Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jacek Stańdo

Przedmiot: Matematyka

Temat: Sinus kąta ostrego

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VII. Trygonometria. Zakres podstawowy. Uczeń:

1. wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°,45°,60°;
2. znajduje przybliżone wartości funkcji trygonometrycznych korzystając z tablic lub kalkulatora;
3. znajduje za pomocą tablic lub kalkulatora przybliżoną wartość kąta, jeśli dana jest wartość funkcji trygonometrycznej;
6. oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • definiuje sinus kąta w trójkącie prostokątnym;

  • odczytuje dane z tablic trygonometrycznych;

  • analizuje sytuacje problemowe;

  • posługuje się kalkulatorem.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • dyskusja;

  • kreatywna rozmowa z wykorzystaniem symulacji i ćwiczeń interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Zajęcia przeprowadzane metodą lekcji odwróconej. W domu uczniowie przypominają sobie wiadomości o trójkątach.

  • Trójkąt prostokątny - definicja i własności.

  • Przyprostokątna w trójkącie prostokątnym.

  • Przeciwprostokątna w trójkącie prostokątnym.

Faza realizacyjna

  1. Uczniowie zapoznają się z definicją sinusa kąta w trójkącie prostokątnym.

  2. Uczniowie analizują wartości sinusa na podstawie tablic trygonometrycznych i kalkulatora.

  3. Uczniowie rozwiązują trójkąt, znając wartość kąta i długość jednego z boków.

  4. Uczniowie analizują sytuację problemową z zastosowaniem sinusa kąta dla trójkąta prostokątnego przedstawioną w galerii zdjęć interaktywnych.

  5. Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

Na zakończenie zajęć nauczyciel zadaje uczniom pytania:

  • Podaj definicję sinusa kąta w trójkącie prostokątnym (Nauczyciel rysuje trójkąt z nietypowymi oznaczeniami np. g,m,k).

  • Co było łatwe, a co trudne?

  • Gdzie można zastosować pojęcie sinusa kąta?

  • Do czego używamy tablic trygonometrycznych lub kalkulatora?

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą skorzystać z galerii zdjęć interaktywnych w celu powtórzenia materiału.