Dla nauczyciela
Autor: Anna Jeżewska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wartość funkcji w punkcie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
odczytuje z wykresu wartość funkcji w danym punkcie
oblicza wartość funkcji w punkcie, gdy funkcja jest opisana za pomocą wzoru
podaje wartość funkcji w punkcie, gdy funkcja jest opisana za pomocą grafu, tabelki lub zbioru par uporządkowanych
uzasadnia, że dana liczba jest wartością funkcji w punkcie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
śnieżna kula
konkurs zadaniowy
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.
Uczniowie biorą udział w mini konkursie zadaniowym.
Przykładowe ćwiczenia do rozwiązania.Ćwiczenie 1.
Narysuj graf funkcji opisanej słownie.
Funkcja każdej liczbie naturalnej dwucyfrowej ze zbioru przyporządkowuje liczbę jej dzielników naturalnych.Ćwiczenie 2.
Narysuj wykres funkcji opisanej za pomocą tabelki.Ćwiczenie 3.
Funkcja opisana jest wzorem . Podaj współrzędne punktu przecięcia wykresu funkcji z osią .
Po zakończeniu konkursu nauczyciel omawia rozwiązania zadań i ocenia pracę uczniów.
Trzej uczniowie, którzy rozwiązali zadania najszybciej i uzyskali prawidłowe wyniki otrzymują stopień bardzo dobry.
Faza realizacyjna:
Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.
Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wymieniają się uzyskanymi informacjami.
Uczniowie wspólnie zapisują w formie mapy myśli pozyskane informacje.
Nauczyciel wskazuje 2 uczniów. Każdy z nich zapisuje na tablicy wymyśloną przez siebie funkcję i podaje 3 argumenty należące do dziedziny tej funkcji. Zadaniem pozostałych uczniów jest określenie wartości danej funkcji w każdym z podanych punktów.
Uczniowie oglądają animację i wykonują wskazane w niej polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑6 wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak sposoby wyznaczania wartości funkcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 7‑8.
Praca domowa dla chętnych:
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru:
Wyznacz wartości parametrów i wiedząc, że i .
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.
Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jej podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.