Scenariusz
Temat
Sposoby przedstawiania funkcji
Etap edukacyjny
Trzeci
Podstawa programowa
V. Funkcje. Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach).
Czas
45 minut
Cel ogólny
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
Cele szczegółowe
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Poznanie różnych sposobów opisywania funkcji.
Efekty uczenia
Uczeń:
- poznaje różne sposoby opisywania funkcji.
Metody kształcenia
1. Konkurs zadaniowy.
2. Analiza sytuacyjna.
Formy pracy
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
Etapy lekcji
Wprowadzenie do lekcji
Minikonkurs zadaniowy.
Oceń, które z podanych przyporządkowań jest funkcją.
1. Każdej osobie mieszkającej w Polsce przyporządkowany jest numer PESEL.
2. Każdemu państwu europejskiemu przyporządkowujemy jego obecną stolicę.
3. Każdemu pisarzowi przyporządkowujemy tytuł powieści, którą napisał.
4. Każdej liczbie naturalnej przyporządkowujemy jej dzielnik.
Odp.:
1. Tak.
2. Tak.
3. Nie.
4. Nie.
Nauczyciel ocenia odpowiedzi uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Realizacja lekcji
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie różnych sposobów opisywania funkcji.
Uczniowie, pracując w grupach, zastanawiają się w jaki sposób można opisać funkcję. Stawiają hipotezy. Formułują wnioski.
Polecenie 1
Przeanalizuj materiał przedstawiony w pokazie. Sformułuj wniosek dotyczący sposobów przedstawiania funkcji.
[Slideshow]
Wniosek:
Funkcję można przedstawić w postaci wzoru, tabeli, grafu oraz wykresu.
Polecenie 2
Dane są dwa zbiory oraz . Rozważ różne sposoby przedstawienia funkcji.
Uczniowie, pracując samodzielnie, zastanawiają się czy każdy graf przedstawia funkcję i czy każdy wykres przedstawia funkcję. Stawiają hipotezy, formułują wnioski.
Polecenie 3
Przeanalizuj materiał przedstawiony na rysunkach. Uzasadnij, dlaczego nie w każdym przypadku przedstawione przyporządkowanie jest funkcją. Zanotuj odpowiedni wniosek.
[Ilustracja interaktywna 1]
[Ilustracja interaktywna 2]
Wniosek:
Nie każdy graf i nie każdy wykres przedstawia funkcję.
Wykres będzie przedstawiał funkcję, jeżeli każda prosta równoległa do osi OY ma co najwyżej jeden punkt wspólny z wykresem.
Graf przedstawia funkcję wtedy, gdy każdy element ze zbioru X jest połączony z tylko z jednym elementem ze zbioru Y.
Uczniowie, korzystając z poznanych wiadomości rozwiązują zadania.
Polecenie 4
Dana jest funkcja, opisana na pomocą tabelki. Podaj wzór tej funkcji. Narysuj jej wykres.
[Tabela 1]
Odp.: y = 2x.
Polecenie 5
Dana jest funkcja , gdzie . Podaj słowny opis tej funkcji.
Polecenie 6
Dany jest opis słowny funkcji . Napisz wzór tej funkcji.
Funkcja każdej liczbie rzeczywistej przyporządkowuje jej sześcian pomniejszony o cztery.
Odp.: , gdzie .
Polecenie 7
Narysuj wykres funkcji , która każdej liczbie ze zbioru przyporządkowuje wartość bezwzględną tej liczby powiększoną o 3.
Polecenie 8
Funkcja każdej liczbie przyporządkowuje pierwiastek kwadratowy z liczby o 3 od niej większej. Narysuj wykres tej funkcji. Napisz jej wzór.
Odp.: .
Po rozwiązaniu wszystkich zadań, uczniowie przedstawiają uzyskane wyniki.
Nauczyciel ocenia ich pracę, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych
Sprawdź (wykonując obliczenia), które spośród punktów należą do wykresu funkcji
Odp.: punkty A i D.
Podsumowanie lekcji
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie formułują wnioski do zapamiętania.
- Funkcję można przedstawić w postaci wzoru, tabelki, grafu oraz wykresu.
- Nie każdy graf i nie każdy wykres przedstawia funkcję. Wykres będzie przedstawiał funkcję, jeżeli każda prosta równoległa do osi OY ma co najwyżej jeden punkt wspólny z wykresem. Graf przedstawia funkcję wtedy, gdy każdy element ze zbioru X jest połączony z tylko z jednym elementem ze zbioru Y.