Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Motyw starości na przykładzie Opowiadania o starych kobietach Tadeusza Różewicza

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Lektura obowiązkowa
37) wybrane wiersze następujących poetów: Stanisław Baliński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Kazimierz Wierzyński, wybrane wiersze z okresu emigracyjnego, Czesław Miłosz, w tym wybrane wiersze z tomu Ocalenie oraz Traktat moralny (fragmenty), Tadeusz Różewicz, Miron Białoszewski, Jarosław Marek Rymkiewicz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, w tym wybrane wiersze z tomów Pan Cogito oraz Raport z oblężonego miasta, Halina Poświatowska, Stanisław Barańczak, Marcin Świetlicki, Jan Polkowski, Wojciech Wencel;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
12) rozumie pojęcie aluzji literackiej, rozpoznaje aluzje w utworach i określa ich znaczenie w interpretacji utworów;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;

Kształtowane kompetencje kluczowe

  • Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • Kompetencje cyfrowe;

  • Kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • Kompetencje obywatelskie;

  • Kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele lekcji:

  • Wyjaśnisz, jak w malarstwie różnych epok zmieniał się motyw starości.

  • Dokonasz interpretacji treści metaforycznych wiersza Tadeusza Różewicza Opowiadanie o starych kobietach.

  • Omówisz, w jaki sposób Tadeusz Różewicz wykorzystuje motyw starości.

  • Zgromadzisz argumenty do dyskusji na temat roli starych ludzi w społeczeństwie.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wyjaśnia, jakim zmianom podlegał motyw starości na przestrzeni dziejów;

  • wyszukuje wiersze Różewicza z motywem starości, korzystając z różnych źródeł;

  • interpretuje utwór Tadeusza Różewicza Opowiadanie o starych kobietach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel pyta uczniów o stereotyp starego człowieka. Po uzyskaniu odpowiedzi prosi o przytoczenie współczesnych przykładów znanych i aktywnych w życiu zawodowym osób w podeszłym wieku, które łamią kulturowy stereotyp starego człowieka.

  2. Nauczyciel pyta uczniów, czy – ich zdaniem – XXI wiek przyniósł zmianę wizerunku starości w kulturze. Uczniowie podają przykłady filmów, które łamią stereotypy na temat starości (np. Piąta pora roku, Praktykant) oraz dzielą się refleksjami wynikającymi z obserwacji stylu życia osób starszych z najbliższego otoczenia. Następuje krótka dyskusja.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla temat lekcji i udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z „Wprowadzeniem” i sekcją „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi chętną osobę o głośne odczytanie wiersza Opowiadanie o starych kobietach

  3. Nauczyciel otwiera dyskusję – pyta uczniów o różnice między stereotypami starego mężczyzny i starej kobiety. Po krótkiej dyskusji nauczyciel podsumowuje różnice (może przy tym odwołać się do archetypu Starego Mędrca i Wielkiej Matki lub Wiedźmy). Zwraca uczniom uwagę, że różnice w postrzeganiu starości mężczyzny i kobiety są powiązane z postrzeganiem ich roli i pozycji społecznej, co znajduje odzwierciedlenie w historii sztuki i literatury.

  4. Nauczyciel omawia cele lekcji i ustala z uczniami kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z prezentacją multimedialną i wykonują polecenie 1: Obejrzyj prezentację multimedialną poświęconą starości w malarstwie i wynotuj, jakim przekształceniom na przestrzeni dziejów ulegał ten motyw

  2. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o odczytanie odpowiedzi i zachęca innych do jej skomentowania.

  3. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 2 (Korzystając z dowolnych źródeł, wyszukaj wiersze Tadeusza Różewicza, w których występuje motyw starości. Wskaż obraz, który mógłby być ich ilustracją. Uzasadnij swój wybór) oraz polecenie 3 (Ułóż pytanie jednokrotnego wyboru dla kolegi lub koleżanki związane z tematem prezentacji).

  4. Nauczyciel pyta, czy ktoś poczuł się zaskoczony pytaniem ułożonym przez osobę ze swojej pary, a jeśli tak, to dlaczego.

  5. Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne (ciche) odczytanie wiersza Różewicza Opowiadanie o starych kobietach – sugeruje, aby zwrócili uwagę na role społeczne kobiet opisywanych przez poetę (a może należałoby tu dodać: przez starego poetę).

  6. Uczniowie czytają wiersz i przystępują do wykonywania ćwiczeń.

  7. Po ćwiczeniu 1 (Zgromadź co najmniej piętnaście synonimów wyrazu „staruszka”. Zapisz je w formie mapy myśli, grupując według określeń, które są nacechowane pozytywnie, negatywnie i neutralnie) nauczyciel prosi wybranego ucznia o odczytanie listy synonimów. Nauczyciel może w tym momencie skomentować synonimy nacechowane negatywnie, np. zadać uczniom pytanie: Czy starą kobietę, z którą nie jesteśmy spokrewnieni, wypada nazywać babcią?

  8. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia nr 2–5.

  9. Po ćwiczeniu 5 (Wyjaśnij znaczenie metafor obrazujących stare kobiety, które pojawiają się w wierszu Tadeusza Różewicza) nauczyciel proponuje grupie zabawę w stworzenie innych – bardziej współczesnych metafor, które uwzględnią zmieniająca się rolę kobiet w społeczeństwie i podkreślą ich wpływ na dzieje ludzkości, np. na politykę, sztukę lub ekologię.

  10. Uczniowie wykonują ćwiczenia 6 i 7.

  11. Po ćwiczeniu 7 (odnoszącym się do przywołanych przez Różewicza męskich postaci historycznych) nauczyciel pyta uczniów o historyczne postacie wielkich, wpływowych kobiet i znane bohaterki literackie.

  12. Uczniowie wykonują ćwiczenie 8 (Przygotuj się do dyskusji na temat roli starych ludzi w społeczeństwie. Sformułuj pięć argumentów, w których odwołasz się do przesłania wiersza Tadeusza Różewicza „Opowiadanie o starych kobietach” oraz innych znanych ci tekstów kultury).

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o przedstawienie argumentów w dyskusji na temat roli starych ludzi w społeczeństwie. Ponownie stawia pytanie, jak zmienił się wizerunek starości (i starych kobiet) w kulturze w XX i XXI wieku. Nakierowuje uczniów na znaczenie czynników społecznych i ekonomicznych.

  2. Nauczyciel zachęca uczniów do zapoznania się z motywem starości w wierszach „starych” poetek – np. Wisławy Szymborskiej i Anny Świrszczyńskiej.

Praca domowa:

  1. Stwórz katalog różnych tekstów kultury (utwory literackie, obrazy, filmy, spektakle teatralne, teksty piosenek…), w których pojawia się motyw starości

  2. Dowiedz się więcej na temat postaci i twórczości Marii Janion i jej znaczenia dla polskiej literatury – zestaw jej wizerunek z obrazem starych kobiet w wierszu Tadeusza Różewicza.

Materiały pomocnicze:

  • Słownik języka polskiego, Warszawa 2016.

  • Leksykon dzieł i tematów literatury polskiej dla szkół podstawowych i średnich, T. Miłkowski, J. Termer, Książka i Wiedza, Warszawa 1998.

  • Obsesja starości i śmierci w późniejszej twórczości Tadeusza Różewicza, E. Kęskiewicz, Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą zapoznać się z prezentacją multimedialną przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach.