Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Od krańców Litwy do podnóża Karpat, od ujścia Dniepru do Morza Czarnego

Unia lubelska podpisana w 1569 r. dała początek państwu, które otrzymało nową nazwę – Rzeczpospolita Obojga NarodówRzeczpospolita Obojga NarodówRzeczpospolita Obojga Narodów. W jej skład weszły ziemie należące do Wielkiego Księstwa Litewskiego i Korony Królestwa Polskiego oraz tereny pozostające w zależności lennejlennolennej. Obejmowało ono obszar ok. 800 tys. kmIndeks górny 2 i zamieszkiwane było przez ok. 8 mln ludzi.

Andrzej Maksymilian Fredro, kasztelan lwowski, wojewoda podolski, pisarz, filozof, żyjący w XVII w.

[Rzeczpospolita] rozciąga się na takie odległości, że gdybyś zechciał przeciągnąć sznur od krańców Litwy, leżących w pobliżu moskiewskiego pogranicza, do podnóża Karpat, potrzebowałbyś całego miesiąca na pokonanie tej odległości. A z drugiej strony – policz, ile musiałbyś przejść od ujścia Dniepru do Morza Czarnego po brzegi Bałtyku.

markiewicz Źródło: Andrzej Maksymilian Fredro, kasztelan lwowski, wojewoda podolski, pisarz, filozof, żyjący w XVII w., [w:] Mariusz Markiewicz, Historia Polski 1492–1795, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004, s. 19–20.
R19OH5lGeKzZz1
Porównaj mapę z tym, co na temat granic Rzeczpospolitej napisał Andrzej Maksymilian Fredro. Jaką rozbieżność dostrzegasz?
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie, Maciej Szczepańczyk i Halibutt, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod względem zajmowanego terytorium Rzeczpospolita znajdowała się na trzecim miejscu w Europie (za Rosją i imperium osmańskim), z kolei pod względem zaludnienia wyprzedzały ją Hiszpania, Włochy, Francja, Rzesza Niemiecka. W skład Korony weszły ziemie stanowiące pod względem historycznym obszar zjednoczonego Królestwa Polskiego, ziemia wieluńska, ziemia dobrzyńska (włączona na mocy I pokoju toruńskiego z 1411), Podole (włączone w 1432 r.), Prusy Królewskie (inkorporowane w wyniku II pokoju toruńskiego z Krzyżakami z 1466 r.), Mazowsze (włączone w 1526 r.) oraz, włączone przed podpisaniem w 1569 r. unii lubelskiej Podlasie, część Wołynia, ziemie kijowska i bracławska. Korona dzieliła się na dwie prowincje: Wielkopolskę i Małopolskę. Prusy Książęce miały status odrębnej prowincji. W skład Litwy natomiast wchodziło osiem województw. Inflanty stanowiły wspólną własność Litwy i Korony. Województwa Rzeczypospolitej Obojga Narodów dzieliły się na ziemie i okręgi zwane powiatami

RBPlRlEGHKeHg
Gęstość zaludnienia w Rzeczypospolitej w XVI w. (dane na km²). Wskaż obszary o najmniejszej i największej gęstości zaludnienia w Rzeczypospolitej w XVI w.
Jak myślisz, jakie były przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności? Jaki wpływ na to mogły mieć brak większych ośrodków miejskich i niestabilna sytuacja polityczna?
Źródło: Contentplus sp. z o. o. na podstawie Wikimedia Commons, domena publiczna, licencja: CC BY-SA 3.0.

Powstałe pod koniec XVI w. państwo było typowym krajem pogranicza, które czerpało z dorobku cywilizacyjnego wschodniego i zachodniego kręgu kulturowego. Wpływ na ukształtowanie się Rzeczypospolitej Obojga Narodów miała tradycja uformowanych w średniowieczu Wielkiego Księstwa Litewskiego, państwa polskiego i państwa zakonu krzyżackiego.

R1WZYjAe8LRRA1
Ilustracja przedstawia mapę Rzeczypospolitej z wyodrębnionymi prowincjami na początku 17 wieku. Mama podzielona jest na prowincje: wielkopolską, małopolską, prowincję Litwa, księstwo zadźwińskie (Inflanty) oraz lenna z własną władzą.   W skład prowincji wielkopolskiej wchodzi: ziemia poznańska i wschowska, które tworzą województwo poznańskie, województwo kaliskie, ziemia inowrocławska i dobrzyńska, które tworzą województwo inowrocławskie, województwo brzeskokujawskie, województwo łęczyckie, ziemia sieradzka i wieluńska, tworzące województwo sieradzkie, ziemia gostynińska, sochaczewska i rawska tworzące województwo rawskie, województwo płockie, województwo pomorskie, ziemia michałowska i chełmińska, które tworzą województwo chełmińskie, województwo malborskie, ziemia warszawska, czerska, liwska, zakroczymska, nurska, ciechanowska, różańska, wyszogrodzka, łomżyńska, wiska, które tworzą województwo mazowieckie oraz Księstwo (biskupstwo) Warmińskie.   W skład prowincji małopolskiej wchodzi: województwo krakowskie, ziemia stężycka, i sandomierska, które tworzą województwo sandomierskie, ziemia łukowska i lubelska, które tworzą województwo lubelskie, ziemia bielska, drohiczyńska, mielnicka, które tworzą województwo podlaskie, ziemia chełmska, sanocka, przemyska, lwowska, halicka, które tworzą województwo ruskie, ziemia buska i bełska, które wchodzą w skład województwa bełskiego, województwo wołyńskie, województwo podolskie, województwo bracławskie, województwo kijowskie oraz Księstwo Czernihowskie.   W skład prowincji Litwa wchodzi: księstwo żmudzkie oraz województwa: trockie, wileńskie, nowogródzkie, brzeskolitewskie, mińskie, mścisławskie, smoleńskie, witebskie, połockie.  W skład prowincji księstwa zadźwińskiego (Inflant) wchodzą województwa: wendeńskie, parnawskie i dorpackie.   W skład lenn z własna władzą wchodzą: Prusy Książęce (do Brandenburgii-Prus), Księstwo Kurlandii i Semigalii, Ziemia lęborsko-bytowska (do księstwa Pomorskiego) oraz Kozacy zaporoscy.
Podział administracyjny Rzeczypospolitej na początku XVII w.
Wskaż, które województwa były największe. Z czego mogły wynikać ich rozmiary? Odwołaj się do mapy przedstawiającej gęstość zaludnienia w Rzeczypospolitej w XVI w.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niebo dla szlachty, czyściec dla mieszczan, piekło dla chłopów

Społeczeństwo Rzeczypospolitej Obojga Narodów miało charakter stanowystan społecznystanowy. To znaczy, że dzieliło się ono na zróżnicowane prawnie grupy: duchowieństwo, szlachtę, mieszczaństwo i chłopstwo.

Polska niebem dla szlachty,
czyśćcem dla mieszczan,
piekłem dla chłopów,
a rajem dla Żydów.

(łac. Clarum regnum Polonorum est coelum nobiliorum,
paradisus Judaeorum,
purgatorium plebeiorum et infernus rusticorum
)

p1 Cytat za: Powiedzenie z XVI lub XVII w. [w:] wkipedia.org.

Górną warstwę społeczeństwa staropolskiego stanowiła szlachta. Grupa ta, choć wewnętrznie podzielona w zależności od majątku, cieszyła się przywilejem wyłącznego piastowania urzędów i posiadania ziemi. W porównaniu z innymi krajami w Rzeczypospolitej Obojga Narodów dawał się zauważyć wyższy odsetek szlachty (wedle różnych szacunków, od ok. 6 proc. do ok. 8–10 proc. społeczeństwa). Początkowo zróżnicowany pod względem narodowym stan dzięki różnorakim kontaktom o charakterze politycznym, gospodarczym i rodzinnym z czasem ulegał unifikacji. Sprzyjało jej przyjęcie wspólnej kultury, wzorców, języka i wyznania. W ten sposób zaczęła się w XVI w. kształtować wspólnota, którą określano mianem narodu politycznego.

RA8TLFziVVJDj
Magnaci polscy w latach 1576–1586. Magnateria była to najwyższa warstwa szlachty w Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Udowodnij, że przedstawiona na rycinie grupa to magnateria. Zwróć uwagę na stroje i oznaki sprawowanych urzędów.
Źródło: Jan Matejko, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Uprzywilejowaną pozycją cieszyło się także duchowieństwo (0,5–1 proc. społeczeństwa), jako grupa odrębna pod względem sądowym, podatkowym i politycznym. Niestety umocnienie się pozycji szlachty w społeczeństwie staropolskim nastąpiło kosztem spadku znaczenia mieszczaństwa (ok. 20 proc.) W ciągu XV–XVI w. mieszkańcy miast zostali pozbawieni m.in. prawa do nabywania ziemi i udziału w życiu politycznym. Słabe ekonomicznie miasta, zróżnicowane pod względem narodowym i wstrząsane konfliktami społecznymi, nie zdołały stworzyć jednolitej siły politycznej, która stanowiłaby konkurencję dla aktywnej i zyskującej coraz większą przewagę szlachty. Pozycję najbogatszego miasta miał Gdańsk, przez który wędrował eksport zboża na zachód.

Wraz ze wzrostem pozycji szlachty rosło uzależnienie chłopów (ok. 70 proc. społeczeństwa). Na mocy przywilejów nastąpiło ograniczenie jego wychodźstwa ze wsi, zwiększenie wymiaru pańszczyzny i mocniejsze przywiązanie do ziemi pana (przywilej piotrkowski, ustawy z lat 1518–1520). Rozwiązania te sprzyjały rozwojowi nastawionej na produkcję zboża i jego zbyt na rynkach zagranicznych szlacheckiej gospodarki folwarcznej i ugruntowało dominację szlachty na polu ekonomicznym. Kilka procent w społeczeństwie staropolskim stanowili tzw. ludzie luźni, ludzie nieposiadający majątku, ani stałego miejsca zamieszkania czy zajęcia.

Podział stanowy – choć na pewno ważny – był jednak drugorzędny względem innych podziałów. Podstawową jednostkę społeczną stanowiła rodzina, w której najwyższą władzę rodzicielską sprawował ojciec. Kobiety miały ograniczone prawa i mogły dziedziczyć majątek tylko w przypadku braku męskiego potomka. Ważną rolę wśród przedstawicieli wszystkich stanów odgrywały wspólnota sąsiedzka i poczucie przywiązania do zamieszkiwanych prowincji.

Tygiel narodów i religii

Podziały stanowe pokrywały się z podziałami narodowymi. Od czasów średniowiecza Polskę zamieszkiwali przedstawiciele różnych narodów i grup etnicznych, dominowali jednak Polacy. Zmieniło się to w 1569 r., kiedy do Korony zostały wcielone ogromne obszary zasiedlone przez ludność ruską. Jej przedstawiciele posługiwali się językiem ruskim, wyznawali religię prawosławnąprawosławieprawosławną oraz mieli inne obyczaje. Z czasem szlachta ruska zaczęła się polonizować, ale niższe warstwy – mieszkańcy wsi i miasteczek – pozostawały przy tradycji i wierze przodków. Podobne procesy zachodziły również u Litwinów. Pod koniec XVI w. szlachta i magnateria litewska mówiły przeważnie po polsku (w 1696 r. wprowadzono język polski jako urzędowy), a dawne obyczaje i kulturę zastępowały polskie wzorce kulturowe. Języka litewskiego używał tylko lud wiejski.

Struktura narodowościowa Rzeczypospolitej po unii lubelskiej

RgmCI4vaBaSPO1
Wykres kołowy. Lista elementów:
  • Żydzi; Wartość: 5; Udział procentowy: 5%
  • Niemcy; Wartość: 10; Udział procentowy: 10%
  • inni; Wartość: 12; Udział procentowy: 12%
  • Litwini; Wartość: 13; Udział procentowy: 13%
  • Rusini; Wartość: 20; Udział procentowy: 20%
  • Polacy; Wartość: 40; Udział procentowy: 40%
Sprawdź w innych źródłach informacji znaczenie pojęć: mniejszość etniczna i mniejszość narodowa. Następnie wskaż, jaka mniejszość narodowa i mniejszość etniczna występowała najliczniej na terenach Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
Źródło: T.Maresz, K. Juszczyk, Historia w źródłach – nie tylko pisanych, dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Starożytność i średniowiecze, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń, 2004.

Prócz Rusinów i Litwinów na ziemiach polskich mieszkali Niemcy. W większości przybyli oni na tereny Rzeczpospolitej jeszcze w okresie średniowiecza. Zamieszkiwali w większości tereny Prus Królewskich i duże miasta Korony: Kraków, Lwów, Wilno i Poznań; posługiwali się językiem niemieckim i wyznawali protestantyzm. Pochodzenia niemieckiego był głównie patrycjat, niższe warstwy miały charakter mieszany pod względem narodowym lub były polskie.

RA8ZD0tPa89Gz1
Żydzi polscy w XVII–XVIII w.
Rozstrzygnij, do jakiego stopnia ubiór odróżniał Żydów od innych mieszkańców Rzeczypospolitej.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Dużą grupę etniczną stanowili Żydzi (ok. 5 proc.). W przeciwieństwie do większości innych krajów europejskich Rzeczpospolita była krajem, w którym wspólnota żydowska cieszyła się dużymi swobodami. Żydzi bez przeszkód mogli wyznawać swoją religię i posługiwać się własnym językiem, a podobnie jak szlachta mieli własny sejm (tzw. Waad), sejmiki i sądownictwo. Wspólnoty żydowskie rozsiane były na terenie całej Rzeczypospolitej, a najwięcej Żydów, skupionych w małych miasteczkach, zamieszkiwało województwa wschodnie.

Grupy etniczne wyodrębnione pod względem prawnym stanowili także Tatarzy, Karaimi, Szkoci, tzw. Olędrzy (osadnicy z Niderlandów) i Romowie. W miastach zaś znajdowały się dość duże skupiska Włochów i Greków, prowadzących handel ze swoimi macierzystymi krajami. Duże znaczenie gospodarcze miała mniejszość ormiańska ze względu na to, że jej przedstawiciele mieli monopol na handel ze Wschodem.

R1bfYGmNT0Fio1
Lwów w 1616 r. Miasto to znajdowało się w granicach państwa polskiego od czasów Kazimierza Wielkiego. Dzięki korzystnemu położeniu na kupieckim szlaku czarnomorskim bujnie się rozwijało. Znalazło to wyraz w rozwoju architektury i w potędze ówczesnego mieszczaństwa. Lwów zamieszkiwali przedstawiciele różnych narodowości i wyznań: Polaków, Żydów, Rusinów, Ormian, Włochów, Węgrów, Niemców, Tatarów i innych. Lwów był jedynym miastem, w którym w XVI w. istniały metropolie trzech różnych obrządków: ormiańska, łacińska i prawosławna.
Policz, ile przedstawiono na powyższej rycinie budynków o charakterze sakralnym.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Słownik

gęstość zaludnienia
gęstość zaludnienia

liczba osób przypadająca na określoną jednostkę powierzchni danego państwa

lenno
lenno

w ustroju lennym dobro będące przedmiotem kontraktu lennego, tj. nadawane przez seniora wasalowi w użytkowanie, i pobieranie części pożytków w zamian za wsparcie militarne lub finansowe; później przez lenno rozumiano całość stosunków pomiędzy seniorem a wasalem typowych dla feudalizmu

stan społeczny
stan społeczny

zbiorowość społeczna w społeczeństwie feudalnym, wyróżniająca się odrębną sytuacją prawną

Rzeczpospolita Obojga Narodów
Rzeczpospolita Obojga Narodów

nazywana także Rzeczpospolitą (z łac. res publica – rzecz publiczna, powszechna); państwo składające się z Korony Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego, powstałe na mocy unii lubelskiej i istniejące w od 1569 do 1795 r.

mniejszość narodowa
mniejszość narodowa

grupa ludzi pochodząca z innego państwa, wyróżniająca się językiem, czasem wyznaniem, obyczajowością

prawosławie
prawosławie

inaczej ortodoksja (z gr. orthos – słuszny, prawdziwy, doksa – pogląd) zespół wierzeń i dogmatów charakterystycznych dla Cerkwi prawosławnej, trzeciego co do wielkości wyznania na świecie

meczet
meczet

(z arab. masdżid miejsce kultu) świątynia muzułmańska

monofizytyzm
monofizytyzm

(gr. jedna natura) doktryna teologiczna, według której Chrystus ma jedną naturę – boską i ludzką, ale nie istnieje jednocześnie w dwóch postaciach, ponieważ jego boska natura wchłonęła ludzką

judaizm
judaizm

(z gr. Ioudaios – Żyd, mieszkaniec Judei) religia monoteistyczna głosząca wiarę w jedynego Boga, wyznawana przez ludność żydowską

synagoga
synagoga

(z gr. synagoge – zgromadzenie, miejsce zebrań) żydowski dom modlitwy

cerkiew
cerkiew

(z gr. kyriakon – dom Pański) zgromadzenie, później świątynia w prawosławiu lub religii greckokatolickiej

mniejszość etniczna
mniejszość etniczna

grupa etniczna mieszkająca na terenie innej zbiorowości, różniąca się od niej kulturą, pochodzeniem, obyczajowością; w odróżnieniu od mniejszości narodowej nie posiada własnego państwa

Słowa kluczowe

Rzeczpospolita Obojga Narodów, wielonarodowość, terytorium Rzeczypospolitej Obojga Narodów, powstanie Rzeczypospolitej Obojga Narodów, ludność Rzeczypospolitej Obojga Narodów

Bibliografia

S. Grochowski, Wiersze i inne pisma co przebrańsze, z. 1‑2, wyd. K.J. Turowski, Kraków 1859.

Relacja o stanie Polski [...] przez nuncjusza [...] Juliusza Ruggieri [...] roku 1568…, w: Relacje Nuncjuszów Apostolskich i innych osób o Polsce od roku 1548 do 1690, wyd. E. Rykaczewski, t. II, Berlin – Poznań 1864.

I. Gieysztorowa, Ludność, w: Encyklopedia historii gospodarczej Polski do 1945, t. 1, Warszawa 1981.

Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, część II, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1981.

M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1572, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.

T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 , PWN, Kraków 2013.