Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1cRCPrk6jUUT
Zdjęcie przedstawia czarnego kota w ciemnym pomieszczeniu. Na fotografii widać jedynie szeroko otwarte kocie oczy.

Zastosowanie ciągu arytmetycznego w rozwiązywaniu równań i nierówności

Źródło: dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.
R1ZLwXoJ5dgws1
Czarny kot
Źródło: LukaszKatlewa, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.

Matematyk to ślepiec w ciemnym pokoju szukający czarnego kota, którego tam w ogóle nie ma.

Karol Darwin

W tym materiale będziemy postępować trochę na wzór myśli wygłoszonej przez dziewiętnastowiecznego brytyjskiego przyrodnika Karola Darwina. Czyli będziemy wiązać proste rozwiązywanie równań, nierówności, układów równań z dziwnym pojęciem, jakim jest ciąg arytmetyczny. Wykorzystamy więc wzory i twierdzenia związane z tym ciągiem, przekształcając wyrażenia algebraiczne. Ważne będzie przy tym uwzględnienie warunków, jakie muszą spełniać kolejne wyrazy ciągu arytmetycznego.

Twoje cele
  • Powtórzysz i rozwiniesz umiejętności związane z zastosowaniem ciągów arytmetycznych.

  • Zastosujesz w obliczeniach poznane wzory związane z ciągiem arytmetycznym.

  • Zbudujesz model matematyczny problemu związanego z zastosowaniem sumy wyrazów ciągu arytmetycznego w rozwiązywaniem równań i nierówności.