Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RjRgRCLR3G2oH11
Ćwiczenie 1
Oceń prawdziwość zdań. Elżbieta Biecka, bohaterka powieści Zofii Nałkowskiej Granica, to alter ego samej autorki. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nałkowska, kreując postać Elżbiety Bieckiej, starała się ukazać kobietę całkowicie zdeterminowaną przez rolę społeczną, która nie ma wpływu na swoje życie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Zofia Nałkowska pogłębia psychologię swojej bohaterki, aby ukazać czytelnikowi wpływ wychowania i domu rodzinnego na jej osobowość. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poprzez spotkanie Elżbiety z kochanką Zenona, Justyną Bogutówną, Nałkowska chce ukazać czytelnikowi szczególną niepewność uczuć oraz motywacji Elżbiety. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Wyjaśnij związek pomiędzy postacią Elżbiety Bieckiej a ewolucją sposobu kreowania bohaterek kobiecych w powieściach Zofii Nałkowskiej.

Zwróć uwagę na to, w jaki sposób Nałkowska widziała i chciała kreować rolę kobiety w młodości, a w jaki sposób jej pogląd na tę kwestię zmienił się z biegiem czasu.

RDrF10YfsDoKA
(Uzupełnij).
RDHnkUBen6bzF1
Ćwiczenie 3
Wskaż cechy charakteru Elżbiety Bieckiej. Możliwe odpowiedzi: 1. egocentryzm, 2. indywidualizm, 3. egotyzm, 4. melancholia, 5. marzycielstwo, 6. porywczość, 7. krytycyzm, 8. wrażliwość, 9. racjonalność, 10. bezwzględność, 11. uległość, 12. empatia, 13. dystans emocjonalny, 14. megalomania
11
Ćwiczenie 4
Zapoznaj się z dwoma fragmentami Granicy Zofii Nałkowskiej. Scharakteryzuj relacje Elżbiety z matką oraz ciotką, Cecylią Kolichowską. 
Zapoznaj się z dwoma fragmentami Granicy Zofii Nałkowskiej. Scharakteryzuj relacje Elżbiety z matką oraz ciotką, Cecylią Kolichowską. 
1
Zofia Nałkowska Granica

O dwunastej wybrała się do mieszkania matki. I tym razem był to hotel najlepszy w mieście, a w tym hotelu nie numer, tylko tak zwany apartament. [...] Idąc tu, Elżbieta ubrała się starannie, jednakże i tym razem nie była tak zupełnie pewna, czy wszystko jest w porządku. Jeszcze urosłaś - powiedziała pani Niewieska do córki. - Pokaż się - i obróciła nią, trzymając za obie ręce, w lewą i prawą stronę. [...] - Siadaj i mów. Cóż Cecylia, jak się miewa? A ty? Co robiłaś przez ten rok?
Patrzyła, a oczy jej roztargnione zesuwały się po córce bez uwagi. Elżbieta stała tępo, niepewnie się uśmiechając. I teraz, jak dawniej, uczuwała tę przegrodę - jakby nie tylko osobistą, ale wynikającą z odrębności sfery. Nie umiała nazwać tej różnicy, nie chciała na nią przystać.
Gdy obie usiadły dość oficjalnie przy owym stole z różami, matka uskarżała się na swe zdrowie, odcinając tym wszelką możliwość niewłaściwych zapytań czy pretensji. W tym samym sensie omawiała kłopoty finansowe swego męża, ministra. Wspomniała coś ogólnie o czasach, gdy to dochody się zmniejszają, a potrzeby rosną, a także o stosunkach, które się pogarszają, o jakichś zmianach, które mogą czy mają nastąpić. Słowa nie były ważne. Elżbieta nie spuszczała oczu z matki. Rozważała jej urok, usiłowała rozłożyć go na elementy. Mała główna o rysach delikatnych, uczesana płasko, w karby wyraźne, jaśniejsze dziś niż przed rokiem, jakby zrobione nie z włosów, tylko z jasnego szylkretu. Suknia czarna, gruby jedwab bez żadnej ozdoby, ale pełen dziwnych szwów i obrębów - na pewno model, którego głęboki mat, którego dziwność i jedyność opłaca się tysiącami franków.

cw3 Źródło: Zofia Nałkowska, Granica, Wrocław 2018, s. 202–203.
1
Zofia Nałkowska Granica

Elżbieta wchodziła do sypialni pani Kolichowskiej z miednicą pełną wody, z przewieszonym przez ramię włochatym ręcznikiem. Pękate mydło i gąbka, czerwona, podobna do miękkiej, porowatej cegły, były już za wczasu przygotowane obok na krześle. Za Elżbietą szła Ewcia z pustym wiadrem i wodą zapasową w dzbanku. Przybycie siostrzenicy nie sprawiło pani Kolichowskiej żadnej radości. Ale na widok Ewci pochmurniała wyraźnie. [...] Nie chciała, by obsługiwał ją ktoś inny prócz Elżbiety.
Elżbieta myła swoją ciotkę po kawałku, jak duży przedmiot. Pani Cecylia dała sobą powodować, przewracać się na boki, odkrywać i nakrywać - niechętna, nadąsana i bierna. Z przymkniętymi oczami znosiła wszystko i tylko nasłuchiwała ostrożnie, kiedy wewnątrz odezwie się ból. „Uważaj tutaj, uważaj” – niepokoiła się zawczasu. „Nic, nic, ja pamiętam” – mówiła prędko Elżbieta i łagodnie zmywała bolące kolano. [...] Elżbieta czesała teraz jej włosy. Nie były jeszcze całkiem siwe, ale wypadały tak gwałtownie, że z dawnego sporego warkocza został tylko długi, cienki kosmyk. Przez tłuste pasma, wygrabione grzebieniem, przeświecała łysa skóra. Nieraz sobie myślę, jak ty się nie brzydzisz, kiedy tak wszystko koło mnie robisz.
To, co uczuwała Elżbieta, nie było obrzydzeniem. Może jednak było czymś gorszym. Myślała zdziwiona, co właściwie robi się z ciałem starej kobiety, co ma wyrażać ten proces, czemu służy? [...]
A kto robił przy mnie wszystko, ile tylko razy byłam chora, od samego dzieciństwa - nie ty?
Gdy to powiedziała, jej głos zadrżał i zakołysał się od wzruszenia. Ta tkliwość nie należała jednak do chwili obecnej i nie dotyczyła tej chorej kobiety. Pochodziła z innych zasobów. Elżbieta mianowicie pomyślała o matce, która nie pielęgnowała jej nigdy w chorobie.

cw3b Źródło: Zofia Nałkowska, Granica, Wrocław 2018, s. 155–157.
R8qkmd2PYlDz6
Relacja z matką Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie winy, 2. poczucie obcości, 3. poczucie obowiązku, 4. zawoalowany lęk, 5. powierzchowność, 6. niechęć, 7. tęsknota, 8. brak zrozumienia, 9. żal, 10. strach przed podobnym losem, 11. niepewność, 12. przywiązanie, 13. samotność, 14. rozczarowanie, 15. dystans emocjonalny Relacja z ciotką Możliwe odpowiedzi: 1. poczucie winy, 2. poczucie obcości, 3. poczucie obowiązku, 4. zawoalowany lęk, 5. powierzchowność, 6. niechęć, 7. tęsknota, 8. brak zrozumienia, 9. żal, 10. strach przed podobnym losem, 11. niepewność, 12. przywiązanie, 13. samotność, 14. rozczarowanie, 15. dystans emocjonalny
21
Ćwiczenie 5

Wyjaśnij, w jaki sposób relacje z matką oraz ciotką, Cecylią Kolichowską, wpłynęły na psychikę Elżbiety oraz na jej stosunek do świata i ludzi.

RNWUVmwzlPFUk
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Napisz, w jaki sposób młodzieńcza miłość do rotmistrza Awaczewicza wpłynęła na sposób postrzegania miłości przez Elżbietę.

RWJ8uFUan3ZMw
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się poniższym obrazom. Wybierz ten, który według ciebie koresponduje z kreacją postaci Elżbiety Bieckiej. Uzasadnij swoją odpowiedź, formułując dwa argumenty.

Rq7H0xVC2gwbt
Tamara Łempicka, Autoportret w zielonym bugatti, 1925
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RCAXRjkYnGbCc
Gustav Klimt, Dama z mufką, 1916
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Rzs07ON2yRBel
Władysław Podkowiński, Szał uniesień, 1894
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1MVDGUJ6R0ML
Edward Hopper, Poranne słońce
Źródło: domena publiczna.
R9VCDRF5chf9R
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zastanów się, czy w powieści Nałkowskiej można wskazać sytuację, w której Elżbieta Biecka czuje się naprawdę szczęśliwa. Zapisz swoje spostrzeżenia na ten temat, biorąc pod uwagę sposób, w jaki bohaterka interpretuje otaczającą ją rzeczywistość.

R1b7XWvIHF9K6
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 9

Wskaż motywy działania Elżbiety Bieckiej we wskazanych sytuacjach, przyjmując perspektywę bohaterki. Dokonaj oceny ich słuszności z perspektywy współczesnego czytelnika.

Perspektywa bohaterki

Perspektywa czytelnika

organizacja aborcji Justyny Bogutówny

R1Jq1aFsNq9V6
(Uzupełnij).
RiLYAir4hBm7u
(Uzupełnij).

decyzja o ostatecznym przyjęciu oświadczyn Zenona

R1WS4P0QMpSZG
(Uzupełnij).
R1ce8QrEQA3C4
(Uzupełnij).

akceptacja kolejnych kłamstw i niemoralnych uczynków Zenona

R1R2VXNwszU1E
(Uzupełnij).
RxrzbS7paPmSz
(Uzupełnij).
Praca domowa

Zastanów się, czy Elżbietę Biecką można postrzegać w kategoriach bohaterki tragicznej. Rozważ, na ile jej los był zdeterminowany przez status społeczny i płeć, a na ile sama miała wpływ na swoje życie. Zapisz swoje spostrzeżenia w formie rozprawki.

R1PyjZxNd2TAL
(Uzupełnij).