Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RHOwxAgRMqRCw
Obraz przedstawia sielski krajobraz. Na niewielkim, porośniętym trawą wzniesieniu pasą się trzy owce. Na drugim planie widać duże, zielone drzewa i zachód słońca.

Wizja miłości sentymentalnej na przykładzie sielanki Franciszka Dionizego Kniaźnina Krosienka. W rodzaju pasterskim

Granville Redmond, Scena pasterska z zachodem słońca, 1921
Źródło: domena publiczna.

W języku polskim istnieje kilka związków frazeologicznych ze słowem „sentyment”. Można darzyć kogoś sentymentem, wspominać coś z sentymentem, a także wyzbyć się sentymentu. We frazeologizmach tych nieprzypadkowo kryje się pierwiastek uczuciowości. Mianem człowieka sentymentalnego określa się osobę nadmiernie uczuciową, często ckliwą, łatwo się wzruszającą. Takie rozumienie wyrazu „sentymentalny” było rozpowszechnione w XVIII wieku w epoce oświecenia, w której powstał jeden z nurtów literackich – sentymentalizm. Jego twórcy wykreowali sentymentalną wizję miłości, która jako skonwencjonalizowany motyw została utrwalona w wielu późniejszych tekstach kultury.

Twoje cele
  • Określisz cechy charakterystyczne miłości sentymentalnej.

  • Wskażesz środki stylistyczne, za pomocą których można wyrażać emocje.

  • Wyróżnisz konwencjonalne motywy sentymentalne w wierszu Franciszka Dionizego Kniaźnina oraz we fragmentach Dziadów części II Adama Mickiewicza.

  • Wyjaśnisz, jakim przekształceniom uległ motyw miłości sentymentalnej w Dziadach części II.