Przeczytaj
Sprzeciw wobec romantycznych wzorców
Cyprian Norwid (1821–1883) należał do tzw. drugiego pokolenia romantyków, którego literacki debiut przypadł na okres po upadku powstania listopadowego. Od samego początku polemizował z dziedzictwem polskiego romantyzmu, tworząc własną i odrębną poetykępoetykę. Jednak zapotrzebowanie czytelników na poezję w stylu narodowych wieszczów jasno wskazywało, że przedsięwzięcie Norwida jest skazane na niepowodzenie. Mimo to autor nie zmieniał poglądów na temat zadań literatury i sztuki, zachowywał konsekwencję i odwagę w swych sądach. Jego twórczość była z założenia polemiczna - poeta prowadził ciągły dialog ideowy z dziedzictwem wielkich poprzedników. Chciał podkreślić swój indywidualizm, dlatego zamiast wpisywać się w tematykę narodowowyzwoleńczą, która była ważną częścią polskiego paradygmatu romantycznegoparadygmatu romantycznego, spoglądał krytycznie na romantyków, buntował się przeciw obowiązującej ramie ideowej oraz romantycznemu modelowi literatury. Obce mu były gloryfikacjagloryfikacja męczeństwa, apoteozaapoteoza zemsty i nastroje rewolucyjne, co w konsekwencji doprowadziło do niezrozumienia wśród odbiorców, którzy oczekiwali wyraźnej kontynuacji koncepcji mesjanizmumesjanizmu zapoczątkowanej w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza.
RomantyzmO świadomie polemicznym charakterze twórczości Norwida świadczy stała obecność w jego dziele głównych światopoglądowych założeń romantyzmu, poddawanych krytycznej refleksji, czasem radykalnemu zakwestionowaniu. Tak więc struktura światopoglądowa Norwida jest w dużej mierze uzależniona od wielkiego oponenta - romantyzmu. Jest to ten rodzaj dialogu, w którym padają inne odpowiedzi na podobnie postawione pytania; zbliżony też, a czasem tożsamy, pozostaje zespół generaliów ideowych, wokół których buduje dialog myślowy.
Pisarz prawd gorzkich
Cyprian Norwid pozostawał skłócony z emigracją, zawsze stał obok, działał na przekór innym, ale w ten sposób walczył o swoją oryginalność. Miał konserwatywne poglądy; uznawano go za ortodoksyjnego katolika. Poeta wierzył w boskie przeznaczenie człowieka, społeczeństwa i narodu. Myśl Norwida określa się mianem chrześcijańskiego personalizmu, ponieważ uznawał jednostkę za uczestnika wspólnoty wierzących, dla której celem życia powinno być czynienie dobra. Tym samym przeciwstawiał się zarówno romantycznemu indywidualizmowi, jak i kultowi tzw. racji zbiorowej. Poeta uważał, że Polacy wykazują nieuzasadnioną skłonność do spontanicznych zrywów i wielkich czynów, dokonywanych często bez refleksji i nierozsądnie.
Krytykował składanie ofiary na pokaz, chełpienie się swoim poświęceniem, gdyż w tym właśnie upatrywał przyczyn ciągłych niepowodzeń Polaków. Pokolenia żyjące nieustannie w cieniu śmierci i obowiązku ofiarowania siebie ojczyźnie, realizujące jedyny godny prawdziwego patrioty wzór działania uważał za stracone. Norwid pokazywał, że tak naprawdę kierują się one naganną etyką zemsty. Karmiona tymi ideami Polska wychowuje tylko mścicieli, podczas gdy bardziej potrzeba jej zbawców. To dlatego czasami nazywa się Norwida „pisarzem prawd gorzkich”. Mimo że na historię Polski i poczynania Polaków na emigracji spoglądał z dystansem, miał poczucie więzi z ojczyzną, do której tęsknił. Polska pozostała w jego pamięci krainą prostoty i dobroci, a w swojej twórczości Norwid świadomie przekształcał motyw romantycznej nostalgiinostalgii, znany na przykład z wiersza Juliusza Słowackiego Hymn [Smutno mi, Boże...]. W 1854 roku w czasie pobytu w Stanach Zjednoczonych poeta napisał wiersz Moja piosnka [II], który nie został opublikowany za jego życia, a odkryty przez Zenona Przesmyckiego (Miriama)Zenona Przesmyckiego (Miriama) pięćdziesiąt lat później stał się syntezą wartości moralnych i estetycznych poety.
Słownik
(gr. apothéōsis – ubóstwienie) – wychwalanie, uwielbienie, gloryfikowanie kogoś lub czegoś
(łac. glorificare – chwalić, sławić) – wysławianie i wychwalanie jakiejś osoby lub dokonanego przez nią czynu
(hebr. māšîaḥ – pomazaniec, namaszczony; Mesjasz + -izm) – w kulturze polskiej nurt literacki, filozoficzny i religijny, zapoczątkowany w pierwszej połowie XIX wieku, zgodnie z którym ciemiężony przez trzech zaborców naród polski, uznawany za Mesjasza narodów, przez swoje cierpienie i mękę zbawi całą ludzkość i przywróci wolność narodom europejskim; pogląd ten został utrwalony w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza
(gr. nóstos – powrót do domu lub ojczyzny + starogr. ἄlambdagammaomicronς – ból, żal) – tęsknota za krajem ojczystym
(gr. parádeigma – przykład, wzór) – wzór, model kultury wyrosły na gruncie polskich mitów narodowych, skoncentrowanych wokół takich pojęć, jak ojczyzna, niepodległość, wolność, solidarność narodowa, a wykształconych w pierwszej połowie XIX wieku za sprawą literatury romantycznej, na przykład mit Polski jako Chrystusa narodów w Dziadach cz. III Adama Mickiewicza; mit Wernyhory wieszczącego odrodzenie ojczyzny w Śnie srebrnym Salomei Juliusza Słowackiego czy Weselu Stanisława Wyspiańskiego
(gr. poiētikē – pomysłowy, produktywny < gr. poein – wytwarzać) – sposób pisania charakterystyczny dla twórczości danego pisarza, szkoły poetyckiej lub kierunku literackiego