentymentalny? Na czym polega sentymentalna wizja miłości? W jakich utworach poznanych przez was dotąd jest realizowana?
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie, w parach, wykonują pozostaje ćwiczenia związane z wierszem F.D. Kniaźnina (ćw. 2‑5). Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1. Przeanalizuj mapę myśli na temat sentymentalizmu jako nurtu literatury oświecenia. Wynotuj cechy charakterystyczne dla sentymentalnej uczuciowości i uzupełnij je cytatami z wiersza Franciszka Dionizego Kniaźnika Krosienka. W stylu pasterskim. z sekcji „Mapa myśli”. Następnie prosi uczniów, aby – po zapoznaniu się z multimedium – podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
W ramach podsumowania pracy z multimedium uczniowie wykonują indywidualnie ćw. 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy, w których wykonują ćw. 7‑9 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie nauczyciel poleca przedstawicielom grup, by zaprezentowali efekty ich pracy. Wspólnie weryfikują poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania lekcji uczniowie sporządzają notatkę zgodnie z poleceniem 2 w sekcji „Mapa myśli”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują jedno z dwóch poleceń:
Monolog liryczny z wiersza Krosienka. W rodzaju pasterskim zapisz w formie kartki z pamiętnika dziewczyny XXI wieku lub:
Zgromadź dziesięć przykładów tekstów kultury (utwory literackie, dzieła plastyczne, filmy, teksty piosenek...), w których występuje motyw miłości.
Materiały pomocnicze:
Kazimierz Brodziński, O klasyczności i romantyczności, oprac. P. Bukowiec. Kraków 2002.
Anna Krzewińska, Sielanka staropolska, Warszawa 1979
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.