Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Czy okres drgań wahadła matematycznego jest zależny od długości wahadła?

Wykonaj pomiary, dzięki którym zweryfikujesz wzór

(1)

opisujący czas T jednego drgania wahadła matematycznego w zależności od jego długości l. W powyższym wzorze stała g=9,81ms2 to wartość przyspieszenia ziemskiego.

Analiza wyników rzeczywistego doświadczenia

Zanim rozpoczniesz pracę w laboratorium wirtualnym, proponujemy Ci obejrzenie filmu nagranego podczas pomiarów w pracowni. Nauczyciel fizyki mierzy czas trwania jednego okresu drgań dla różnych długości wahadła. Pomiary są wykonywane przy pomocy specjalnie przygotowanego zestawu pomiarowego. Pozwala on regulować długość wahadła. Zawiera także odpowiednik fotokomórki, która reaguje na kolejne przejścia nici przez położenie równowagi. Pomiar jest automatyczne uruchamiany, a następnie zatrzymywany. Dzięki temu niepewność pomiaru okresu, , jest rzędu milisekundy i może być pominięta przy graficznej analizie wyników. Jak się przekonasz, w Wirtualnym laboratorium jest inaczej.

Zauważ, że nauczyciel podaje długość nici, , na której zawieszony jest ciężarek. Aby uzyskać długość wahadła , do należy dodać promień kulki, pełniącej rolę ciężarka. Średnica kulki została zmierzona suwmiarką poza kadrem. Uzyskano wynik , a rozdzielczość suwmiarki to .

R180JzskmhGhY
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.
1
Polecenie 1
  • Oglądając film, sporządź tabelkę wyników przeprowadzonych w nim pomiarów. Zaokrąglij odpowiednio wynik pomiaru średnicy kulki. Wyniki pomiaru okresu drgań zaokrąglij do czterech cyfr znaczących.

R1K7Mnglm3SXw
  • Uzasadnij, że dla uzyskania długości wahadła należy do dodać , a nie .

  • Przygotuj, na podstawie tabeli, wykres zależności okresu drgań od długości wahadła zgodny z wyrażeniem (1). Wykorzystaj do tego arkusz kalkulacyjny. Ustal dziedzinę długości od zera do co najmniej jednego metra. W ten sposób obejmiesz wszystkie pomiary z filmu.

  • Oglądając film, sporządź tabelkę wyników prowadzonych w nim pomiarów.

  • Wykorzystaj te pomiary i nanieś ich wyniki na przygotowany wykres.

  • Podaj argumenty przemawiające za tym, iż:
    a) okres drgań wahadła zależy od jego długości ;
    b) zależność jest rosnąca;
    c) wyniki pomiarów są zgodne z wyrażeniem (1).

uzupełnij treść
Polecenie 2

Skorzystaj z wirtualnego laboratorium, by sprawdzić, w jaki sposób czas trwania pojedynczego okresu wahadła matematycznego zależy od jego długości. Postępuj zgodnie z instrukcją dołączoną do laboratorium.

Zacznij od przeprowadzenia analizy graficznej, proponowanej Doświadczeniu 1. Następnie rozważ zwiększenie liczby pomiarów i przeprowadź analizę numeryczną wyników, opisaną w Doświadczeniu 2.

Doświadczenie 1

Graficzna analiza wyników

Problem badawczy

Celem eksperymentu jest zebranie danych i na ich podstawie graficzne zbadanie zależności kwadratu okresu drgań wahadła matematycznego od jego długości .

Hipoteza

Zależność ma postać funkcji liniowej.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie Wirtualnego laboratorium.

Ćwiczenie 1

Porównaj wyposażenie laboratorium wirtualnego z wyposażeniem stanowiska pomiarowego laboratorium pokazanego w filmie.

R194o38SksZ0R
Uzupełnij notatkę o podobieństwach i różnicach w wyposażeniu tych laboratoriów. 1. Kątomierz:
występuje w obu laboratoriach i ma jednakową rozdzielczość
nie występuje w laboratorium, a w laboratorium wirtualnym jest nieużywany
nie występuje w laboratorium wirtualnym, a w laboratorium jest nieużywany
nie występuje w żadnym z laboratoriów
.
2. Elektroniczny stoper ma rozdzielczość:
jednakową w obu laboratoriach
wyższą w laboratorium
wyższą w laboratorium wirtualnym.
3. Udział człowieka i jego wpływ na niepewność pomiaru (chodzi o tzw. czynnik ludzki)
a) w nastawieniu długości wahadła jest:
porównywalny w obu laboratoriach
istotniejszy w laboratorium
istotniejszy w laboratorium wirtualnym.
b) w pomiarze okresu drgań jest:
porównywalny w obu laboratoriach
istotniejszy w laboratorium
istotniejszy w laboratorium wirtualnym.

Omów pokrótce wpływ stwierdzonych różnic w wyposażeniu na rozstrzygnięcie hipotezy. Zapisz swoją wypowiedź w Dzienniku pomiarów.

Instrukcja

Postępuj zgodnie z instrukcją zaproponowaną w Laboratorium.

Polecenie 3
  • Wybierz wartość - liczby pełnych okresów drgań wahadła, po których zatrzymasz stoper i odczytasz czas .

  • Przeprowadź pomiar okresu drgań dla co najmniej siedmiu różnych długości wahadła , możliwie równomiernie rozłożonych w przedziale dostępnym w Wirtualnym laboratorium.

  • Wyniki wpisz do Tabeli pomiarów.

RaYJTkvW5hkgl
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Rm4Bld5dmGUtS
Data:. n= (Uzupełnij). Lp. l(m). u(l)(m). t(s). u(t)(s). T=tn(s). u(T)(s). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Komentarze, rozstrzygnięcie hipotezy, konkluzje (Uzupełnij).
Podsumowanie
Polecenie 4

a) Niepewność

Zastosuj podane w instrukcji Wirtualnego laboratorium postępowanie prowadzące do wyznaczenia niepewności pomiaru długości wahadła . Wyniki wpisz w odpowiednią kolumnę Tabeli.

b) Niepewność

Przeanalizuj zaproponowaną w instrukcji propozycję określenia niepewności standardowej pomiaru czasu trwania okresów drgań wahadła. Jeśli zgadzasz się z przedstawioną tam oceną, uzupełnij kolumny oraz w Tabeli zgodnie z tą propozycją.

W przeciwnym razie oszacuj tę niepewność zgodnie z własną wiedzą i doświadczeniem, a odpowiednie kolumny uzupełnij zgodnie z dokonaną oceną. Swoje rozumowanie przedstaw w Dzienniku pomiarów.

c) Kwadrat okresu drgań i jego niepewność

Kwadrat okresu jest wielkością mierzoną pośrednio. Jest to kwadrat wielkości mierzonej bezpośrednio - okresu drgań . Niepewności pomiaru wszystkich okresów są jednakowe.

Wyznacz niepewność pomiaru dla każdego okresu zgodnie z zasadami opisanymi w e‑materiale „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. Zwróć uwagę na sekcję „Dla zainteresowanych” na końcu części „Przeczytaj”. W punkcie drugim podano gotowe wyrażenie, które możesz bezpośrednio zastosować:

Wpisz do Tabeli wartości oraz .

d) Punkty pomiarowe na wykresie

Sporządź wykres zależności i w tych samych współrzędnych umieść punkty pomiarowe.

Rozważ celowość naniesienia, dla każdego punktu, odcinków niepewności pomiaru długości wahadła oraz, niezależnie, odcinków niepewności pomiaru kwadratu okresu. Zapisz swoją decyzję wraz z krótkim uzasadnieniem w Dzienniku pomiarów.

e) Prosta najlepiej dopasowana

Na sporządzony wykres nanieś linię prostą, którą uznajesz za najlepiej pasującą do punktów pomiarowych. W razie potrzeby przypomnij sobie tę problematykę, przedstawioną w e‑materiałach „Jak dopasować prostą do wyników pomiarów?” i „W jakim celu dopasowuje się prostą do wyników pomiarów i jakie informacje można w ten sposób uzyskać?”.

f) Analiza i wnioski

Na podstawie analizy przebiegu wykresu rozstrzygnij hipotezę badawczą. Swoją argumentację zapisz w Dzienniku pomiarów.

Doświadczenie 2

Dla zainteresowanych

Numeryczna analiza wyników
Problem badawczy

Celem eksperymentu jest pomiar okresu drgań wahadła matematycznego  dla różnych jego długości i poddanie analizie wartości ilorazów .

Hipoteza

Wartości ilorazów są na tyle zbliżone, że można je uznać za jednakowe.

Co będzie potrzebne

Wykorzystaj wyposażenie Wirtualnego laboratorium.

Instrukcja

Możesz wykorzystać wyniki pomiarów przeprowadzonych w Doświadczeniu 1. Przydatne byłoby jednak uzyskanie większej liczby wyników - rzędu 20‑30. Możesz przeprowadzić dodatkowe pomiary we własnym zakresie. Lepszym pomysłem będzie zmotywowanie grupy koleżanek lub kolegów do wspólnego opracowania pomiarów, wykonanych oddzielnie przez każdego członka grupy. W tym ostatnim przypadku:
- Niech każdy uczestnik zmierzy kilkakrotnie okres drgań wahadła w całym zakresie dostępnych długości; zestawy długości przydzielonych poszczególnym uczestnikom powinny się nieco różnić.
- Wybierzcie jednakową dla wszystkich wartość - liczby pełnych okresów drgań wahadła, po których mierzący zatrzymuje stoper i odczytuje czas . Wymóg ten nie jest jednak bezwzględny.
- Zastosujcie wszyscy podane w instrukcji Wirtualnego Laboratorium postępowanie prowadzące do wyznaczenia niepewności pomiaru długości wahadła .
- Przedyskutujcie problem ustalania niepewności pomiaru okresu i przyjmijcie jednakowe zasady postępowania.

Polecenie 5
  1. Każdy oblicza, dla każdego swojego pomiaru, wartość wielkości będącej ilorazem kwadratu okresu drgań i długości wahadła:

  1. Dla każdej wartości należy obliczyć niepewność , uwzględniając, że jest wielkością mierzoną pośrednio. Pomocne może być przypomnienie sobie e‑materiału „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio”. Podczas obliczeń zwróćcie uwagę, czy udziały obu zmiennych,  i , w niepewności , są porównywalne, czy też któraś z nich ma udział dominujący. Tę informację wykorzystacie w Podsumowaniu.

  2. Każdy uczestnik przygotowuje i wpisuje własny zbiór danych do wspólnej Tabeli wyników.

RlvYXC8cZq20Q
.
RaYJTkvW5hkgl
Źródło: Politechnika Warszawska Wydział Fizyki, licencja: CC BY 4.0. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pl.
Podsumowanie
Polecenie 6
  1. Obliczcie - średnią ważoną wartości ilorazów .

Ważne!
  • Co to jest średnia ważona? Jest to procedura uśredniania, która pozwala uwzględnić, że zmierzone wartości wpływają na wartość średnią w różnym stopniu. W przypadku, z którym macie do czynienia, nie należy obliczać średniej arytmetycznej wyników, lecz właśnie ich średnią ważoną.

  • Jaki jest tego powód? Poszczególne wartości nie są jednakowo wiarygodne ze względu na różne niepewności ich pomiaru. Te wartości, których niepewność jest mniejsza są bardziej wiarygodne od tych o niepewności większej.

  • Jak uzyskać takie zróżnicowanie wpływu na średnią? Przyjrzyjmy się znanemu wyrażeniu na średnią arytmetyczną i rozbudujmy nieco jego zapis.

Symbolem oznaczamy łączną liczbę pomiarów wykonanych przez uczestników. To wyrażenie oznaczałoby, że każdemu wynikowi przypisujemy jednakowy wpływ na wartość średnią, czyli jednakowe wagi . Jeżeli chcemy, by wagi były różne, wystarczy użyć do obliczeń współczynników różnych od 1, ale nieujemnych:

  • Jak wyrazić wagi dla poszczególnych pomiarów? Typowe postępowanie polega na przypisaniu poszczególnym uśrednianym wartościom wag , tj. odwrotnie proporcjonalnych do niepewności pomiaru danej wartości.

  • Jaka jest ostateczna postać wyrażenia? Średnia ważona jest dana wyrażeniem

Tak obliczoną wartość wpiszcie do Tabeli wyników.

  1. Dla każdej wartości  obliczcie jej odchylenie od wartości i wpiszcie do ostatniej kolumny Tabeli.

  2. Porównajcie to odchylenie z niepewnością pomiaru tej wartości. Podzielcie wyniki na trzy kategorie o roboczych nazwach:

  • wyniki „bliskie” średniej, gdy ;

  • wyniki „niezbyt odległe” od średniej, gdy ;

  • wyniki „dalekie” od średniej, gdy .

  1. Na podstawie liczebności tych kategorii oceńcie, w sposób jakościowy, na ile wiarygodna jest postawiona hipoteza. Zapiszcie swoje rozumowanie i wnioski w Dzienniku pomiarów, w przygotowanym polu. Zapiszcie tam także ewentualne zdania odrębne, wraz z ich krótkim uzasadnieniem.

Ćwiczenie 2

Nie ulega wątpliwości, że potwierdzenie hipotezy jest tym bardziej wiarygodne, im mniejsza niepewność pomiaru . Porównajcie udziały w tej niepewności, oraz , pochodzące od każdej z bezpośrednio mierzonych wielkości. Zaproponujcie i opiszcie, w przygotowanym do tego polu Dziennika pomiarów, alternatywne wyposażenie Wirtualnego laboratorium, które pozwoliłoby zmniejszyć przyczynek do niepewności od tej zmiennej, dla której jest on dominujący.

Ula i Witek chodzą razem do szkoły średniej. Na lekcji poprzedzającej zagadnienie „Ruch wahadła matematycznego” wyświetlony został film pokazujący eksperyment wykonany w pracowni fizycznej oraz zademonstrowane zostało wirtualne laboratorium poświęcone tej tematyce.

W każdym z tych mediów mierzony był okres drgań wahadła, którego długość zmieniano od pomiaru do pomiaru. Uczniowie mieli możliwość zapisania wyników uzyskanych w filmie oraz w wirtualnym laboratorium. W ramach zadanej pracy domowej, do wykonania w dwuosobowych grupach, mieli odpowiedzieć na tytułowe pytanie (Czy okres drgań wahadła matematycznego zależy od długości wahadła?) oraz uzasadnić tę odpowiedź na podstawie wyników pomiarów. Dodatkowo, dla grup zainteresowanych, zaproponowane zostało dokonanie wstępnego rozpoznania charakteru zależności okresu drgań od długości wahadła, jeśli grupa stwierdzi, że opisana zależność istnieje.

Pomiary sfilmowane w pracowni fizycznej

R180JzskmhGhY
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.

Wyniki przeprowadzonych na filmie pomiarów zależności okresu drgania od długości wahadła przedstawione są w tabeli 1. Uwzględniono w niej, że bezpośrednio mierzona była długość samej nici. By uzyskać długość wahadła , do każdej zmierzonej długości nici dodano promień kulki, zmierzony na filmie, zaokrąglony do wartości

Tabela 1. Czasy trwania okresu drgań wahadła dla różnych długości
Pracownia fizyczna

Lp.

1

0,405

1,2772

~

2

0,495

1,4049

1,419

3

0,550

1,4890

1,529

4

0,600

1,5542

1,304

5

0,670

1,6454

1,303

6

0,755

1,7496

1,226

7

0,845

1,8449

1,059

8

0,900

1,9033

1,062

Ostatnia kolumna tabeli pokazuje średnią zmianę okresu drgań odniesioną do zmiany długości wahadła. Ta względna zmiana została oznaczony symbolem i jest dana wyrażeniem

Długość oraz okres to wartości uzyskane w pomiarze bieżącym, zaś wartości oraz zostały uzyskane w pomiarze poprzednim.

Niepewność graniczna pomiaru okresu drgań

Analizę wyników z tabeli nasi badacze rozpoczęli od określenia niepewności pomiaru okresu drgań. Zastosowali regułę opisaną w e‑materiale „Niepewność całkowita”. Ponieważ dla każdej długości wahadła dokonywany był jeden pomiar okresu drgań to najmniejsza wartość niepewności granicznej jest powiązana z rozdzielczością użytego przyrządu. W tym przypadku jest to jedna dziesiąta milisekundy. W filmie nie podano żadnej innej informacji o dokładności przyrządu ani o jego działaniu.
Ula i Witek uznali więc, że , gdyż pomiar polega na uruchomieniu stopera i na jego zatrzymaniu.

Ważne!

Takie rozumowanie jest wtedy uprawnione, gdy człowiek nie bierze bezpośredniego udziału w pomiarze czasu. Uwzględnia się więc jedynie coś w rodzaju „refleksu aparatury”.

Polecenie 1
R1OZUJNvmK7pe
Wskaż właściwe rozstrzygnięcie problemu badawczego, zawartego w tytułowym pytaniu oraz najbardziej trafne uzasadnienie tego rozstrzygnięcia. Rozstrzygnięcie:
# Okres drgań wahadła wzrasta wraz z jego długością.
{} Okres drgań wahadła maleje wraz z jego długością.
{} Okres drgań wahadła nie zależy od jego długości.
{} Na podstawie uzyskanych danych nie można stwierdzić, czy okres drgań wahadła zależy od jego długości.

Zasadniczy argument przemawiający za rozstrzygnięciem to fakt, że wszystkie kolejne zmierzone okresy drgań są jednakowe różne coraz większe coraz mniejsze, po uwzględnieniu niepewności pomiarowej.

Dla zainteresowanych

Okres drgań rośnie wraz z długością wahadła, ale czy jest to wzrost liniowy?

Ula i Witek to dociekliwi uczniowie. Postanowili zatem zbadać charakter rosnącej zależności okresu drgań od długości wahadła. Zaczęli od hipotezy, że wzrost okresu ma charakter jednostajny, czyli że jednakowym przyrostom długości odpowiadają jednakowe przyrosty okresu. Dlatego właśnie wprowadzili do tabeli dodatkową kolumnę, z wielkością mierzącą stosunek przyrostu okresu do zmiany długości wahadła. Czy wielkość ta jest stała? Jak wyglądałby wykres zależności

Polecenie 2
R13HDxyWFRIg2
Na podstawie wartości wielkości w wskaż najbardziej trafne uzupełnienie opisu przebiegu wykresu zależności T(l) - okresu drgań wahadła od jego długości.
Wykres T(l), w którym na osi odciętych odłożono długość wahadła a na osi rzędnych okres drgań, jest rosnący, a jego nachylenie do osi odciętych Możliwe odpowiedzi: 1. zdecydowanie maleje., 2. raczej maleje., 3. jest raczej stałe., 4. raczej rośnie., 5. zdecydowanie rośnie.

Pomiary w Wirtualnym laboratorium

Ula i Witek postawili sobie dwa cele, odnosząc je do wyników uzyskanych w laboratorium sfilmowanym:
(a) potwierdzenie istnienia rosnącej zależności pomiędzy okresem a długością wahadła
(b) zweryfikowanie, w ramach zadania dla zainteresowanych, czy charakter tej zależności odpowiada funkcji typu Tę ostatnią hipotezę badacze sformułowali na podstawie związku podanego w części „Przeczytaj”:

(1)

Opis wirtualnego laboratorium

Na ekranie widoczna jest sala ze stołem laboratoryjnym. Na stole z ciemnoniebieskim blatem leży postawiona pionowo szpula, na którą nawinięta jest granatowa nitka. Koniec nici rozwinięty ze szpuli biegnie w prawo i w górę do haku przymocowanego do sufitu. Nić jest przewieszona przez ten hak, ostatni jej odcinek zwisa pionowo, a na końcu nitki umocowany jest szary cylindryczny ciężarek. Całość jest wahadłem, które można złapać myszką za ciężarek, odchylić od położenia równowagi o maksymalny kąt około trzydziestu stopni i puścić. Wahadło wykonuje wtedy drgania. Obok wahadła widoczna jest niebieska linijka, ustawiona pionowo, z zerem u góry. Jest ona wyskalowana od zera do dwóch metrów z podziałką drobną co pięć centymetrów. Dłuższe znaczniki, co jedna druga metra, są opisane. Linijkę można przesuwać po laboratorium, przy pomocy myszki, zarówno w prawo i lewo jak w górę i dół. Ciągnąc myszką za pochyłą część nici można rozwijać lub nawijać ją na szpulę, co skutkuje zmianą długości wahadła. Zakres tych zmian obejmuje długości od jednej drugiej metra do dwóch metrów, co można zmierzyć za pomocą linijki po odpowiednim jej ustawieniu. Blisko prawego brzegu stołu stoi elektroniczny stoper z dwoma guzikami sterującymi i widoczną sześciocyfrową skalą. Dwie pierwsze cyfry służą do wyświetlania minut, dwie kolejne do wyświetlania sekund a dwie ostatnie do wyświetlania setnych części sekundy. Lewy, zielony guzik włącza lub wyłącza stoper; prawy czerwony guzik zeruje jego wskazania. Przycisk opisany symbolem znaku zapytania w lewym górnym rogu ekranu wyświetla instrukcję postępowania; przycisk „RESET” w lewym dolnym rogu ekranu przywraca stan wyjściowy Wirtualnego laboratorium.

Plan pracy w Wirtualnym laboratorium

Nasi eksperymentatorzy ustalili, że w Wirtualnym laboratorium nastawią osiem różnych długości wahadła, różniących się o dwie dziesiąte metra. Wiedzieli, że jeśli zmierzą czas trwania jednego wahnięcia, to nie osiągną tak małej niepewności granicznej , rzędu ułamka milisekundy, jak w przypadku pomiaru zautomatyzowanego przeprowadzonego na filmie. Zdawali sobie bowiem sprawę, że refleks człowieka jest znacznie słabszy niż „refleks aparatury”. Zapoznali się więc z fragmentem instrukcji Wirtualnego laboratorium, dotyczącym niepewności pomiaru okresu drgań. Zawarte tam zalecenia ujęli w postaci reguły.

Niepewność wyniku przy ręcznym pomiarze czasu
Reguła: Niepewność wyniku przy ręcznym pomiarze czasu

Niepewność pomiaru czasu za pomocą obsługiwanego ręcznie stopera lub podobnego urządzenia jest przede wszystkim związana z czasem reakcji osoby wykonującej pomiar czasu podczas włączania i wyłączania stopera. Czas ten szacuje się na ok. dwie dziesiąte sekundy na każde kliknięcie stopera. Każdemu pomiarowi odpowiada dwukrotne użycie stopera, zatem niepewność graniczna pomiaru tego czasu Zwróć uwagę, że jest ona niezależna od czasu Jeśli więc czas odpowiada jednemu okresowi drgań to Jeśli jednak czas odpowiada okresom drgań to Niepewność graniczna pomiaru pojedynczego okresu jest wtedy razy mniejsza. Niepewność standardowa jest także tym mniejsza, im większe jest

Polecenie 3

Młodzi badacze postanowili, że dla każdej długości wahadła zmierzą czas trwania dziesięciu jego wahnięć.

RCEfs8xiBKU9p
Wskaż najbardziej trafne uzupełnienia wypowiedzi dotyczącej wyboru wartości n=10. Uzyskana w Wirtualnym laboratorium niepewność graniczna ΔT jest
{} o rząd wielkości większa od rozdzielczości stopera.
# tego samego rzędu co rozdzielczość stopera.
{} o rząd wielkości mniejsza od rozdzielczości stopera.

Gdyby niepewność ta miała być tego samego rzędu, co w pomiarach dokonanych na filmie, to należałoby mierzyć czas trwania stu tysiąca dziesięciu tysięcy stu tysięcy wahnięć.

Wyniki oraz ich analiza i interpretacja

Tabela 2. zawiera wyniki pomiarów zależności okresu drgań wahadła od jego długości. Dla lepszej czytelności zrezygnowano z umieszczania kolumny zmierzonych czasów dziesięciu wahnięć i podano od razu wartość okresu

W czwartej kolumnie tabeli podano wartość okresu drgań wahadła o zadanej długości, obliczonego na podstawie wzoru (1), w którym przyspieszenie ziemskie wyrażone zostało z dokładnością do czterech cyfr znaczących. Wartości stanowią wzorzec dla mierzonego okresu drgań. W kolumnie piątej podano różnicę pomiędzy dwiema wartościami okresu drgań - zmierzoną oraz wzorcową.

Tabela 2. Czasy trwania okresu drgań wahadła dla różnych długości.
Wirtualne laborratorium

Lp.

1

0,6

1,573

1,554

0,019

2

0,8

1,782

1,795

-0,013

3

1,0

2,016

2,006

0,010

4

1,2

2,198

2,198

0,000

5

1,4

2,366

2,374

-0,008

6

1,6

2,524

2,538

-0,014

7

1,8

2,706

2,692

0,014

8

2,0

2,837

2,838

-0,001

Ula i Witek szybko uzgodnili, że wyniki z drugiej i trzeciej kolumny tabeli 2. uzasadniają przyjęcie takiego samego rozstrzygnięcia, jak w doświadczeniu sfilmowanym:

Okres drgań wahadła matematycznego rośnie wraz z jego długością.

Świadczą o tym różnice pomiędzy zmierzonymi wartościami Różnice te są rzędu jednej‑dwóch dziesiątych sekundy, podczas gdy niepewność graniczna pomiaru okresu to cztery setne sekundy. Tym samym badacze uznali, że cel (a) został osiągnięty.

Dla zainteresowanych

Okres drgań rośnie nieliniowo wraz z długością wahadła, ale czy jest to wzrost opisywany funkcją typu

Ula i Witek - dociekliwi uczniowie - postanowili bliżej zbadać nieliniowo rosnącą zależność okresu drgań od długości wahadła. Bazując na wiedzy teoretycznej oraz wynikach eksperymentu sfilmowanego w pracowni postawili hipotezę, że wzrost okresu ma charakter funkcji typu Dlatego właśnie wprowadzili do tabeli dodatkowe dwie kolumny. Jedna z okresem będącym wzorcową wartością dla okresu mierzonego . Ta wzorcowa wartość jest obliczona zgodnie z zależnością (1). Ostatnia kolumna zawiera różnice

Polecenie 4
RIl2XQLjLI5Tl
Uzupełnij notatkę podsumowującą doświadczenie i opisującą charakter zależności T(l) . Wyniki pokazują, że hipoteza postawiona w ramach celu (b) jest 1. przedostatniej, 2. wszystkie, 3. większe niż, 4. potwierdza, 5. praktycznie takie same jak, 6. ostatniej, 7. błędna, 8. mniejsze niż, 9. w większości, 10. obala, 11. poprawna, 12. niemożliwa do rozstrzygnięcia. Świadczą o tym wartości w 1. przedostatniej, 2. wszystkie, 3. większe niż, 4. potwierdza, 5. praktycznie takie same jak, 6. ostatniej, 7. błędna, 8. mniejsze niż, 9. w większości, 10. obala, 11. poprawna, 12. niemożliwa do rozstrzygnięcia kolumnie tabeli, które są 1. przedostatniej, 2. wszystkie, 3. większe niż, 4. potwierdza, 5. praktycznie takie same jak, 6. ostatniej, 7. błędna, 8. mniejsze niż, 9. w większości, 10. obala, 11. poprawna, 12. niemożliwa do rozstrzygnięcia 1. przedostatniej, 2. wszystkie, 3. większe niż, 4. potwierdza, 5. praktycznie takie same jak, 6. ostatniej, 7. błędna, 8. mniejsze niż, 9. w większości, 10. obala, 11. poprawna, 12. niemożliwa do rozstrzygnięcia niepewność pomiaru okresu T.
Taki wniosek 1. przedostatniej, 2. wszystkie, 3. większe niż, 4. potwierdza, 5. praktycznie takie same jak, 6. ostatniej, 7. błędna, 8. mniejsze niż, 9. w większości, 10. obala, 11. poprawna, 12. niemożliwa do rozstrzygnięcia konkluzję sformułowaną na bazie doświadczenia sfilmowanego.