Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Pitagoras i pitagorejczycypitagoreizmpitagorejczycy

Pitagoras jest jedną z najbardziej obrosłych w mity i wzajemnie sprzeczne opowieści postacią filozoficzną. Spośród historycznie wiarygodnych informacji o nim można przywołać następujące: pochodził z wyspy Samos, żył w VI w. p.n.e.

Z powodu podobieństw treści zawartych w naukach Pitagorasa z treściami religii i filozofii Wschodu w literaturze powstało wiele opowieści o zamiłowaniu filozofa do podróży, ale jedyny potwierdzony fakt dotyczy jego przybycia do kolonii greckich w południowej Italii, gdzie przyjęto go z ogromnym entuzjazmem, gdyż już wtedy towarzyszyła mu legenda o boskim pochodzeniu i nadludzkiej mądrości.

W Krotonie założył szkołę o charakterze religijno‑kultowym, badawczo‑naukowym i politycznym. Pitagoras pragnął miejsca, gdzie przestrzeganie zasad kultu orfickiegoorfizmkultu orfickiego, nauk moralnych oraz praca nad własnymi nawykami będą podstawą wychowywania ludzi do życia w moralności i kształtowania społecznego ładu.

Warunki życia i pracy we wspólnocie były określone przez szereg szczegółowych reguł, a także objęte tajemnicą – nie każda wypowiedź Pitagorasa była przeznaczona dla wszystkich. Możliwość dołączenia do szkoły była uwarunkowana przejściem skomplikowanych procedur egzaminacyjnych, które sprawdzały sposób poruszania się, charakter, usposobienie, talenty... Przyjęcie do grona uczniów Pitagorasa rozpoczynało trzyletni okres próbny, którego pozytywne zaliczenie oznaczało przystąpienie do pięcioletniego okresu milczenia. Dopiero sprostanie wszystkim próbom kończyło się wtajemniczeniem i możliwością bezpośredniego kontaktu z Pitagorasem.

RUYsBJOUoPuL31
Jusepe de Ribera, Pitagoras, ok. 1630 r.
Pitagorejczycy żyjący we wspólnocie mistrza byli przekonani o jego nieomylności. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości odwoływano się do jego autorytetu – autos fe (on rzekł).
Źródło: domena publiczna.

Uczniowie Pitagorasa zajmowali się odrębnymi obszarami badań. W źródłach odnajdziemy wiele wzmianek na temat tego, jak byli podzieleni, i jak ich nazywano. Czcicielami określano tych, którzy uprawiali filozofię jako kontemplację i obserwację. Z kolei matematycy zajmowali się  matematyką i astronomią. Podział dotyczył także wtajemniczenia. Najbardziej elitarna część szkolnej społeczności żyła według ścisłych reguł i zasad. Badania prowadzono nad fizyką, czyli naturą rzeczywistości, oraz matematyką, także w odniesieniu do muzyki, która stanowiła jedną z najważniejszych dziedzin w pitagorejskiej filozofii, ściśle powiązaną z etyką oraz medycyną.

Pitagorejczycy byli również zaangażowani teoretycznie i praktycznie w politykę. Utożsamiano ich z ruchami arystokratycznymi, toteż po nasileniu ruchów demokratycznych zaczęli być prześladowani, ich siedziby palono, a ludzi mordowano i wypędzano. Sam Pitagoras opuścił Kroton i ostatnie lata życia spędził w Metaponcie. Działalność pierwszego związku pitagorejskiego zakończyła się w połowie V w. p. n. e., wtedy też zakończył się pierwszy etap kształtowania się pitagoreizmu.

Janina Gajda Pitagorejczycy

Dla filozofa z Samos, który chciał poprzez działalność związku-thiasosu dokonać reformy obyczajów i wprowadzić nowy model życia oparty na ładzie moralnym, umiarkowaniu, porządku, posłuszeństwie wobec prawa, wierności i lojalności wobec przyjaciół i współobywateli, przedkładaniu dóbr duchowych nad materialne, oparty na sprawiedliwości w pełnym tego słowa znaczeniu, nie wystarczało propagowanie orfickiejorfizmorfickiej teologii i dogmatyki. Musiał znaleźć on dla nowego modelu życia uzasadnienie w postaci ukazania jego pozaludzkich i pozaspołecznych wzorców. Związek pitagorejski, ukierunkowany już w swych poszukiwaniach przez filozofię Milezyjczyków, szukał ich i odnalazł je w strukturze wszechświata - kosmosuKosmoskosmosu. Dlatego pierwsi pitagorejczycy podjęli badania nad naturą rzeczywistości, nad prawami nią rządzącymi po to, by kosmiczne wzorce doskonałości i sprawiedliwości powielać w życiu i w działaniu nie tylko jednostek, lecz także, a raczej przede wszystkim państw. Wyniki badań filozoficznych uprawianych w związku pitagorejskim miały więc charakter normatywnynormatywnośćnormatywny.

Gajda2 Źródło: Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996, s. 76.

Kosmos

Milezyjczycy odkryli, że rzeczywistość to natura, czyli struktura uporządkowana i jednorodna, pomimo swej złożoności i zmienności. Uporządkowanie i jednorodność rzeczywistości jest wyznaczona przez zasadę, arché – początek, tworzywo i podstawowy składnik wszystkich bytów. Ruch zasady lub jej przemiany to źródła zmienności i złożoności świata w postaci dostępnej zmysłom. Świat podlega koniecznym i nieuchronnym prawom.

Milezyjczycy nie zajmowali się odrębnie człowiekiem i stworzonymi przezeń warunkami społecznymi. Człowiek – w ich ujęciach – przynależał do natury na równi z innymi bytami i podlegał tym samym prawom. Spostrzeżenia presokratyków nie stanowiły dla nich podstawy do orzekania o rzeczywistości społeczno‑politycznej. Pitagorejczycy także poszukiwali zasady - arché, ale takiej, która pomoże rozwiązywać ludzkie problemy w dobie kryzysu wartości, jaki niosły za sobą polityczne przewroty na ziemiach greckich w VI w. p.n.e. Zasady materialne nie dawały – w ich ocenie – takiej możliwości, więc poszukali zasady formalnej, która będzie miała zastosowania także do skomplikowanego świata ludzkiego.

Porfiriusz Żywot Pitagorasa

Często bowiem wypowiadał do wszystkich licznie zgromadzonych, czy też pojedynczych słuchaczy, następującą sentencję: „trzeba wypędzać wszelkimi sposobami, wypalać ogniem i wycinać żelazem z ciała chorobę, z duszy głupotę, z brzucha zbytek, z państwa bunt, z domu niezgodę, ze wszystkiego zaś nieumiarkowanie”. Jeśli zaś wierzyć starożytnym i godnym uwagi przekazicielom świadectw o Nim, Jego napomnień słuchały nawet nierozumne zwierzęta. Złapawszy bowiem, jak opowiadają, niedźwiedzicę daunijską, która wyrządzała wiele szkód mieszkańcom [okolicy], przetrzymał ją przez jakiś czas, a następnie nakarmiwszy plackiem i orzechami wypuścił, zakląwszy, by nie tykała więcej żadnej istoty żywej. Ta zaś poszła prostą drogą w góry i lasy i nie widziano nigdy, by zbliżyła się nawet do zwierzęcia.

Gajda Źródło: Porfiriusz, Żywot Pitagorasa, [w:] Anonim, Jamblich, Porfiriusz, Żywoty Pitagorasa, tłum. J. Gajda, Wrocław 1993, s. 11.

Według świadectwa Arystotelesa pitagorejczycy nie szukali, jak ich poprzednicy, zasady, którą da się rozpoznać na podstawie obserwacji. Poszukiwali arché poprzez badania matematyczne.

Janina Gajda Pitagorejczycy

Liczba jako zasada - arché jest zarówno początkiem wszystkich rzeczy, jak i czynnikiem wyznaczającym prawidłowość i doskonałość struktury kosmosu, zarówno jego całości, jak i wszystkich bytów na kosmos się składających.

Gajda2 Źródło: Janina Gajda, Pitagorejczycy, Warszawa 1996, s. 76.

Świat jest w istocie liczbą, poznajemy go nie poprzez badanie stosunków jakościowych, ale ilościowych. Taka perspektywa doprowadziła Pitagorasa do głoszenia stanowiska, że wszechświat jest kosmosem, bo jest uporządkowany i pełen harmonii.

Harmonia

Charakterystyczną dla siebie myśl, że świat jest zbudowany matematycznie, pitagorejczycy potwierdzali między innymi poprzez badania muzyczne. Odkryli, że struny dźwięczą harmonijnie lub dysharmonijnie w zależności od tego, jaka jest ich długość.

RDTS10bksI79c1
Pitagoras i Filolaos prowadzący badania z piszczałkami.
Grafika pochodzi z książki Teoria muzyki
z 1492 r., autorstwa Franchinusa Gaffuriusa (1451–1522).
Źródło: domena publiczna.
Władysław Tatarkiewicz Historia estetyki

Dźwięczą harmonijnie, jeśli długość ich odpowiada prostym stosunkom liczbowym. Przy stosunku 1 : 2 dają oktawę, 1 : 2 — kwintę, gdy zaś długość ich ma się do siebie jak 1:2,3:1,2, to powstaje akord CGc, który nazywali „harmonijnym”. Zagadkowe zjawisko harmonii tłumaczyli więc proporcją, miarą, liczbą: harmonia polega na matematycznym stosunku składników.

Tatarkiewicz Źródło: Władysław Tatarkiewicz, Historia estetyki, t. 1, Warszawa 1988, s. 88–89.

Harmonia stała się pojęciem filozoficznym, które opisywało charakter wszechświata i jego właściwość polegającą na tym, że rzeczy różnorodne i zmieszane ze sobą zestrajają się w uporządkowaną i proporcjonalną całość. Właśnie tak rozumiana harmonia wszechświata była źródłem poczucia zachwytu i afirmacjiafirmacjaafirmacji rzeczywistości, czyli doświadczenia piękna.

Harmonia – w świetle ustaleń pitagorejczyków – jest cechą rzeczywistości, relacji między rzeczami, które z wielu czynią zestrojone jedno, dzięki matematycznej proporcji. Doskonałość świata wyraża się w harmonijnej muzyce sfer, czyli doskonałych dźwiękach, które wytwarza ruch obecny we wszechświecie. Człowiek może i powinien od natury uczyć się harmonijnego działania. Tak rozumiane pojęcie harmonii wpłynęło na losy zarówno estetykiestetykaestetyki, jak i sztuki, prowadząc do wzorców odtwarzania prawidłowości właściwych naturze w wytworach człowieka.

Słownik

afirmacja
afirmacja

(łac. affirmatio – potwierdzenie, przyjęcie) uznanie czegoś za wartościowe

estetyka
estetyka

(gr. alfasigmathetaetatauiotakappaόςaisthetikos wrażliwy, czujący, związany z poczuciem percepcji) dziś pojęcie o szerokim znaczeniu, odnoszącym się do różnorodnych doświadczeń zmysłowych, zwłaszcza wizualnych; na gruncie filozofii zostało wprowadzone w XVIII w. przez Alexandra Gottlieba Baumgartena na oznaczenie wiedzy uzyskiwanej za pomocą zmysłów, by następnie objąć badania nad pięknem oraz sztuką

estetyzacja życia codziennego
estetyzacja życia codziennego

zjawisko rozpoznane przez współczesnych filozofów, związane z tendencją do nadawania rzeczywistości ładnego wyglądu, wyposażaniu rzeczywistości w estetyczne elementy, stylizacji miejsc, rzeczy, osób, przestrzeni; wśród rozmaitych konsekwencji takich procesów można wskazać dominację wartości estetycznych w życiu współczesnych ludzi, podporządkowywanie wartościom estetycznym innych rodzajów wartości, np. etycznych

kosmos
kosmos

pojęcie używane przez Homera w znaczeniu stroju, ubioru, następnie stosowane dla określenia ścisłego porządku, np. szyku wojskowego, później stosowane także do oznaczania porządku prawnego i społecznego państwa; po raz pierwszy w znaczeniu wszechświata pojawia się u Anaksymandra; nazywanie świata kosmosem zawiera w sobie założenie o jego fundamentalnym uporządkowaniu, prawidłowości i ładzie

normatywność
normatywność

cecha oznaczająca podleganie normie lub określanie normy; normatywność ściśle wiąże się z obecnością postulatów powinności, czyli realizacji obowiązku, np. prawnego, moralnego czy społecznego

orfizm
orfizm

obecny w VI w. p.n.e. w Grecji nurt religijny; nazwę wziął od mitycznego założyciela, Orfeusza; orficy wierzyli w grzech pierworodny, obciążający wszystkich ludzi za zbrodnię tytanów; odkupienie tego grzechu mogło się dokonać wyłącznie przez „czyste” życie, w którym rezygnowano z jedzenia mięsa, zabijania, przestrzegano określonych rytuałów, poddawano się ascezie i życie pośmiertne przedkładano nad doczesne

pitagoreizm
pitagoreizm

termin oznacza całokształt nauk i koncepcji o charakterze religijnym, światopoglądowym, etycznym, politycznym oraz estetycznym, którym w tradycji starożytnej przypisuje się pochodzenie od Pitagorasa (VI i V w. p.n.e.) oraz nurt filozoficzny tworzony przez szkołę pitagorejską od ostatniego ćwierćwiecza VI w. p.n.e. do końca IV w. p.n.e.

Porfiriusz (309‑232 r. p.n.e.)
Porfiriusz (309‑232 r. p.n.e.)

uczeń i biograf Plotyna, autor Żywota PitagorasaZbioru dogmatów pitagorejskich, wielkiego dzieła, dzięki któremu zachowały się fragmenty wielu pism filozoficznych i historycznych