Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Jeżewska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wartość funkcji w punkcie

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje. Zakres podstawowy.

Uczeń:

2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;

3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odczytuje z wykresu wartość funkcji w danym punkcie

  • oblicza wartość funkcji w punkcie, gdy funkcja jest opisana za pomocą wzoru

  • podaje wartość funkcji w punkcie, gdy funkcja jest opisana za pomocą grafu, tabelki lub zbioru par uporządkowanych

  • uzasadnia, że dana liczba jest wartością funkcji w punkcie

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • śnieżna kula

  • konkurs zadaniowy

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele lekcji oraz ustala z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie biorą udział w mini konkursie zadaniowym.
    Przykładowe ćwiczenia do rozwiązania.

    Ćwiczenie 1.
    Narysuj graf funkcji opisanej słownie.
    Funkcja f każdej liczbie naturalnej dwucyfrowej ze zbioru 14, 28 przyporządkowuje liczbę jej dzielników naturalnych.

    Ćwiczenie 2.
    Narysuj wykres funkcji opisanej za pomocą tabelki.

    Ćwiczenie 3.

    Funkcja f opisana jest wzorem fx=2x-3. Podaj współrzędne punktu przecięcia wykresu funkcji z osią X.

    Po zakończeniu konkursu nauczyciel omawia rozwiązania zadań i ocenia pracę uczniów.
    Trzej uczniowie, którzy rozwiązali zadania najszybciej i uzyskali prawidłowe wyniki otrzymują stopień bardzo dobry.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie, pracując w parach, analizują materiał przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Po upływie wyznaczonego czasu tworzą większe grupy, wymieniają się uzyskanymi informacjami.

  3. Uczniowie wspólnie zapisują w formie mapy myśli pozyskane informacje.

  4. Nauczyciel wskazuje 2 uczniów. Każdy z nich zapisuje na  tablicy wymyśloną przez siebie funkcję i podaje 3 argumenty należące do dziedziny tej funkcji. Zadaniem pozostałych uczniów jest określenie wartości danej funkcji w każdym z podanych punktów.

  5. Uczniowie oglądają animację i wykonują wskazane w niej polecenia.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1‑6 wskazane przez nauczyciela i wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jeden z uczniów podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności takie, jak  sposoby wyznaczania wartości funkcji.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wyjaśnia wszelkie wątpliwości oraz ocenia pracę uczniów w czasie zajęć.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują w domu ćwiczenia 7‑8.

  2. Praca domowa dla chętnych:
    Funkcja f opisana jest za pomocą wzoru:
    fx=-x2+bx+c
    Wyznacz wartości parametrów bc wiedząc, że f-1=21f2=-12.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać do pracy metodą odwróconej klasy.

Uczniowie mogą obejrzeć animację w domu i na jej podstawie przygotować krótkie wprowadzenie do lekcji.