Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Lewandowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Wizja miłości sentymentalnej na przykładzie sielanki Franciszka Dionizego Kniaźnina Krosienka. W rodzaju pasterskim

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
10) rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji, sytuacji lirycznej; interpretuje je i wartościuje;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
12) w interpretacji utworów literackich odwołuje się do tekstów poznanych w szkole podstawowej, w tym: trenów i pieśni Jana Kochanowskiego, bajek Ignacego Krasickiego, Dziadów cz. II oraz Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Zemsty Aleksandra Fredry, Balladyny Juliusza Słowackiego;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
1) przetwarza i hierarchizuje informacje z tekstów, np. publicystycznych, popularnonaukowych, naukowych;
5) charakteryzuje główne prądy filozoficzne oraz określa ich wpływ na kulturę epoki;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
1) rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście;
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
4) rozpoznaje zjawiska powodujące niejednoznaczność wypowiedzi (homonimie, anakoluty, elipsy, paradoksy), dba o jasność i precyzję komunikatu;
Lektura uzupełniająca
11) Stanisław Trembecki, Franciszek Kniaźnin, wybrane utwory;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • charakteryzuje miłość sentymentalną na podstawie infomacji z e‑materiału,

  • wskazuje środki wyrazu artystycznego zastosowane w sielance Krosienka. W rodzaju pasterskim i określa ich funkcje,

  • porównuje sielankę F.D. Kniaźnina i fragment Dziadów cz. II A. Mickiewicza i opisuje sposoby wykorzystania w nich motywu miłości sentymentalnej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Wizja miłości sentymentalnej na przykładzie sielanki Franciszka Dionizego Kniaźnina Krosienka. W rodzaju pasterskim „. Następnie prosi uczniów o zapoznanie się z utworem poetyckim zawartym w e‑materiale: Krosienka. W rodzaju pasterskim. Uczniowie powinni utwór przeczytać i przygotować się do jego omówienia: przygotować wstępne informacje, które pozwolą umiejscowić tekst w kontekście biograficznym i/lub historycznoliterackim. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się”. Wykonanie tego ćwiczenia pozwoli uczniom na określenie sytuacji lirycznej wiersza.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału cele zajęć i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Jaka jest sytuacja liryczna w wierszu Krosienka. W rodzaju pasterskim? Co wskazuje na to, że utwór wpisuje się w nurt sentymentalny? Na czym polega sentymentalna wizja miłości? W jakich utworach poznanych przez was dotąd jest realizowana?

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie, w parach, wykonują pozostaje ćwiczenia związane z wierszem F.D. Kniaźnina (ćw. 2‑5). Po upływie wyznaczonego czasu nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie odpowiedzi i weryfikuje ich poprawność.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie: 1. Przeanalizuj mapę myśli na temat sentymentalizmu jako nurtu literatury oświecenia. Wynotuj cechy charakterystyczne dla sentymentalnej uczuciowości i uzupełnij je cytatami z wiersza Franciszka Dionizego Kniaźnika Krosienka. W stylu pasterskim. z sekcji „Mapa myśli”. Następnie prosi uczniów, aby – po zapoznaniu się z multimedium – podzielili się na grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.

  3. W ramach podsumowania pracy z multimedium uczniowie wykonują indywidualnie ćw. 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  4. Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy, w których wykonują ćw. 7‑9 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie nauczyciel poleca przedstawicielom grup, by zaprezentowali efekty ich pracy. Wspólnie weryfikują poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania lekcji uczniowie sporządzają notatkę zgodnie z poleceniem 2 w sekcji „Mapa myśli”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują jedno z dwóch poleceń:
    Monolog liryczny z wiersza Krosienka. W rodzaju pasterskim zapisz w formie kartki z pamiętnika dziewczyny XXI wieku lub:
    Zgromadź dziesięć przykładów tekstów kultury (utwory literackie, dzieła plastyczne, filmy, teksty piosenek...), w których występuje motyw miłości.

Materiały pomocnicze:

  • Kazimierz Brodziński, O klasyczności i romantyczności, oprac. P. Bukowiec. Kraków 2002.

  • Anna Krzewińska, Sielanka staropolska, Warszawa 1979

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.