Przeczytaj
Działający w Efezie, starożytnym mieście znajdującym się w Azji Mniejszej, Heraklit jest późnym przedstawicielem jońskiej filozofii przyrodyjońskiej filozofii przyrody. Przyjęło się wymieniać trzech jej przedstawicieli (Tales, Anaksymander i Anaksymenes) działających w na przełomie VII w.; Heraklit działał na przełomie VI i V w. a więc dużo później.
Za prekursora tego nurtu uznaje się Talesa z Miletu, który twierdził, że na podstawie obserwacji pewnych zjawisk jesteśmy w stanie ustalić, co stanowi przyczynę sprawczą, z której rozwinęła się cała przyroda. Jego uczeń Anaksymander, pochodzący z tego samego miasta, wprowadził pojęcie archéarché, które oznacza stałą zasadę rzeczywistości i źródło wszelkich zjawisk i rzeczy. Zdaniem tego filozofa właściwością pierwszej przyczyny jest nieskończoność i nieokreśloność, ponieważ wykracza ona poza to, co powstaje oraz ginie z niej samej. Anaksymander doszedł do wniosku, że arché musi być bezkresem zawierającym w sobie wszelkie istnienie. ApeironApeiron jako źródło wszechrzeczy nie da się opisać na podstawie obserwacji, jak u Talesa, lecz można je wydedukować za sprawą rozumu poprzez uznanie, iż stanowi ono przeciwieństwo tego, co zrodzone, a więc skończone i określone. Anaksymenes, uczeń Anaksymandra, postanowił rozwikłać zagadkę powstawania tego, co zmienne z pierwszej przyczyny.
Rozważania myśliciela doprowadziły go do wniosku, że jedynie żywioł powietrza może stanowić arché. Anaksymenes uznał jednak, wbrew przekonaniom swojego nauczyciela, że do właściwości pierwszej przyczyny nie należy nieokreśloność, a jedynie nieskończoność, w znaczeniu przestrzennym, ilościowym oraz jakościowym, a także ruchliwość. Powietrze zdaniem filozofa wytwarza wszystko, co istnieje poprzez rozrzedzanie i zagęszczanie, a więc powoduje powstawanie oraz ginięcie rzeczy. Filozofowie przyrody używali terminu kosmos na określenie wszechświata jako struktury uporządkowanej.
Heraklit również zajmował się rozważaniami mającymi na celu ustalenie pierwszej przyczyny za pomocą logosulogosu. Jednak w przeciwieństwie do swoich poprzedników zaprezentował on znacznie bardziej radykalne stanowisko filozoficzne.
WariabilizmWariabilizm Heraklita podtrzymuje założenie jońskiej filozofii przyrody w postaci dynamicznej pierwszej przyczyny, lecz utożsamia ją ze zmiennością samych rzeczy, które rodzą się i giną w nieskończoność. Zmienność była dla Heraklita powszechną zasadą, a więc arché utożsamiał z ogniem, lecz również logosem. ParadoksalnośćParadoksalność myśli filozofa z Efezu polega na uznaniu jedności wszystkich rzeczy w ich nieustającej przemianie. Rozważania Heraklita mogą wydawać się wewnętrznie sprzeczne, ponieważ sugeruje on jedność w zróżnicowaniu. Pojęcie logosu wprowadzone przez tego filozofa, oznaczające „mowę rozumną”, jednoczy w sobie przeciwieństwa, jest procesem powstawania i ginięcia, jednością harmonii i walki.
Rozważania twórcy wariabilizmu pokrywają się w czasie z początkami szkoły eleackiej założonej przez Parmenidesa. Pochodzący ze starożytnej Elei filozof uznawany jest za twórcę stanowiska równie kontrowersyjnego, choć całkowicie odmiennego od tego, które zaproponował Heraklit. Parmenides stworzył poemat pt. O naturze, w którym przedstawił drogę odkrytą za sprawą rozumu. Główne twierdzenie eleaty brzmi: byt jest i nie może nie istnieć, niebytu nie ma i nie może on istnieć. Zdaniem filozofa wszelkie błędy dotyczące ludzkiego poznania wywodzą się właśnie z błędnego mniemania, że byt może stawać się niebytem oraz odwrotnie, a tym samym, że niebyt istnieje tak samo jak byt. Stanowisko prezentowane przez Parmenidesa wzbudzało wiele dyskusji i wątpliwości. Związane jest to z konsekwencjami, które filozof wyprowadził ze swojego twierdzenia. Uważał on mianowicie, że istnieje tylko jeden statyczny, niezmienny, stały, jednolity byt, przyjmujący kulistą formę.
Tym samym, jak twierdził Parmenides, należy podać w wątpliwość ruch i mnogość rzeczy. Zenon, uczeń Parmenidesa, postanowił dowieść słuszności tez swojego mistrza i w tym celu opracował specyficzną metodę argumentacji określaną mianem dowodzenia nie wprost (łac. reductio ad absurdum)dowodzenia nie wprost (łac. reductio ad absurdum). Polegała ona na sprowadzeniu twierdzenia oponenta do absurdalnych, sprzecznych wniosków, co umożliwiało potwierdzenie własnej tezy. Za sprawą tak zwanych paradoksów, czyli określonych argumentacji, zobrazowanych przykładami, Zenon udowadniał, że ruch i wielość są jedynie złudzeniami. Stanowiska filozoficzne Heraklita i Parmenidesa, mimo że powstały w tym samym okresie, wyrażają zupełnie inne przekonania, a także prowadzą do odmiennych konsekwencji. Eleaci uznawali poznanie za pomocą rozumu za jedyną drogę do prawdy, w przeciwieństwie do poznania za pomocą zmysłów, prowadzącego do błędnych mniemań. Tego rodzaju rozważania skłoniły Parmenidesa oraz jego zwolenników do sformułowania twierdzenia o istnieniu jedynego, statycznego bytu. Natomiast Heraklit przeciwnie, dowodził, iż jedynym przejawem stałości jest nieustanna zmienność. Założenia prezentowane przez filozofa z Efezu wiążą się z koncepcją świata, w którym trudno zaznaczyć jakiekolwiek trwałe punkty odniesienia.
Słownik
myśl, ogólna prawda, sentencja sformułowana na ogół w postaci jednego zdania
(gr. ἄpiepsiloniotarhoomicronnu - bezgraniczne, nieskończone lub „nieokreślone”) pierwsza przyczyna w postaci nieskończonego, bezgranicznego i niezniszczalnego bezkresu
(gr. ἀrhochiή – początek, zasada, podstawa) termin wprowadzony do filozofii najprawdopodobniej przez Anaksymandra z Miletu, oznaczający źródło, początek, pratworzywo, przyczynę (głównie materialną) całości bytu, budulec rzeczywistości, ale jednocześnie niezmienną zasadę (naturę) istnienia; wokół problemu arché koncentrował się początkowy okres rozwoju starożytnej filozofii greckiej, od Talesa po Arystotelesa
(łac. reductio ad absurdum, sprowadzenie do sprzeczności) - metoda dowodzenia opracowana przez Zenona z Elei polegająca na potwierdzeniu własnych założeń poprzez sprowadzenie twierdzenia przeciwnego do absurdu, sprzeczności
nurt filozoficzny zapoczątkowany w starożytności w Jonii, krainie znajdującej się w Azji Mniejszej; jego przedstawiciele - Tales, Anaksymander, Anaksymenes i Heraklit - poprzez obserwację tego, co zmienne, starali się ustalić, czym jest pierwsza zasada
(gr. logos – słowo, rozum, nauka) rozum, zasada porządkowania, prawo rządzące rzeczywistością; do filozofii greckiej pojęcie logosu wprowadził Heraklit z Efezu, u którego wyrażało ono niezmienność związków i stosunków zachodzących wśród powszechnej zmienności rzeczy oraz podmiotową zdolność poznawczą, wynikającą z uczestnictwa rozumu jednostki w rozumie kosmicznym
(gr. parádoxos – nieoczekiwany, niewiarygodny) sytuacja, w której tok rozumowania prowadzi nas do sprzecznych wniosków
założona przez Talesa w mieście Milet oraz rozwijana przez jego następców: Anaksymandra i Anaksymenesa; głównym obszarem zainteresowań jej przedstawicieli były rozważania dotyczące pierwszej zasady
(łac. variabilis, zmienny) występująca w wielu nurtach filozoficznych, wywodząca się od Heraklita z Efezu teoria, która głosi powszechną i ciągłą zmienność wszystkiego, co istnieje; u Heraklita obrazem tej teorii była rzeka: Panta rhei kai ouden menei – wszystko płynie i nic nie pozostaje takie samo