Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RO5LGLQQ9ecQX
Obraz przedstawia antyczną scenę rodzajową. Na wzgórzu zgromadzona jest grupa osób. Uwagę zwraca jeden z będących tu mężczyzn. Mężczyzna stoi, jest odwrócony bokiem do widza. Stoi z wyciągniętą ku górze prawą ręką. Inni mężczyźni, będący w jego pobliżu klęczą, leżą, wznoszą ręce. Wyglądają jakby się modlili. Nieopodal nich stroi grupa modlących się ludzi w białych szatach. Niektórzy z nich mają w rękach instrumenty.

Jak brać miarę z natury, by nadać miarę ludzkim sprawom? Pitagorejczycy

Fiodor Bronnikow, Pitagorejczycy oddający cześć wschodzącemu Słońcu, 1869
Źródło: domena publiczna.

Żyjemy w świecie, w którym piękno jest jedną z najważniejszych kategorii. Z jednej strony zbieramy i chronimy w muzeach przed upływem czasu rzeczy, które uznajemy za piękne. Z drugiej im mamy wyższy status ekonomiczny, tym więcej pieniędzy jesteśmy gotowi wydać na to, by sprzęty były nie tylko wygodne i funkcjonalne, ale również piękne. Z kolei powszechna estetyzacja życia codziennegoestetyzacja życia codziennego sprawia, że nierzadko pozostajemy pod bardzo dużą presją, by nasze ciała osiągnęły maksimum piękna, jakie jesteśmy w stanie z nich wydobyć. Niekiedy ta presja jest tak duża, a kanony piękna arbitralne i odległe od naszych indywidualnych możliwości, że odmawiamy sobie, z powodu własnego ciała, wszelkiej wartości.

estetyzacja życia codziennego

Niestety perswazyjny charakter przekazów kulturowych – nakazujących bycie pięknymi – wcale nie musi rodzić się ze źródłowego poczucia zachwytu, jakie piękno budzi w człowieku. Łatwo to spostrzec, gdy prześledzimy zróżnicowane kanony piękna ze względu na czasy i miejsca, w których obowiązywały. Niełatwo to zrozumieć i wewnętrznie zaakceptować właśnie ze względu na ich perswazyjny charakter. Perswazja jest wyrazem władzy: albo próbą jej uzyskania, albo formą jej podtrzymywania. W przypadku sfery przeżyć estetycznych jest siłą pozwalającą zniewalać ciała, a poprzez ciała również dusze (determinować przeżycia psychiczne).

Dziś nasze przekonania i potrzeby estetyczne napędzają przemysł kosmetyczny, medyczny, odzieżowy... Nie możemy poczuć się zbyt pięknymi, bo nie będziemy potrzebować kolejnych rzeczy do uzyskania lub podtrzymania piękna.

A czym w ogóle jest piękno? Może bogatsza refleksja o pięknie pozwoliłaby nam na częstsze dostrzeganie go tam, gdzie już jest, i cieszenie się nim, a osłabiła imperatyw poszukiwania możliwości realizacji piękna, którego nie ma. Sprawdź, czy pitagorejczycy mogą być twoimi nauczycielami w sztuce afirmacji.

Twoje cele
  • Poznasz podstawowe informacje o Pitagorasie i założonej przez niego wspólnocie filozoficznej.

  • Poznasz pitagorejską koncepcję zasady-arché.

  • Poznasz kosmologiczne przekonania pitagorejczyków wyrażone w pojęciu harmonii.

  • Dowiesz się, jakie znaczenie wychowawcze pitagorejczycy przypisywali muzyce, tańcowi i śpiewowi.

  • Na podstawie samodzielnie zdobytych informacji zanalizujesz wychowawczy potencjał wybranych tańców.

  • Poznasz wpływ koncepcji kosmologicznych pitagorejczyków na estetykę i sztukę.

  • Zastanowisz się nad skutkami powszechności estetyzacji w życiu codziennym.

  • Poznasz przykład sztuki ściśle opartej na geometrii.

  • Dokonasz lektury wybranych tekstów filozoficznych związanych z pitagoreizmem.