Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

O autorze

RxPjiRalinHUO1
Jerzy Liebert w 1930 lub 1931 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Jerzy Liebert (1904–1931) – poeta dwudziestolecia międzywojennego. Urodził się w Częstochowie, kształcił m.in. w Warszawie i w Moskwie, gdzie przez kilka lat pracował ojciec poety. Wrócił do kraju w 1918 roku. Pierwsze próby poetyckie podjął w 1919 roku. Wszedł do kręgu satelitów Skamandrasatelici Skamandrasatelitów Skamandra: przyjaźnił się z Jarosławem i Anną Iwaszkiewiczami, od 1922 roku publikował wiersze w miesięczniku „Skamander”. Związki ze skamandrytami widoczne były w tematyce i poetyce wierszy Lieberta dzięki wykorzystaniu klasycznych form poetyckich, dialogowi z tradycją literacką i włączaniu do utworów motywów witalistycznych i sensualistycznych.

Przełomowy okazał się dla poety rok 1925. Podjął wówczas studia polonistyczne na Uniwersytecie Warszawskim (szybko zarzucone z powodu kłopotów zdrowotnych i finansowych) i wydał pierwszy tom poezji Druga ojczyzna. W poezji tego okresu widoczny jest zwrot poety ku tematyce religijnej, dyskutowanej również w obszernej korespondencji z przyjaciółką, Bronisławą (Agnieszką) Wajngold. Drugim problemem rozważanym przez poetę była kruchość i skończoność ludzkiej egzystencji. Ten ostatni temat miał swoje źródło w osobistym doświadczeniu Lieberta, który przez wiele lat ciężko chorował i zmarł młodo na gruźlicę.

RAc0cnURbr3i81
Willa Aida w Stawisku – posiadłość Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Podkowie Leśnej pod Warszawą; ważne centrum życia literackiego w XX-leciu międzywojennym. Jerzy Liebert blisko przyjaźnił się i korespondował z Iwaszkiewiczami.
Źródło: Magalia, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Jerzego Lieberta koncepcja poezji

R1NVIWMaQv9861
Rękopis wiersza Veni Sancte Spiritus Jerzego Lieberta.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

W opracowaniach historycznoliterackich Jerzy Liebert przedstawiany jest przede wszystkim jako poeta religijny – i rzeczywiście najważniejsze miejsce w jego twórczości zajmuje tematyka wiary w Boga i egzystencji człowieka wierzącego, jego zmagań ze złem, z kruchością i przemijalnością istnienia, godzeniem się na śmiertelność (wątek ten pozostawał w ścisłym związku z osobistym doświadczeniem choroby poety). Artystycznych sposobów wyrazu tej problematyki Liebert poszukiwał w tradycji literackiej. Podobnie jak skamandryci odwoływał się do dorobku literackiego przeszłości – w sposób szczególny do renesansu i romantyzmu. Istotne miejsce wśród autorytetów literackich Lieberta zajmował Cyprian Norwid, od którego autor tomu Druga ojczyzna zaczerpnął koncepcję poezji jako pracy nadawania rzeczom odpowiednich nazw, traktowanej jako odpowiedzialne zadanie moralne. Poeta – twierdził w duchu norwidowskim Liebert – powinien nie ustawać w wysiłku przybliżania siebie i czytelnika do istoty Piękna, osiągalnej dzięki słowom mającym etyczny walor prawdziwości.

Liebert – poeta aluzji literackiej

R1RENiF3Ezhfg1
Okładka debiutanckiego tomu poezji Jerzego LiebertaDruga ojczyzna z 1925 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ze względu na silne związki łączące twórczość Lieberta z dorobkiem artystycznym przeszłości można go nazywać poetą aluzji literackiej. Aluzja literacka to:

Teresa Kostkiewiczowa, Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński Słownik terminów literackich

[...] pojawiające się w utworze świadome, znaczące nawiązanie do innego dzieła literackiego, apelujące do wiedzy i dociekliwości odbiorcy, który winien owo nawiązanie dostrzec i właściwie zinterpretować. Aluzja literacka jest często zabiegiem służącym przekazywaniu podstawowej intencji utworu, która zostaje uchwycona dopiero w rezultacie jego usytuowania w kontekście dzieła przywoływanego.

C1 Źródło: Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 1989, s. 26: Aluzja literacka.

Rozumiana w taki sposób aluzja może być manifestowana w tekście literackim na różne sposoby, m.in. jako odwołanie:

  • do tytułu innego dzieła,

  • do sytuacji przedstawionej w innym dziele,

  • do całokształtu utworu (jego przesłania),

  • do elementu świata przedstawionego,

  • stylistyczno‑frazeologiczne (np. cytat, kryptocytatkryptocytatkryptocytat),

  • wersyfikacyjne (naśladowanie sposobu wierszowania charakterystycznego dla innego twórcy lub konkretnego dzieła).

Różne sposoby realizacji aluzji literackiej uwidoczniały się już we wczesnych utworach Lieberta, nawiązujących m.in. do młodzieńczych, filomacko‑filareckich wierszy Adama Mickiewicza. W wierszu Hej, młodzieży Liebert zastosował aluzję do Pieśni filaretów, pisząc:

Jerzy Liebert Hej, młodzieży

Hej, młodzieży – w górę czoła,
Śmielszy, śmielszy krok…
Idźmy żwawiej, bo już woła
Nas wschodzący rok.
Dawne gniewy trza porzucić – 
Wchodzisz w nowy świat,
Więc miast zwodzić się i kłócić – 
Kochaj jako brat.

C2 Źródło: Jerzy Liebert, Hej, młodzieży, [w:] Pisma zebrane. Poezja – proza, t. 1, oprac. S. Frankiewicz, Warszawa 1976, s. 314.

Na wzorcach utrwalonych w tradycji literackiej budował również Liebert swoją refleksję religijną i egzystencjalną. Bliska mu była znana w literaturze polskiej choćby z sonetów Mikołaja Sępa Szarzyńskiego barokowa wizja chrześcijaństwa heroicznego. Człowiek to jednostka słaba, uwikłana w dramatyczny konflikt wartości doczesnych i wiecznych, poszukująca ratunku w Bogu. Zdaniem Stefanii Skwarczyńskiej Liebert realizował barokowy koncept homo militanshomo militanshomo militans:

Stefania Skwarczyńska Rzecz o Jerzym Liebercie

Walka Lieberta toczy się w nim samym. Jest to walka z Bogiem o Boga w sobie […], walka o Łaskę, o jej funkcję w trudnym życiu człowieka. Jest jakiś nieprawdopodobny dynamizm w treści jego przeżyć religijnych. […] Kontakty z Bogiem to nie tkliwe ukołysanie duszy pociechą i nasyceniem. Poeta bije się z sobą na białą broń, łamie się w zgiełku bitew, tratuje sam siebie. Jego stosunek do Boga […] układa się po linii gwałtownej walki.

C4 Źródło: Stefania Skwarczyńska, Rzecz o Jerzym Liebercie, „Tygodnik Powszechny” 1947, nr 8.

Ten dramatyczny wymiar wiary religijnej równoważyła obecność w poezji Lieberta wątków franciszkańskich: postawy radości i wdzięczności Bogu za piękno stworzenia i opiekę nad człowiekiem.

Obfitość odwołań do tradycji literackiej i częste sięganie po aluzję nie czyniły z Lieberta epigona dawnych epok literackich. Jak zauważył Wojciech Kudyba:

Wojciech Kudyba Jerzy Liebert. Od Skamandra do poezji religijnej

[Liebert to] poeta, który głęboko pisze sobą, pisze własnym doświadczeniem i poszukuje dla niego własnego, oryginalnego wyrazu. Tym, co decyduje o randze jego poezji, jest to, że nie ufa on konwencjom, które zacierają autentyczność przeżycia. Był więc z jednej strony mistrzem wiernym tradycji wiersza polskiego, ale z drugiej poszukującym całkowicie własnego wyrazu.

C5 Źródło: Wojciech Kudyba, Jerzy Liebert. Od Skamandra do poezji religijnej, audycja „Strefa literatury”, prow. D. Gacek, Program II Polskiego Radia, 17 marca 2019 r.

Słownik

homo militans
homo militans

(łac. człowiek walczący) topos literacki obrazujący człowieka jako istotę walczącą – z przeciwnikiem zewnętrznym (np. rycerz, żołnierz) lub ze słabościami wewnętrznymi

kryptocytat
kryptocytat

(gr. kryptós – ukryty; krypto- to pierwszy człon wyrazów złożonych wskazujący na ich związek z tym, co niewidoczne, albo na posiadanie ukrytych cech lub niejawny charakter czegoś) – cudze słowa ukryte w przetworzonej formie w utworze innego autora

liryka roli
liryka roli

odmiana liryki bezpośredniej, w której podmiotem lirycznym jest postać historyczna lub postać fikcyjna

satelici Skamandra
satelici Skamandra

grupa poetów powiązanych z członkami ugrupowania Skamander (tzw. wielką piątką) więzami towarzyskimi i pozostająca pod ich wpływem artystycznym; do satelitów Skamandra zalicza się m.in. Marię Pawlikowską‑Jasnorzewską, Kazimierę Iłłakowiczównę, Stanisława Balińskiego, Jerzego Lieberta