Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Człowiek sentymentalny

Jeden z prekursorów zachodnioeuropejskiego sentymentalizmu, Jean Jacques Rousseau (1712–1778), w Rozprawie o nierówności stwierdził, że świat człowieka jest pełen fałszu i pozorów, ponieważ zniszczone zostały naturalne więzi międzyludzkie oraz tworzące je zasady moralne. Filozof uznał, że uczucie i sumienie, które pozwala osiągnąć cnotę, powinny być fundamentem moralności człowieka. Obyczajowość pełna konwenansów powodowała bowiem, że jednostka stawała się samotna, zagubiona i nieszczęśliwa. W Umowie społecznej Rousseau postulował powrót do autentycznych i trwałych wartości budujących wzorcowy ideał człowieka wrażliwego. Czucie, które można by uznać za odpowiednik empatii, stało się według twórców literatury sentymentalnej podstawą komunikacji między ludźmi i światem. Ostoją uczuć było zaś serce pozwalające w emocjonalny sposób reagować na otaczającą rzeczywistość.

RXAR61kdHoRu4
Balthasar Paul Ommeganck, Pejzaż ze stadem owiec, ok. 1800
Źródło: domena publiczna.

Motywy literatury sentymentalnej

Twórcy literatury sentymentalnej wytworzyli stały zestaw motywów i tematów. Były to wątki i toposy występujące już wcześniej w literaturze, ale teraz reinterpretowane – ukazywane z odmiennej perspektywy i służące innym celom. Często podkreślano opozycję między naturą a kulturą. Dlatego też sentymentalni poeci idealizowali wieś, która traktowana była przez nich jako miejsce wolne od zgubnego wpływu cywilizacji, zupełnie inne niż miasto czy dwór. To prowincja – z całym bogactwem kultury ludowej – stała się tą przestrzenią, w której w pełni mogła rozwinąć się wrażliwa osobowość człowieka. Wieś była również niczym ArkadiaArkadiaArkadia – mityczna kraina wiecznej szczęśliwości. Twórcy literatury sentymentalnej chętnie tworzyli więc sielankisielankasielanki (gatunek wykorzystujący topos arkadyjskitopos arkadyjskitopos arkadyjski), ponieważ ich bohaterami lirycznymi byli mieszkańcy wsi, często pasterze, kierujący się naturalnymi odruchami serca. Bohater sentymentalny dążył więc do poznania samego siebie, wsłuchiwał się we własne uczucia, a hierarchii pozornych wartości wielkiego świata przeciwstawiał prostotę, dobroduszność, cnotliwość. Człowiek sentymentalny chętnie przebywał na łonie natury, zaś przyroda jako motyw literacki była tłem między innymi jego miłosnych rozterek.

RviwJekw0czpd
François Boucher, Krajobraz z kobietami piorącymi nad rzeką, 1760
Źródło: domena publiczna.

Miłość sentymentalna

1

Postulowany typ wrażliwości doprowadził do utrwalania w literaturze określonej wizji miłości. Sentymentalni kochankowie, empatyczni i obdarzeni bogatą wyobraźnią, mieli skłonność do analizowania własnych stanów uczuciowych, co często prowadziło do cierpienia spowodowanego tęsknotą lub nieuzasadnioną zazdrością. Perypetie z ich udziałem zawsze jednak szczęśliwie się kończyły. Miłość sentymentalna była zatem uczuciem sielankowym – wyidealizowanym. Taką wizję miłości można dostrzec w znanych sielankach Franciszka Karpińskiego – w wierszach Do Justyny [Drzewa, wyście małe były], Do Justyny. Tęskność na wiosnę czy Laurze i Filonie oraz wierszu Krosienka, W stylu pasterskim Franciszka Dionizego Kniaźnina. Na poważne konsekwencje pozornie niewinnych gierek miłosnych zwrócili uwagę dopiero twórcy literatury romantycznej, przede wszystkim Johann Wolfgang GoetheCierpieniach młodego Wertera (1774) oraz Adam Mickiewicz w Balladach i romansach (1822) i w Dziadach części II (1823).

Anna Rogala O „Erotykach” Franciszka Dionizego Kniaźnina

Pisarze nurtu sentymentalnego na potrzeby poezji miłosnej wykorzystywali elementy, rekwizyty i realia pasterskie. Ukształtowali charakterystyczny typ sielanki czułej. Przedmiotem pieśni zakochanego była zazwyczaj pochwała wybranej pasterki i powierzenie jej swych uczuć. Sielanka stała się więc wyznaniem miłosnym, poprzedzonym krótkim wstępem narratora. Opowiadacz bądź motywował swą sytuację uczuciową, bądź też obrazował okoliczności wyznania. W takim ujęciu nie było dynamizmu, analizy relacji między partnerami, wprost przeciwnie — ukazywano rozterki i przemyślenia tylko jednej strony. W sielance czułej ważną rolę odgrywała przyroda — nie była już tylko tłem przeżyć lirycznych bohaterów, ale stała się równorzędnym partnerem dialogu.
Sięgnięcie przez poetów sentymentalnych do skarbnicy twórczości ludowej i związana z tym stylizacja były zjawiskiem odkrytym na nowo, odświeżającym tradycyjny repertuar możliwości literackich i twórczych rozwiązań. Motywy ludowe stawały się bądź inspiracją do napisania nowego utworu, bądź też słowa pieśni ludowych, dosłownie przytaczane, służyły jako komentarze do miłosnych pieśni pasterskich.

rogala Źródło: Anna Rogala, O „Erotykach” Franciszka Dionizego Kniaźnina, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2011, nr 14, s. 52.

O autorze

R18GnIjFBorvv
Franciszek Kniaźnin
Źródło: domena publiczna.

Franciszek Dionizy Kniaźnin (1750–1807) – poeta okresu oświecenia. W jego twórczości pojawiają się elementy rokokowe, szczególnie w Erotykach (1779), ale znany jest również jako twórca polskiego sentymentalizmu, czerpiący z kultury ludowej (Krosienka. W stylu pasterskim). Pisał sielanki, erotyki, ody (Oda do wąsów). Był związany z dworem książąt Czartoryskich, na którym pełnił funkcje między innymi sekretarza, nauczyciela dzieci i nadwornego poety.

Słownik

Arkadia
Arkadia

fikcyjna kraina traktowana przez poetów jako kraina wiecznej szczęśliwości, spokoju, ładu, sielskiego życia; od jej nazwy wywodzi się określenie topos arkadyjski; także nazwa historycznej krainy sytuowanej na Półwyspie Peloponeskim

elipsa
elipsa

(gr. élleipsis – opuszczenie, pominięcie) wyrzutnia; figura stylistyczna polegająca na opuszczeniu w zdaniu wyrazu lub wyrazów domyślnych w kontekście

idylla
idylla

(gr. eidullion) spokojne, sielankowe życie; także gatunek literacki obejmujący utwory poetyckie o tematyce pasterskiej

konwencjonalny
konwencjonalny

(łac. conventio – układ, zgoda, konwencja) odnoszący się do konwencji, czyli umownego sposobu prezentowania treści w literaturze i sztuce

sielanka
sielanka

utwór literacki przedstawiający wyidealizowany obraz życia mieszkańców wsi, często pasterzy, blisko związanych z naturą

topos arkadyjski
topos arkadyjski

motyw krainy wiecznej szczęśliwości powtarzający się w literaturze i sztuce różnych epok. Najbardziej reprezentatywne przykłady toposu arkadyjskiego w polskiej literaturze można odnaleźć np. w Pieśni Panny XII z cyklu Pieśni świętojańskiej o sobótce Jana Kochanowskiego, w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza, Mojej piosnce [II] Cypriana Norwida, Lalce Bolesława Prusa, Sklepach cynamonowych Brunona Schulza czy w Dolinie Issy Czesława Miłosza