Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi dotyczącymi różnych rodzajów projektów ustaw. Następnie przeanalizuj zasady, wg których można składać poszczególne projekty. Dodatkowo poszukaj informacji w dostępnych źródłach na temat obywatelskich projektów ustaw, które trafiły do sejmu. Czy zostały poddane pod głosowanie? Czy je uchwalono, czy też odrzucono? Opisz ścieżkę legislacyjną wybranego projektu.

R1PhiD679XT3s1
1. Po lewej stronie pismo z 1 sierpnia 2017 roku Prezydenta RP Andrzeja Dudy do marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o wsparciu kredytobiorców znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej. Projekt prezydencki Po prawej stronie tekst: Prawo inicjatywy ustawodawczej Prezydenta wynika z art. 118 Konstytucji. Problematyka przygotowania projektów ustaw wnoszonych przez Prezydenta Rzeczypospolitej nie została unormowana w przepisach rangi ustawowej. 2. Po lewej stronie: Wznowiono prace nad projektem ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Sejmowa Podkomisja nadzwyczajna kontynuuje prace nad senackim projektem ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności i przedstawiła sprawozdanie z pierwszego czytania tego projektu. Projekt ten był od lipca 2016 r. procedowany w Senacie, zaś w marcu 2018 r. trafił do Sejmu. Zakłada nałożenie na sprzedawców żywności o pow. sprzedaży powyżej 250 m. kw.: obowiązku zawarcia z organizacją pozarządową umowy dotyczącej nieodpłatnego przekazywania żywności na cele społeczne, opłaty za marnowanie żywności, oraz kar (przez wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej) w przypadku nie zawarcia takich umów (chyba, że sprzedawca wykaże, że nie miał możliwości jej zawarcia); wprowadzenia definicji legalnych: „marnowania żywności”, „żywności na cele społeczne”, „sprzedawcy żywności”. Źródło: Polska Izba Gospodarki Odpadami, pigo.pl, 24.03.2019. Projekt senacki Po prawej stronie tekst: Senat dokonuje inicjatywy ustawodawczej jako cała izba, jednak wcześniej izba wyższa podejmuje w tej sprawie wspólną decyzję. Tryb jej ustalenia uregulowany jest w regulaminie Senatu. Zgodnie z nim postępowanie w sprawie inicjatywy ustawodawczej podejmowane jest na wniosek komisji senackiej lub co najmniej 10 senatorów składany do Marszałka Senatu wraz z projektem ustawy i jego uzasadnieniem. Następnie Senat rozpatruje projekt w trzech czytaniach, po których następuje głosowanie uchwały w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej. 3. Po lewej stronie ustawa o zmianie ustawy o ochronie zwierząt i niektórych innych ustaw. W ustawie widoczne zapisy dotyczące zwierząt bezdomnych i zwierząt wykorzystywanych do celów specjalnych. Pod spodem: Ustawa o ochronie zwierząt w sejmie – nie będzie stanowiska rządu Krajowa Rada Izb Rolniczych oraz Federacja Związków Pracodawców-Dzierżawców i Właścicieli Rolnych w skierowanym do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Przewodniczącego Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi stanowisku wyraziły sprzeciw wobec poselskiego projektu ustawy z dnia 6 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz niektórych innych ustaw. Z odpowiedzi otrzymanej z Departamentu Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii MRiRW wynika, iż obecnie Rząd nie zajmuje się przygotowaniem projektu stanowiska do ww. projektu ustawy zakazującej m.in. chowu zwierząt futerkowych w Polsce oraz wprowadzającej ograniczenia uboju zwierząt według szczególnych metod wymaganych przez obrzędy religijne. Źródło: cenyrolnicze.pl, 11.12.2017 online, dostęp z dn. 3.11.2019. Projekt poselski Po prawej stronie tekst: Projekty poselskie mogą być wnoszone przez grupę co najmniej 15 posłów lub przez komisję sejmową. Tryb przygotowania projektów wnoszonych przez grupę posłów nie został określony w regulaminie Sejmu, natomiast komisja sejmowa podejmuje decyzję o podjęciu inicjatywy ustawodawczej w drodze uchwały. 4. Po lewej stronie pismo z 27 maja 2019 roku Mateusza Morawieckiego do marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego dotyczące projektu ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt rządowy Po prawej stronie tekst: Kluczową rolę w przygotowywaniu rządowych projektów ustaw odgrywa Rządowe Centrum Legislacyjne, którego zadaniem jest koordynacja działalności legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i innych organów administracji rządowej oraz opracowywanie projektów ustaw. Ważnymi elementami procesu przygotowania projektu ustawy przez Radę Ministrów są: – uzgodnienia – uzgodnienie treści projektu z członkami Rady Ministrów oraz Szefem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także organami lub podmiotami, których zakresu działania dotyczy projekt; – konsultacje publiczne – proces, w którym projekt dokumentu rządowego jest przedstawiany organizacjom społecznym, w tym organizacjom pracodawców i związkom zawodowym, w celu wyrażenia opinii i uwag o projekcie; – opiniowanie – przedstawienie opinii o projekcie dokumentu rządowego przez organy administracji rządowej lub inne organy i instytucje państwowe (nieuczestniczące w procesie uzgodnień), których zakresu działania dotyczy projekt. "Kumulacja jak w totolotku”: Inicjatywy obywatelskie w Sejmie. W najgorętszym okresie kampanii posłowie prawdopodobnie będą się musieli zmierzyć z trzema projektami obywatelskimi. Każdy dotyczy emocjonującego tematu. (…) Komitety zbierające podpisy pod projektami w ostatnich tygodniach zarejestrowały się u marszałka Sejmu Marka Kuchcińskiego. Jako pierwszy zrobił to 19 marca komitet inicjatywy „Świeckie państwo". Pod tą nazwą kryje się projekt ustawy o jawności przychodów Kościołów i związków wyznaniowych oraz o likwidacji ich przywilejów finansowych. (…) 18 kwietnia marszałek zarejestrował kolejny komitet inicjatywy obywatelskiej „Stop pedofilii". Projekt przewiduje wprowadzenie do kodeksu karnego zakazu pochwalania pedofilii oraz propagowania podejmowania przez małoletniego obcowania płciowego. Miałoby za to grozić do trzech lat więzienia. Pełnomocnik komitetu Mariusz Dzierżawski wyjaśnia, że celem jest m.in. przeciwdziałanie edukacji seksualnej wg standardów WHO. – Trwa ofensywa homolobby, którą chcemy powstrzymać, pokazując związane z nią zagrożenia – dodaje. (…) Jako ostatni 23 kwietnia zarejestrował się komitet „Uwolnijmy handel", którego celem jest wniesienie projektu uchylającego zakaz handlu w niedzielę. Za tą inicjatywą stoi Ryszard Petru, były szef Nowoczesnej, obecnie zaś lider partii Teraz!.(…) Źródło: „Rzeczpospolita”, rp.pl 5.05.2019 [online, dostęp z dn. 4.11.2019. Projekt obywatelski Po prawej stronie tekst: Przygotowywanie tzw. projektów obywatelskich reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1999 r. o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli. Prawo inicjatywy ludowej przysługuje grupie 100 tysięcy obywateli posiadających prawo wybierania do Sejmu. Aby z niej skorzystać, konieczne jest utworzenie komitetu inicjatywy ustawodawczej, liczącego co najmniej 15 osób, zebranie przez komitet przynajmniej tysiąc podpisów obywateli popierających projekt i zawiadomienie Marszałka Sejmu o utworzeniu komitetu. Marszałek Sejmu wydaje postanowienie o przyjęciu zawiadomienia. Od tego momentu komitet ma trzy miesiące na zebranie wymaganych podpisów i wniesienie projektu ustawy do laski marszałkowskiej. W przypadku obywatelskiego projektu ustawy nie ma zastosowania zasada dyskontynuacji – obywatelski projekt ustawy, w stosunku do którego postępowanie ustawodawcze nie zostało zakończone mimo upływu kadencji Sejmu, w której został wniesiony, jest rozpatrywany przez Sejm następnej kadencji bez potrzeby ponownego wniesienia projektu ustawy.
RBAfaapZT5viu1
Ścieżka legislacyjna obywatelskiego projektu ustawy o. (Uzupełnij). (Uzupełnij).