Ukrywanie formuł Jeśli obawiamy się, że inne osoby korzystające z naszych arkuszy mogą przez przypadek zniszczyć utworzone przez nas formuły, możemy je ukryć. Aby to zrobić:
Zaznacz komórkę, w której znajduje się formuła.
Kliknij na zaznaczenie prawym przyciskiem myszy. Wybierz opcję Formatuj komórki
. Przejdź do zakładki Ochrona
i zaznacz opcję Ukryj
. Jeśli wrócisz teraz do arkusza, zobaczysz, że formuła jest nadal widoczna. Aby opcja Ukryj
zadziałała, trzeba dodatkowo włączyć ochronę arkusza, czyli wybrać Recenzja/Chroń arkusz
. W oknie Chroń arkusz
koniecznie zaznacz opcję Zawartość
. Możesz wpisać hasło, które dodatkowo zabezpieczy arkusz przed niepowołanym dostępem. Teraz formuła w zaznaczonej komórce jest ukryta.
RDvKIYppE6QsV Nagranie filmowe dotyczące ukrywania formuł.
Nagranie filmowe dotyczące ukrywania formuł.
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Film dostępny pod adresem /preview/resource/RDvKIYppE6QsV
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie filmowe dotyczące ukrywania formuł.
Pobierz przykładowe dane:
R12Mlh8ZhSipr
Plik XLSX o rozmiarze 9.47 KB w języku polskim
Polecenie 1
Twoja ciocia poprosiła cię o pomoc w sporządzeniu miesięcznego raportu zysków ze sprzedaży w sklepie odzieżowym. Stwórz szablon, który ciocia mogłaby uzupełniać. Uwzględnij w nim miejsce na zapis zysków i wydatków poniesionych w danym dniu miesiąca. Stwórz formuły, które będą obliczały łączną sumę wydatków, zysków oraz kwotę jaką sklep zarobił w danym miesiącu. Ukryj formuły, aby nie mogła nic w nich zmieniać.
Pokaż rozwiązanie Przykładowe rozwiązanie zadania:
RM3Ax7HVPsnL1 Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel . W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień miesiąca, w komórce B1 Zyski, w komórce C1 Wydatki. Dodatkowo zaprezentowano sposób obliczania sumy zysków, sumy wydatków oraz kwoty, jaką sklep zarobił/stracił w danym miesiącu. Formułę obliczania zysków należy wpisać w komórce F2. Brzmi ona następująco: =SUMA(B2:B31). Formułę obliczania wydatków należy wpisać w komórce G2. Brzmi ona następująco: =SUMA(C2:C31). Formułę obliczania kwoty, jaką sklep zarobił/stracił w danym miesiącu należy wpisać w komórce H2. Brzmi ona następująco: =F2-G2.
R8isOv7kOtZ0z Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel . W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień miesiąca, w komórce B1 Zyski, w komórce C1 Wydatki. W kolumnie A w komórkach od A2 do A12 wpisano liczby kolejnych dni miesiąca. Komórkę E2 zatytułowano Suma. Komórkę F1 zatytułowano Zyski, w komórce F2 wpisano wartość 0. Komórkę G1 zatytułowano Wydatki, w komórce G2 wpisano wartość 0. Komórkę H1 zatytułowano Kwota, jaką sklep zarobił/stracił w danym miesiącu, w komórce H2 wpisano wartość 0. Na arkuszu wyświetla się okienko z informacją: Komórka lub wykres, które próbujesz zmienić, są w arkuszu chronionym. Aby wprowadzić zmianę, wyłącz ochronę arkusza. Może zostać wyświetlona prośba o wprowadzenie hasła. Pod zdaniem znajduje się przycisk OK.
Polecenie 2
Zmodyfikuj arkusz z poprzedniego zadania. Stwórz formułę, która sprawdzałaby czy w danym dniu bilans zysków i strat był ujemny oraz wypisz, jaką największą kwotę pieniędzy udało się zarobić i w jakim to było dniu. Ukryj formuły, aby nikt nie mógł ich zmienić.
Pokaż rozwiązanie Przykładowe rozwiązanie zadania:
RB2KZEaaMqEbG Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel . W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień miesiąca, w komórce B1 Zyski, w komórce C1 Wydatki, w komórce D1 Bilans, w komórce E1 Czy bilans ujemny?. W kolumnie A w komórkach od A2 do A10 wpisano liczby kolejnych dni miesiąca. Dodatkowo zaprezentowano sposób obliczania bilansu, w tym sprawdzenia, czy bilans jest ujemny, najwyższej zarobionej kwoty, zysków, wydatków oraz kwoty, jaką sklep zarobił/stracił w danym miesiącu. Formuły obliczania należy wpisać w odpowiednich komórkach. Formuły obliczania bilansu wpisano w komórkach od D2 do D10. Formuła w komórce D2 brzmi następująco: =B2-C2. Formuła w komórce D3 brzmi następująco: =B3-C3. Formuła w komórce D4 brzmi następująco: =B4-C4. Formuła w komórce D5 brzmi następująco: =B5-C5. Formuła w komórce D6 brzmi następująco: =B6-C6. Formuła w komórce D7 brzmi następująco: =B7-C7. Formuła w komórce D8 brzmi następująco: =B8-C8. Formuła w komórce D9 brzmi następująco: =B9-C9. Formuła w komórce D10 brzmi następująco: =B10-C10. Formuły obliczania bilansu ujemnego wpisano w komórkach od E2 do E10. Formuła w komórce E2 brzmi następująco: =JEŻELI(D2<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E3 brzmi następująco: =JEŻELI(D3<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E4 brzmi następująco: =JEŻELI(D4<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E5 brzmi następująco: =JEŻELI(D5<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E6 brzmi następująco: =JEŻELI(D6<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E7 brzmi następująco: =JEŻELI(D7<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E8 brzmi następująco: =JEŻELI(D8<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E9 brzmi następująco: =JEŻELI(D9<0;"Ujemny";""). Formuła w komórce E10 brzmi następująco: =JEŻELI(D10<0;"Ujemny";""). Formułę obliczania Najwyższej zarobionej kwoty wpisano w komórce G2. Brzmi ona następująco: =MAX(D2:D31). Formułę obliczania zysków wpisano w komórce I2. Brzmi ona następująco: =SUMA(B2:B31). Formułę obliczania wydatków należy wpisać w komórce J2. Brzmi ona następująco: =SUMA(C2:C31). Formułę obliczania kwoty, jaką sklep zarobił/stracił w danym miesiącu, należy wpisać w komórce K2. Brzmi ona następująco: =I2-J2.
RX36DnrEUatGP Na zrzucie ekranu widoczny jest fragment arkusza Excel . W kolumnie A i E wprowadzono dane dotyczące bilansu w kolejnych dniach miesiąca. W arkuszu kolejno dodano opisy: w komórce A1 Dzień miesiąca, w komórce B1 Zyski, w komórce C1 Wydatki, w komórce D1 Bilans, w komórce E1 Czy bilans ujemny?. W kolumnie A w komórkach od A2 do A13 wpisano liczby kolejnych dni miesiąca. W kolumnie D w komórkach od D2 do D13 wprowadzono wartości liczbowe. Dodatkowo komórkę G2 zatytułowano Najwyższa zarobiona kwota, w komórce G3 wpisano liczbę 0. Komórkę H2 zatytułowano Suma. Komórkę I1 zatytułowano Zyski, w komórce I2 wpisano liczbę 0. Komórkę J1 zatytułowano Wydatki, w komórce J2 wpisano liczbę 0. Komórkę K1 zatytułowano Kwota, jaką sklep zarobił/stracił w danym miesiącu, w komórce K2 wpisano liczbę 0.