Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RL4r1F6vbA17c
Obraz przedstawia scenę rodzajową. Pod wielkim baldachimem, na koniu, otoczony służbą jedzie Jan III Sobieski. Triumfalnemu pochodowi przyglądają się licznie zgromadzeni ludzie w strojach europejskich i bliskowschodnich.

Polonus pancerny, wąsaty, kontuszowy – Jan III Sobieski, ideał Sarmaty

Alegoria Jana III Sobieskiego jako tiumfatora na miedziorycie duńskiego rytownika Romeyna de Hooghe (1675)
Źródło: domena publiczna.

Dwudziestodwuletnie panowanie Jana III Sobieskiego zapewniło nękanej wojnami oraz buntami kozackimi Rzeczypospolitej ostatnie lata chwały i względnej stabilizacji. Polska szlachta tytułowała króla primus inter paresprimus inter paresprimus inter pares, wychwalając Sobieskiego za inteligencję, waleczność, naturalność, swobodę i dowcip. Największą zaletę władcy stanowił jednak fakt, że Sobieski był ucieleśnieniem ideału rycerza – Sarmaty stojącego na straży narodowych wartości – szlacheckich obyczajów, religii katolickiej, patriotyzmu.

primus inter pares
Twoje cele
  • Wyjaśnisz, dlaczego król Jan III Sobieski był uznawany za modelowego Sarmatę.

  • Opiszesz, w jaki sposób funkcjonował mit Jana III Sobieskiego w szlacheckiej Rzeczypospolitej.

  • Poznasz różne malarskie wizerunki Jana III Sobieskiego.

  • Przeanalizujesz fragmenty utworów literackich oraz rozpraw, w których jest mowa o postaci Jana III Sobieskiego, zwracając uwagę na sposób prezentacji króla.