Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Arystoteles

Dokąd zmierza człowiek?

ArystotelesArystotelesArystoteles postrzegał człowieka jako istotę kierującą się celami, czyli zmierzającą w swoich działaniach do określonych osiągnięć. Spośród rozlicznych celów ludzkich dążeń jeden jest szczególny:

Arystoteles Etyka nikomachejska

Cel, którego pragniemy dla niego samego i ze względu na który pragniemy też wszystkich innych rzeczy (...) taki cel jest chyba dobrem samym przez się i dobrem najwyższym.

1 Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1956, s. 4.

Zdaniem filozofa łatwiej nam będzie do tego celu zmierzać, jeśli zbadamy, czym on dokładnie jest. Aby skutecznie zajmować się takimi kwestiami, trzeba osiągnąć dojrzałość, a więc być w momencie życia, w którym człowiek nie kieruje się namiętnościami, ale rozumnie kształtuje swe pragnienia, jak też rozumnie działa.

Co jest najwyższym dobrem?

Arystoteles postrzegał ludzkie życie jako coś, w czym zawsze zmierzamy do określonego celucele autotelicznecelu. Mogą to być cele autotelicznecele autoteliczneautoteliczne lub instrumentalnecele instrumentalneinstrumentalne. Celowość obecna jest we wszystkich ludzkich działaniach i sztukach, w których poszczególne i pomniejsze czynności są podejmowane ze względu na cel sam w sobie danej działalności bądź sztukisztukasztuki. Na przykład takimi celami ostatecznymi są: w medycynie – zdrowie; w sztuce dowodzenia – zwycięstwo; w budownictwie – dom. Ale czy owe cele ostateczne w określonych dziedzinach naszego życia dadzą się podporządkować jakiemuś innemu jeszcze celowi? Czy budując dom, budujemy go wyłącznie dla zbudowania domu? Czy podejmujemy się walki o zwycięstwo wyłącznie dla odniesienia zwycięstwa?

Pewne cele mogą mieć zarazem charakter autoteliczny, jak też instrumentalny (np. codzienne bieganie, które uprawia się zarówno dla zachowania zdrowia oraz właściwej sylwetki, jak też dla przyjemności płynącej z samego procesu biegania).

Arystoteles Etyka nikomachejska

Tak więc, jeśli jedna jedyna tylko rzecz, która jest czymś ostatecznym, to ona byłaby tym, czego szukamy, która jest najostateczniejsza (...). Bezwzględnie więc ostateczne jest to, do czego się dąży zawsze dla niego samego, a nigdy dla czegoś innego.

2 Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1956, s. 18.

Tym czymś jest – oczywiście – szczęście.

Niezależnie od wykształcenia ludzie uważają, że najważniejszym celem ludzkiego życia jest szczęście. Jednak bardzo zróżnicowane opinie dotyczą tego, czym owo szczęście ma być. Niekiedy nawet ta sama osoba w różnych momentach swojego życia inaczej definiuje pojęcie szczęścia. Warto – zdaniem Arystotelesa – poświęcić trochę wysiłku, aby jak najwłaściwiej odpowiedzieć na pytanie, czym ono jest. Uczeń Platona proponuje inną drogę dochodzenia do tej wiedzy niż jego nauczyciel: od tego, co znamy i wiemy, przechodźmy do tego, czego szukamy. Tym, co znane, są osoby, które znają i wcielają w swoje życie dobre zwyczaje. Ludzie – według Arystotelesa – dzielą się na trzy rodzaje ze względu na wybierany rodzaj życia i rozumienie szczęścia:

Arystoteles Etyka nikomachejska

Niewykształcony ogół i prostacy widzą je w rozkoszy; dlatego też zadowalają się życiem polegającym na używaniu (…) prócz wyżej wspomnianego życie poświęcone bądź działalności obywatelskiej, bądź teoretycznej kontemplacji.

3 Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Kraków 1956, s. 8.

W ocenie filozofa pierwszy sposób życia upodabnia nas do bydła; drugi – wyraża wyższą kulturę, cechuje ludzi poświęcających się działalności obywatelskiej, jednak pogoń za zaszczytami jest pogonią za dobrem, które zależy od dobrej lub złej woli innych osób. Najwyższy rodzaj dobra nie powinien zaś zależeć od zewnętrznych okoliczności i osób – tkwić raczej będzie w tym, kto je posiada, i jako takie będzie dobrem trwałym, które nie tak łatwo utracić z powodu działania osób postronnych. Możemy spodziewać się, że życiem, które Arystoteles uzna za zmierzające do osiągnięcia najwyższego dobra, będzie trzeci rodzaj: życie poświęcone teoretycznej kontemplacjiteoretyczna kontemplacjateoretycznej kontemplacji.

Jak zmierzać do szczęścia? Cnoty etyczne i cnoty dianoetycznecnoty dianoetycznedianoetyczne

1
1,1
Etyka nikomachejska

Celowość poszczególnych działań i aktywności ludzkich łączy się z tym, że każde działanie i sztuka oraz ten, kto je wykonuje, ma jakąś funkcję. Jak bowiem u fletnisty, rzeźbiarza i u każdego artysty i w ogóle u każdego, kto ma jakąś funkcję i jakąś właściwą sobie czynność, wartość jego i „dobroć” tkwi w spełnianiu owej funkcji, tak też zdaje się być i u człowieka, jeśli istnieje jakaś swoista jego funkcja.

4 Źródło: Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1956, s. 18.
Rf2QNERxy8krc1
Źródło: domena publiczna.

Arystoteles wyjątkowość gatunku ludzkiego postrzegał w posiadaniu pierwiastka rozumnego – życie oraz zmysłowe doznania dzielimy z innymi stworzeniami. Zatem w życiu rozumnym spełnia człowiek właściwą sobie funkcję. Arystoteles wyróżnił w duszy część nierozumną oraz część rozumną. W tej pierwszej z kolei wyróżnił duszę wegetatywną, którą człowiek dzieli z roślinami oraz zwierzętami, oraz część nierozumną, ale rozumnej części podlegającą – część, która jest zdolnością pożądania i wszelkiego w ogóle pragnienia.

1,1

Działanie poszczególnych części duszy zgodnie z własną naturą nazywał dzielnością, działaniem poprzez cnoty. Część nierozumna, ale podlegająca rozumowi realizowała się w cnotach etycznych, część rozumna w cnotach dianoetycznych. Cnota jest zaletą, która ma charakter trwałej dyspozycji, czyli nieustającej gotowości i zdolności duszy do właściwego działania. Może się zdarzyć, że dwie osoby zachowają się w ten sam sposób w pewnej sytuacji, ale jedna z nich będzie działała cnotliwie, bo w wyniku trwałej dyspozycji do czynienia dobra, a druga nie będzie działała cnotliwie, bo wyłącznie przez przypadek zachowała się tak, jak osoba cnotliwa. Trwałą dyspozycję dusza rozumna uzyskuje poprzez naukę, dusza podlegająca części rozumnej – poprzez przyzwyczajenie.

R1R0rF4MujW1i
Źródło: domena publiczna.

Cnoty nie są wrodzone.

Arystoteles Etyka nikomachejska

Dlatego trzeba czynności swe ukształtować w pewien sposób, jako że za rozmaitymi czynnościami idą rozmaite dyspozycje. Niemałą więc stanowi różnicę przyzwyczajenie się od wczesnej młodości do takiego lub innego sposobu postępowania, lecz zależy od tego bardzo wiele, a raczej wszystko.

5 Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1956, s. 45.

Osiągnięcie trwałej dyspozycji można poznać – wg Arystotelesa – po przyjemności, jakiej doświadczamy, działając właściwie. Działanie zgodne z poszczególnymi cnotami musi spełnić pewne warunki:

  1. osoba działająca działa świadomie;

  2. działa ponadto na podstawie postanowienia (i to postanowienia powziętego nie ze względu na coś innego);

  3. jej działanie jest skutkiem trwałego i niewzruszonego usposobienia.

1,1

Człowiek doświadcza namiętności: pożądania, strachu, odwagi, zawiści, radości itd. - trwała dyspozycja to nasz sposób traktowania owych namiętności; można mieć właściwe i niewłaściwe trwałe dyspozycje. Dzięki właściwej trwałej dyspozycji (cnocie) człowiek staje się dobry i należycie spełnia właściwe sobie, czyli człowiekowi, funkcje.

Arystoteles Etyka nikomachejska

Owóż dzielność etyczna dotyczy doznawania namiętności i postępowania, w których nadmiar jest błędem, niedostatek - przedmiotem nagany, środek zaś przedmiotem pochwał i czymś właściwym; jedno i drugie zaś jest związane nierozłącznie z dzielnością etyczną. Jest tedy dzielność etyczna pewnego rodzaju umiarem, skoro zmierza do środka jako do swego celu.

6 Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1956, s. 56.

Umiar ów oznacza, że doznajemy

Arystoteles Etyka nikomachejska

namiętności we właściwym czasie, z właściwych przyczyn, wobec właściwych osób, we właściwym celu i we właściwy sposób.

7 Źródło: Arystoteles, Etyka nikomachejska, tłum. D. Gromska, Warszawa 1956, s. 57.

Właściwą miarę w odniesieniu do namiętności wyznacza rozum, ale rozum, jaki posiada człowiek rozsądny. Bywają namiętności wobec których nie odnajdziemy środka, bo z istoty swej są niegodziwe – np. bezwstydność, zawiść czy tchórzostwo. W jaki sposób wyznaczać złoty środek? Arystoteles podaje następujące przykłady:

  • męstwo osiąga się pomiędzy bojaźliwością a zuchwałością;

  • umiarkowanie oznacza właściwą trwałą dyspozycję, która nie jest nadmiarem, czyli rozwiązłością, i nie jest niedostatkiem, czyli niewrażliwością na przyjemności;

  • z kolei szczodrość unika zarówno rozrzutności, jak też chciwości.

Złoty środek nie oznacza średniej arytmetycznej: pewne zalety bliżej są nadmiaru niż niedostatku (np. męstwu bliżej do zuchwałości niż tchórzostwa), inne raczej bliżej niedostatku (np. umiarkowaniu bliżej do niewrażliwości na przyjemność niż do rozwiązłości). Dodatkowo – ludzie mają różne charaktery i poszczególne osoby mogą być bliżej pewnych wad i tym samym poszukiwać środka poprzez kierowanie się w przeciwnym kierunku (np. osoba nieśmiała ku kpiarstwu).

Głośność lektora
Głośność muzyki

Życie szczęśliwe to życie zgodne z dzielnością duszy. Zatem do życia szczęśliwego potrzebujemy – zdaniem Arystotelesa – dzielności etycznej, bo jest to doskonałość naszej pożądliwej części duszy. Z kolei źródłem jeszcze większego szczęścia jest osiągnięcie dzielności także przez część rozumną duszy – czyli życie poświęcone kontemplacji teoretycznej. Wszelako życie zgodne z dzielnością etyczną jest już pewną formą szczęścia, a bez niego niemożliwa jest forma najwyższa szczęścia. I choć obie formy życia szczęśliwego oparte są na wewnętrznych trwałych dyspozycjach charakteru danej osoby i w tym sensie gwarantują jej dużą niezależność w doświadczaniu najwyższego dobra, to jednak w dużej mierze możliwość osiągnięcia tej niezależności jest uwarunkowana czynnikami zewnętrznymi. O ileż prostsza droga do cnoty będzie we wspólnocie, w której obowiązują należyte prawa i obyczajność zgodna z rozumem; człowiek od narodzin uczony jest właściwego zachowania i poniekąd wydaje mu się ono naturalne i oczywiste, tym bardziej jeśli jego bezpośredni wychowawcy są ludźmi cnotliwymi. Trudniej z kolei będzie nabyć trwałej dyspozycji do czynienia dobra komuś, kto od dziecka był przyzwyczajony do działania bezrozumnego. Bezcenna jest rola wychowania i państwa – zdaniem Arystotelesa – w kształtowaniu właściwego charakteru człowieka.

teoretyczna kontemplacja

Słownik

cele autoteliczne
cele autoteliczne

(gr. autos - ten sam; telos - cel) cele autoteliczne są celami samymi w sobie, nie służą realizacji innych celów; realizacja tych celów jest dobrem samym w sobie; nie ocenia się ich, ponieważ są ona wartością z powodu swego istnienia, (np. słuchanie muzyki dla przyjemności słuchania muzyki)

cele instrumentalne
cele instrumentalne

cele instrumentalne stawiamy przed sobą, by zrealizować inne cele, (np. zakup odtwarzacza, który pozwoli nam słuchać muzyki)

cnota
cnota

(gr. areté, w filozofii rzymskiej virtus, na polski tłumaczona również jako „dzielność”) ukształtowana cecha charakteru, która jest wyrazem dojrzałości moralnej

cnoty dianoetyczne
cnoty dianoetyczne

(gr. dianoia – myślenie dyskursywne, rozum, wiedza; ethos – obyczaj) w filozofii Arystotelesa rodzaj intelektualnych i trwałych dyspozycji, do których należy mądrość teoretyczna, zdolność rozumienia i mądrość praktyczna

etyka cnoty
etyka cnoty

nurt etyczny, w którym moralne oceny ludzkich działań są ugruntowane w moralnej ocenie osoby, która dokonuje tych działań: dobrzy ludzie czynią dobro, źli ludzie czynią zło; jednym z pierwszych i najważniejszych w historii etyki filozofów reprezentujących ten nurt myśli etycznej był Arystoteles; współcześnie tradycję etyki cnoty odnowił A. MacIntyre

sztuka
sztuka

(gr. techne, łac. ars) w starożytności rozumiana była jako umiejętność celowego wytwarzania rzeczy (stanów rzeczy) zgodnie z określonymi prawidłami, jej sens był bliski znaczeniu polskiego słowa „rzemiosło”