Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1EvXyr9BYaxc1
Ćwiczenie 1
Podaj, od czego zależy kąt padania promieni słonecznych.
R1I4DLzxN0CJX1
Ćwiczenie 1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RyYJdZAQZwuA01
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj skutkom przyczyny, które je wywołują. spłaszczenie biegunowe planety Możliwe odpowiedzi: 1. ruch obiegowy Ziemi, 2. nachylenie osi ziemskiej, 3. ruch obrotowy Ziemi, 4. ruch obiegowy Księżyca zmiana pozycji Słońca na tle gwiazdozbiorów zodiaku Możliwe odpowiedzi: 1. ruch obiegowy Ziemi, 2. nachylenie osi ziemskiej, 3. ruch obrotowy Ziemi, 4. ruch obiegowy Księżyca zmiana kąta padania promieni słonecznych w ciągu roku Możliwe odpowiedzi: 1. ruch obiegowy Ziemi, 2. nachylenie osi ziemskiej, 3. ruch obrotowy Ziemi, 4. ruch obiegowy Księżyca zjawisko zaćmienia Księżyca i Słońca Możliwe odpowiedzi: 1. ruch obiegowy Ziemi, 2. nachylenie osi ziemskiej, 3. ruch obrotowy Ziemi, 4. ruch obiegowy Księżyca
RFwAEVSD3YSMX1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj podanym strefom klimatycznym odpowiadające im formacje roślinne. klimat umiarkowany ciepły morski Możliwe odpowiedzi: 1. step, 2. las liściasty, 3. las iglasty, 4. tundra klimat umiarkowany ciepły kontynentalny Możliwe odpowiedzi: 1. step, 2. las liściasty, 3. las iglasty, 4. tundra klimat umiarkowany chłodny Możliwe odpowiedzi: 1. step, 2. las liściasty, 3. las iglasty, 4. tundra klimat subpolarny Możliwe odpowiedzi: 1. step, 2. las liściasty, 3. las iglasty, 4. tundra
2
Ćwiczenie 4

Poniżej zamieszczono przekrój przez Górę Zamkową w Chęcinach. Na podstawie rysunku wskaż zależność pomiędzy ukształtowaniem terenu a odpornością skał.

Zapoznaj się z opisem przekroju przez Górę Zamkową w Chęcinach. Na podstawie opisu rysunku wskaż zależność pomiędzy ukształtowaniem terenu a odpornością skał.

RTs6UAGmRYLvn
Przekrój Góry Zamkowej w Chęcinach
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
RH8NDcqPYPaIW
Asymetria stoków Góry Zamkowej wskazuje, że najbardziej odporne na erozję są: Możliwe odpowiedzi: 1. Wapienie i wapienie z rogowcami, 2. Zlepieńce, 3. Piaskowce i mułowce, 4. Dolomity
R1YN7fRNyta1l2
Ćwiczenie 5
Opisz budowę granitu.
Granit
Źródło: Grafika – J.St. John, Granite 16, CC BY 2.0, https://creativecommons.org/licenses/by/2.0, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org, dostępny w internecie: By James St. John - Granite 16, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=84801737.
R11Ua3HtvAkZ42
Ćwiczenie 5
Podanym niżej definicjom przyporządkuj po jednym terminie. Połącz je. wywiewanie Możliwe odpowiedzi: 1. saltacja, 2. deflacja, 3. suspensja, 4. korazja niszczenie skał luźnym materiałem niesionym przez wiatr Możliwe odpowiedzi: 1. saltacja, 2. deflacja, 3. suspensja, 4. korazja przenoszenie najdrobniejszego materiału skalnego nad powierzchnią ziemi „w zawieszeniu” Możliwe odpowiedzi: 1. saltacja, 2. deflacja, 3. suspensja, 4. korazja ruch skokowy unoszonego przez wiatr i opadającego pod wpływem grawitacji średniej wielkości materiału skalnego Możliwe odpowiedzi: 1. saltacja, 2. deflacja, 3. suspensja, 4. korazja
21
Ćwiczenie 6

Opisz, jakie zależności muszą zachodzić w środowisku geograficznym, aby wystąpił cyklon.

RroQefQJEQdQx
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Ilustracja przedstawia maksymalny i minimalny zasięg lodu morskiego. Na podstawie zamieszczonej ilustracji oraz własnej wiedzy podaj przyczyny wyjaśniające:

Zapoznaj się z opisem ilustracji przedstawiającej maksymalny i minimalny zasięg lodu morskiego. Na podstawie opisu ilustracji oraz własnej wiedzy podaj przyczyny wyjaśniające:

a) Dlaczego maksymalny zasięg zjawisk lodowych przypada na Ocenie Arktycznym na kwiecień, a minimalny na sierpień?
b) Dlaczego u wybrzeży Ameryki Północnej zasięg pokrywy lodowej w kwietniu sięga dalej na południe niż u wybrzeży Europy?

R1PeK1guPWMDt
Minimalny i maksymalny zasięg zjawisk lodowych na półkuli północnej
Źródło: Atomicdryad, Own work, CC BY-SA 4.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/.
RroQefQJEQdQx
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Ilustracja przedstawia trasy przemieszczania się cyklonów tropikalnych w latach 1985–2005 wraz z informacją o częstotliwości ich występowania w ciągu roku. Wyjaśnij na podstawie poniższego zasobu zależność funkcjonalno‑czasową.

Zapoznaj się z opisem ilustracji przedstawiającej trasy przemieszczania się cyklonów tropikalnych w latach 1985–2005 wraz z informacją o częstotliwości ich występowania w ciągu roku. Wyjaśnij zależność funkcjonalno‑czasową.

R1CeAsgDb0Ypb
Występowanie cyklonów na świecie
Źródło: By Background image: NASAthis version: Nilfanion - Created using User:jdorje/Tracks by Nilfanion on 2006-08-05. Background image from File:Whole_world_-_land_and_oceans.jpg (NASA).Tracking data for storms within the Atlantic and Eastern Pacific basins is taken from the National Hurricane Center and the Central Pacific Hurricane Center's Northeast and North Central Pacific hurricane database, Public Domain, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1020577.
R1dgfwITzpM19
(Uzupełnij).