Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się ze schematem. W jaki sposób rozbudowa kolei w II RP wspierała rozwój polskiego przemysłu i eksportu?

W jaki sposób rozbudowa kolei w II RP wspierała rozwój polskiego przemysłu i eksportu?

Rc7Z4wrMAElF8
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 2

Które gałęzie przemysłu były charakterystyczne dla gospodarczej Polski B? Jaką rolę w tym symbolicznym podziale mógł pełnić COP?

Na podstawie informacji zdobytych w lekcji omów rolę COP.

R1K7YbKpmFWah
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
R1TxdZrFOXlRn1
Mapa przedstawia elementy gospodarki II Rzeczypospolitej.
1.COP. Centralny Okręg Przemysłowy znajdował się na styku czterech województw, obejmując wschodnią część województwa kieleckiego, południową - lubelskiego, wschodnią - krakowskiego i zachodnią - lwowskiego. Według planów miał stanowić ponad 15% powierzchni kraju zamieszkiwanej przez 18% ludności. W ramach COP-u powstały trzy regiony, w których skupiono różne gałęzie przemysłu: A: region surowcowy - kielecko-radomski, B: region aprowizacyjny - lubelski, C region przemysłu przetwórczego - sandomierski. Fragment przemówienia Eugeniusza Kwiatkowskiego przed komisją budżetową Sejmu, dotyczącego budowy COP, 5 lutego 1937 roku: „Pierwsze zręby rozbudowania przemysłu w tym okręgu – przemysłu związanego z celami obrony Państwa, z rozbudowaniem dróg komunikacyjnych, uregulowaniem rzek, z doprowadzeniem i rozprowadzeniem gazu ziemnego i energii elektrycznej, muszą pochłonąć sumę ok. zł 3 mld. Nie możemy jednak zaniedbać normalnego programu dróg komunikacyjnych, rozbudowy dróg wodnych, regulacji i melioracji, inwestycji rolniczych, rolniczo-przemysłowych, rozbudowy Gdyni i floty handlowej, akcji budowlanej, akcji wyposażenia miast, niezbędnych urządzeń w całej Polsce i na ziemiach wschodnich, co zaabsorbuje corocznie nie mniej niż zł 250 mln z funduszów publicznych. Pozostają jeszcze potrzeby specjalne: dotyczą one rozbudowy szkół i niektórych gmachów państwowych, potrzeb obronnych, ześrodkowanych w innych dzielnicach Państwa, a przede wszystkim wykończenia wielu prac, podjętych czasem w ostatnich latach bez należytego uzasadnienia, z punktu widzenia obecnych, nowych kryteriów, oraz potrzeby prac poszukiwawczych i badawczych – choćby w zakresie ustalenia naturalnych bogactw Polski na ziemiach wschodnich i wschodnio-południowych. [Źródło: Ku przebudowie gospodarczej. Wytyczne inwestycji państwowych, Warszawa 1937], Na zdjęciu Centralny Okręg Przemysłowy. Znajdował się on na styku czterech województw, obejmując wschodnią część województwa kieleckiego, południową - lubelskiego, wschodnią - krakowskiego i zachodnią - lwowskiego.
2. Gdynia. Trudno znaleźć lepszy przykład tak spektakularnego rozwoju jak Gdynia, która z wioski (1300 mieszkańców) stała się dużym miastem liczącym 130 tys. ludzie. Budowa portu w Gdyni dała jednak ogromne możliwości dla rozwoju gospodarczej całego kraju, między innymi dzięki wzrastającej wymianie handlowej. Niestety, port w Gdyni został doszczętnie zniszczony podczas II wojny światowej. Tak się uniósł z wód nagle nad torfowym moczarem port gdyński na kesonach: wychybany lewarem z bełtów poprzez chmur grzędy w kamieniste dworzysko sięgnął wieżyc rozpędem, wapnem zlepił sklepisko, a w nim ludzkie ramiona zwarł stalową obręczą i tak przęsła dokonał ku niebieskim przełęczom! (Janusz Stępowski) Dumą II Rzeczypospolitej była budowa dwóch statków transatlantyckich „Batorego” i „Piłsudskiego”. Zdjęcia ich wnętrz do dziś rozbudzają wyobraźnię o luksusowych podróżach za ocean. Na zdjęciu plaża Gdyni. Nie ma widocznych zabudowań portowych. Plaża jest dostępna dla trustów, wokół plaży znajdują się duże tereny zielone i zabudowania mieszkalne. Na zdjęciu wnętrze salony wypełnionego stolikami i krzesłami. Na pierwszym planie widoczna jest rzeźba kobiety trzymającej misę. Na zdjęciu ogromny okręt w stoczni. Na pierwszym planie widoczne są tory, po którym okręt zostanie sprowadzony do morza i zwodowany. Obok stoi budynek, który wydaje się niewielki przy wielkim okręcie. Wzdłuż torów spacerują ludzie. Na zdjęciu dwa okręty, jeden za drugim na wodzie. Stoją przy molo. W tle widoczne są hangary portowe.
3. Kolej. „Na każdej z trzech pozaborczych kolei inne były tory, sygnały, hamulce, parowozy, wagony, przepisy ruchu, taryfy, urządzenia. Nad tym całym bric à brac zniszczonym do niemożliwości ciążył obowiązek nic tylko transportów wojskowych i wyżywienia armii, ale również należało zaopatrzyć w produkty pierwszej potrzeby całe dzielnice, wyniszczone przez wojnę. Trzeba więc było wszystko niemal improwizować – od mostów do zwykłego klucza ślusarskiego i od dworca do budki zwrotniczego” – fragment reportażu Melchiora Wańkowicza. [Źródło: http://www.rp-gospodarna.pl/sztafeta.pdf] Na zdjęciu mapa Polski z oznaczoną siatką krzyżujących się dróg kolejowych. Na zdjęciu pociąg na torach. Pociąg stoi w polu, do wagonów wsiadają ludzie. Na zdjęciu pociąg z wydłużonym kadłubam. Jest on pokryty metalem i śrubami o dużej średnicy.
4. Przemysł naftowy. Najważniejszym miejscem w Polsce pod względem wydobycia ropy naftowej było zagłębie borysławsko-drohobyckie (tzw. „kresowe trójmiasto” – Drohobycz, Borysław, Truskawiec). W latach 20. Polska była trzecim krajem pod względem wydobycia ropy, w latach 30. wyprzedziły ją jeszcze Niemcy.opis alternatywny, 5. Polskie Linie Lotnicze LOT. W 1928 roku powstały pierwsze państwowe linie lotnicze LOT. Bardzo szybko zbudowano dla nich lotnisko Okęcie (obok Warszawy), z którego odlatywały samoloty zarówno do innych miast w Polsce, jak i do Europy oraz na Bliski Wschód. W 1936 roku PLL LOT obsłużyły już ponad 33 tys. pasażerów. Na zdjęciu widoczne są wysokie wieże i inne zabudowania kopalni ropy naftowej. W tle widoczne są góry. Na zdjęciu mężczyzna w roboczym stroju i czapce. Mocuje łańcuch o ogromnych ogniwach do maszyny. Jest cały brudny w czarne plamy. Na zdjęciu ludzie stojący na płycie lotniska. Część z nich wsiada do samolotu. Na zdjęciu rozrysowana siatka połączeń samolotów z Warszawy do innych miast. Na zdjęciu spis miast, do których lata się z lotniska wraz z cenami za bilet.
Mapa: gospodarka II Rzeczypospolitej
Źródło: Krystian Chariza i zespół, licencja: CC BY-SA 3.0.