Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pierwsze reformy

Postępy reformacji zmusiły kurię rzymską do działania. Pierwsze reformy wdrożył Alessandro Farnese, który zasiadał na tronie papieskim w latach 1534–1549 jako Paweł III. On także nie był wolny od przywar swoich poprzedników, znany był m.in. z nepotyzmunepotyzmnepotyzmu, a jego działania skupiały się na utrzymaniu niezależności politycznej od cesarza Karola V. Przeprowadził reformę administracji rzymskiej, przede wszystkim kancelarii i trybunału do spraw kościelnych najwyższej wagi, zwanego Rotą RzymskąRota RzymskaRotą Rzymską.

RMe1IA9wVYlLN1
Alessandro Farnese (1468–1549), od 1534 r. papież Paweł III. W jaki sposób malarz przedstawił głowę Kościoła katolickiego? Porównaj ten wizerunek ze współczesnym wyglądem papieży.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Za pontyfikatu Pawła III działalność wznowiła (w 1542 r.) inkwizycjaInkwizycjainkwizycja, czyli instytucja mająca wyszukiwać, nawracać i karać heretykówheretykheretyków. Na czele zreformowanej inkwizycji rzymskiej stało Święte Oficjum – centralny organ, w skład którego wchodziło sześciu kardynałów. Trybunał inkwizycyjny składał się z dominikanów i mógł działać na terenie każdego kraju. Początkowo działania inkwizycji były wymierzone w heretyckie książki, ale szybko objęły również ludzi, w tym również biskupów i kardynałów. Postępom reformacji miało również przeciwdziałać wydanie w 1559 r. Indeksu ksiąg zakazanychIndeks ksiąg zakazanychIndeksu ksiąg zakazanych (łac. Index librorum prohibitorum), czyli spisu książek, których nie wolno było czytać katolikowi. Znalazły się w nim m.in. dzieła Erazma z Rotterdamu oraz O obrotach sfer niebieskich Mikołaja Kopernika. Indeks i zreorganizowana inkwizycja miały służyć wzmocnieniu katolicyzmu, utrzymaniu wśród wiernych postawy filozoficznej uznanej przez Kościół i zwalczaniu wszelkich odchyleń od kościelnej interpretacji podstawowych zasad wiary katolickiej.

Rola Pawła III w historii Kościoła katolickiego nie jest jednoznaczna. Z jednej strony zapoczątkował odnowę Kościoła, m.in. zreformował kolegium kardynalskie i kurię rzymską, utworzył kongregację do spraw inkwizycji, zatwierdził nowe zakony, w tym zakon jezuitów, i zwołał sobór powszechnysobór powszechnysobór powszechny w Trydencie. Z drugiej – prowadził tryb życia typowy dla papieży renesansu i uprawiał nepotyzm, m.in. stworzył dla swojego syna Piera Luigiego z części ziem Państwa Kościelnego księstwo Parmy i Piacenzy.

Odnowa życia zakonnego i rola zakonów

W walce z rozprzestrzeniającą się reformacją władze kościelne dużą rolę przypisywały zakonom. Szczególnie szeroki oddźwięk miała działalność kapucynów, którzy dzięki wewnętrznej reformie, silnie akcentującej życie w ubóstwie, stworzyli wzór zakonnika cieszącego się dużym autorytetem w społeczeństwie. Prężnie działał również zakon karmelitanek, zreformowany przez Teresę z Ávili, oraz karmelitów, zreorganizowany przez Jana od Krzyża. Symbolem kontrreformacji okazał się jednak zupełnie nowy zakon – Towarzystwo JezusoweTowarzystwo JezusoweTowarzystwo Jezusowe – znany pod nazwą jezuitów. Założył go w 1534 r. były żołnierz Ignacy Loyola. Zadaniem jezuitów była obrona autorytetu papiestwa i interesów kurii rzymskiej w krajach katolickich oraz odzyskiwanie wpływów Kościoła katolickiego w państwach ogarniętych reformacją, a także nawracanie pogan. Ponadto jezuici zajmowali się edukacją oraz działalnością wydawniczą. Zakon jezuitów był silnie scentralizowany, a zakonnicy składali dodatkowy ślub - wypełniać bez ociągania każdy rozkaz papieża. Dzięki temu zakon jezuitów stał się ważnym narzędziem w walce z reformacją.

Sobór trydencki

R17b50EEl9wm81
Elia Naurizio, Kongregacja generalna na soborze trydenckim, 1633 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Najważniejszą decyzją Pawła III stało się zwołanie soboru powszechnego, który obradował w Trydencie w latach 1545–1563. Jego celem było odnowienie dyscypliny kościelnej, wytępienie herezji i zaprowadzenie pokoju w całym Kościele. Sobór trydencki obradował w trzech sesjach oddzielonych dwiema kilkuletnimi przerwami. Na jego przebieg przemożny wpływ miała sytuacja polityczna w Europie, a zwłaszcza konflikt pomiędzy cesarzem Karolem V a królem Francji Franciszkiem I, który przeszedł do historii pod nazwą wojen włoskich. Nawet po ich zakończeniu wzajemne animozje władców i hierarchów kościelnych ze zwaśnionych państw utrudniały przeprowadzenie obrad i podjęcie konstruktywnych decyzji.

W 1555 r. papieżem został kardynał Giovanni Pietro Caraffa, który przyjął imię Pawła IV. Zanim został głową Kościoła katolickiego, wykazywał się dużą aktywnością na polu kontrreformacji. Od 1536 r. kierował inkwizycją i opracował pierwszy Indeks ksiąg zakazanych. Był zdecydowanym zwolennikiem reformy Kościoła, ale bez odwoływania się do soboru powszechnego - chciał je oprzeć właśnie na działalności inkwizycji. Zdecydowanie zwalczał protestantyzm i jest uważany za pierwszego papieża kontrreformacji.

R17rD1jwIcQqm1
Portret Piusa IV, autor z kręgu Tycjana.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Prace soborowe nabrały tempa dopiero za pontyfikatu Piusa IV (1559–1565). Nowy papież zaczął reformy od swojego otoczenia: walcząc z nepotyzmem, doprowadził nawet do skazania przez inkwizycję obdarzonych godnościami krewnych poprzedniego papieża. To stanowcze działanie wobec krytykowanej przez wiernych patologii przysporzyło mu zwolenników i ułatwiło zabiegi o wznowienie obrad soboru. Sobór trydencki wzmocnił autorytet i władzę papieską. Uregulował procedurę powoływania biskupów oraz nakazał im przebywanie w swoich diecezjach, zakazując jednocześnie ich gromadzenia w jednym ręku. Wprowadzono wizytacje diecezji przez biskupa oraz wymóg odbywania synodówsynodsynodów diecezjalnych. Zachowano obowiązek celibatucelibatcelibatu, wdrożono zmiany w strukturze zakonów, a także obowiązek utrzymywania seminariów duchownych we wszystkich diecezjach. Sobór nakazywał proboszczom, aby raz w roku odwiedzili w domach wszystkich swoich wiernych i prowadzili ich spisy w metrykach parafialnych.

Wśród najważniejszych postanowień w sferze dogmatycznej było podtrzymanie zasady, że tylko Kościół ma prawo interpretować Biblię. Za źródło wiary oprócz Pisma Świętego uznano całą tradycję katolicką, podkreślono również rolę świętych jako pośredników między wiernymi a Bogiem. Potępiono za to głoszoną przez Kalwina teorię predestynacjipredestynacjapredestynacji, uznając, że drogą do zbawienia oprócz wiary są też dobre uczynki, jałmużna i post. Tekst Pisma Świętego, występującego w wielu wersjach, został ujednolicony, utrzymano dotychczasowe poglądy na temat grzechu pierworodnego i sakramentówsakramentsakramentów, m.in. nierozerwalność małżeństwa. Podejmowanie decyzji w wielu sprawach sobór trydencki pozostawił papieżowi, dlatego też biskupi Rzymu dosyć szybko po zakończeniu obrad ogłosili szereg ważnych dokumentów. Główne dogmatydogmatdogmaty streszczono w Trydenckim wyznaniu wiary. Na codzienne życie wiernych duży wpływ miały: reforma mszy świętej, unifikująca liturgię w całym Kościele katolickim, oraz wprowadzenie nowego katechizmukatechizmkatechizmubrewiarzabrewiarzbrewiarza.

Sobór Trydencki: Dekret o Najświętszym Sakramencie Eucharystii - przeistoczenie (sesja 13 - za papieża Juliusza III, 11 X 1551)

Ponieważ Chrystus, nasz Odkupiciel, powiedział, że prawdziwie ciałem Jego było to, co podawał pod postacią chleba, w Kościele Bożym zawsze istniało przekonanie, które święty sobór wyraża dzisiaj na nowo, że przez konsekrację chleba i wina dokonuje się przemiana całej substancji chleba w substancję Ciała Chrystusa, naszego Pana, i całej substancji wina w substancję Jego Krwi. Święty Kościół katolicki słusznie i właściwie nazwał tę przemianę przeistoczeniem [transsubstantiatio].

t Źródło: Sobór Trydencki: Dekret o Najświętszym Sakramencie Eucharystii - przeistoczenie (sesja 13 - za papieża Juliusza III, 11 X 1551), Za: H. Olszar, Historia Kościoła powszechnego. Od nowożytności do współczesności. Materiały do ćwiczeń, Katowice 2015, str. 40.
Polecenie 1

Porównaj Dekret o Najświętszym Sakramencie Eucharystii z poglądami na temat Eucharystii Lutra i Kalwina (wykorzystaj dowolne źródła informacji).

Posoborowa rzeczywistość

Ostatecznie wszystkie dekrety zostały przez sobór przegłosowane 4 grudnia 1563 r. i w następnym roku zatwierdzone przez Piusa IV. Nie od razu jednak zaakceptowali je władcy poszczególnych państw katolickich. Bez zwłoki przyjęły je państwa włoskie i Portugalia, a władca Hiszpanii Filip II zrobił to z zastrzeżeniem, że ich realizacja nie może naruszać jego monarszych uprawnień. Cesarz Maksymilian II zgodził się na uznanie części dekretów trydenckich dotyczących wiary. W Polsce król Zygmunt August przyjął postanowienia soboru już w 1564 r., jednak w metropolii gnieźnieńskiej wystąpiły trudności z zatwierdzeniem uchwał soborowych - zaakceptowano je na synodzie dopiero w roku 1577. We Francji postanowienia soborowe spotkały się z silnym oporem hierarchów kościelnych – zakaz łączenia beneficjów uderzał w ich dochody. Nieufnie traktowano też dekrety dotyczące wiary, bo ich przyjęcie zamykało drogę do porozumienia z hugenotami – francuskimi ewangelikami. Ostatecznie zaczęto je wprowadzać w życie dopiero w XVII w., i to tylko częściowo.

Reformy trydenckie szybko zaczęły przynosić pozytywne skutki. Obowiązek zakładania seminariówseminarium duchowneseminariów i nakaz systematycznego wizytowania parafii (rzetelnie wypełniany przez biskupów) przyczynił się do poprawy jakości kształcenia oraz wzrostu dyscypliny kleru, a to przekładało się na jakość życia religijnego wiernych. Nowe pokolenie dobrze przygotowanych proboszczów wychowywało swoich parafian w duchu pobożności, natomiast rozwijające się szkolnictwo parafialne i zakonne poszerzało grono ludzi wykształconych.

R1bWHf5yuvmJE1
Ceremonia ogłoszenia wyroków przez inkwizycję w Madrycie w 1680 r. w obecności króla Karola II na obrazie Francisca Rizi z 1683 r. Jakie wnioski o znaczeniu tej instytucji można wysnuć na podstawie obrazu?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Przeprowadzone reformy spowodowały, że Kościół katolicki wzmocnił się wewnętrznie i mógł przystąpić do bardziej skutecznej walki z reformacją. Dzięki temu udało się zahamować jej dalszy rozwój i znacznie osłabić jej wpływy w krajach katolickich. Nie udało się jednak odzyskać pełni wpływów w tych krajach, w których wcześniej wyznania zreformowane zyskały status religii panującej.

Słownik

brewiarz
brewiarz

(łac. brevis - krótki, zwięzły) urzędowa modlitwa, zbiór modlitw, które każdy kapłan katolicki musi odmawiać codziennie pod rygorem grzechu śmiertelnego

celibat
celibat

(łac. caelibatus - bezżeństwo) bezżenność praktykowana przez osoby duchowne, czasem przez świeckie, składające śluby czystości; w niektórych religiach, np. Kościele katolickim, celibat obowiązuje zakonników i osoby pełniące funkcje kapłańskie

dogmat
dogmat

prawda wiary, teza religijna, zdefiniowana na soborach lub przez papieży i podana urzędowo do wierzenia pod rygorem utraty zbawienia

doktryna religijna
doktryna religijna

(łac. doctrina) całokształt twierdzeń religijnych, które uznaje się w danej religii

ekskomunika
ekskomunika

(łac. excommunicare) najwyższa kara kościelna, polegająca na wykluczeniu z życia Kościoła

heretyk
heretyk

(łac. haeresis - herezja) wyznawca poglądów religijnych sprzecznych z dogmatami religii panującej

katechizm
katechizm

(łac. catechismus) skrótowe zestawienie doktryny chrześcijańskiej

nepotyzm
nepotyzm

(franc. népotisme; łac. nepos - bratanek, siostrzeniec) faworyzowanie członków rodziny przy obsadzaniu stanowisk i przydzielaniu godności

sakrament
sakrament

(p.łac. sacramentum) w chrześcijaństwie nazwa głównych rytualnych środków uzyskania łaski uświęcającej

seminarium duchowne
seminarium duchowne

(łac. seminarium) kościelny zakład dydaktyczny, kształcący duchownych

sobór powszechny
sobór powszechny

(ros. собор, sobor) zgromadzenie ogółu biskupów Kościoła katolickiego, obradujących nad sprawami całego Kościoła

Rota Rzymska
Rota Rzymska

oficjalnie Trybunał Roty Rzymskiej (łac. Tribunal Rotae Romanae)  obok Sygnatury Apostolskiej i Penitencjarii Apostolskiej jeden z trybunałów w Kurii Rzymskiej. Rota istnieje od 1331, a w obecnej formie od 1908, zgodnie z konstytucją papieża Piusa X Sapienti consilio.

Inkwizycja
Inkwizycja

(łac. Inquisitio – śledztwo, badanie) nazwa instytucji śledczo‑sądowniczej Kościoła katolickiego działającej od XIII do XIX wieku, utworzonej w celu wyszukiwania, nawracania i karania heretyków w oparciu o postanowienia ujęte w dokumentach soborowych, synodalnych oraz bullach papieskich.

Indeks ksiąg zakazanych
Indeks ksiąg zakazanych

(łac. Index librorum prohibitorum lub Index Expurgatorius) opracowywany i ogłaszany przez Kościół katolicki spis dzieł, których nie wolno było czytać, posiadać i rozpowszechniać bez zezwolenia władz kościelnych. W indeksie umieszczane były publikacje uznane za niezgodne z doktryną katolicką, wśród nich znalazły się też dzieła naukowe i filozoficzne, m.in. Galileusza, Immanuela Kanta, Kartezjusza, Keplera, Mikołaja Kopernika, Monteskiusza, Andrzeja Frycza Modrzewskiego czy Woltera.

Towarzystwo Jezusowe
Towarzystwo Jezusowe

(łac. Societas Iesu) inaczej jezuici - męski papieski zakon apostolski założony przez Ignacego Loyolę. Cechą charakterystyczną jego charyzmatu jest dyspozycyjność do służenia papieżowi we wszelkich możliwych dziedzinach, a zwłaszcza w zadaniach najtrudniejszych; w związku z tym nie ma ściśle ustalonego zakresu działania, gdyż wyznaczają go znaki czasu.

predestynacja
predestynacja

(łac. praedestinatio) doktryna teologiczna wyrażająca pogląd, że Bóg zaplanował wszystkie wydarzenia, włącznie z ostatecznym zbawieniem lub potępieniem duszy

synod
synod

(gr. synodeuein, syn‑hodos – odbywać razem drogę) w Kościele katolickim oznacza zjazd biskupów i duchownych jednej diecezji, metropolii czy całego kraju

Słowa kluczowe

sobór trydencki, Aleksander Farnese, Paweł III, Karol V, Święte Officjum, trybunał inkwizycyjny, inkwizycja, Indeks ksiąg zakazanych, Towarzystwo Jezusowe, jezuici, Ignacy Loyola, Pius IV, Filip II, Ferdynand I

Bibliografia

Wiek XVI‑XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S. B. Lenard, Warszawa 1999.

Ks. H. Olszar, Historia Kościoła powszechnego. Od nowożytności do współczesności. Materiały do ćwiczeń, Katowice 2015.

Historia powszechna XIV‑XV w. Wybór tekstów źródłowych, oprac. M. Małowist przy udziale B. Geremka i A. Wyrobisza, Warszawa 1954.